K uším řidiče motorky se podle autoklubu ve většině případů dostávají takové porce decibelů, které mohou vést k poškození sluchu. U zkoušených výrobků šlo o 84 až 94 decibelů.
Ale třeba k helmě značky Shoei je možné dokoupit speciální límec snižující hluk na polovinu.
Celkovým vítězem testu se stala přilba Schuberth R1. Je bezpečná, pohodlná a nejlépe tlumí hluk, který se dere k uším jezdce.
Nejlehčím účastníkem testu byl kilogramový Uvex Helix RS 750 Carbon, v celkovém pořadí druhý. Třetí místo připadlo na X-Lite X-602, čtvrté na Shoei XR 1000.
Žádný z testovaných výrobků nedostal od autoklubu úplně nejlepší vysvědčení v podobě jedničky. Devět z deseti helem si zasloužilo dvojku, nejhorší Shark RSR2 se musel spokojit s trojkou.
Představuje přitom nejdražší zkoušenou přilbu, ale s omezeným výhledem pro jezdce.
V testu bezpečnosti nejlépe obstála dvojice Uvex a X-Lite. Velké rozdíly panují v hmotnosti přileb. Zatímco nejlehčí vážila při zkouškách 1000 gramů, nejtěžší skoro dvojnásobek - 1700 gramů.
Za nízkou hmotností jsou uhlíková vlákna, která přitom zaručují také bezpečí pro řidiče jednostopého stroje. Nejlehčí Uvex se ukázal jako zároveň nejlepší v utlumení nárazu.
Podle autoklubu ADAC má nízká hmotnost helmy přímý vliv také na uživatelské pohodlí a znamená menší zátěž pro krční páteř.
Neméně důležitou vlastností helmy je přitom dobrý výhled. Stále více přileb má dvojité sklo, díky čemuž se nemlží. Některé štítky však patně odolávají poškrábání, čímž se zhoršuje výhled motorkáře a klesá bezpečnost.
ADAC test helem střední třídy
podíl hodnocení | SCHUBERTH R1 | UVEX HELIX RS 750 CARBON |
X-LITE X-602 | SHOEI XR 1000 | ARAI CHASER | HJC HQ 1 | LAZER FIBER D1 | NOLAN N 94 | SCORPION EXO 1000 | SHARK RSR2 | |
sluneční slona | ano | ne | ne | ne | ne | ne | ne | ne | ano | ne | |
hmotnost (g) | 1508 | 1066 | 1395 | 1346 | 1466 | 1327 | 1486 | 1414 | 1655 | 1487 | |
OCHRANA PŘI NÁRAZU | 30% | 2,2 | 1,5 | 1,9 | 2,0 | 2,5 | 2,0 | 2,4 | 2,2 | 2,3 | 2,5 |
tlumení | 70% | 2,0 | 1,7 | 1,9 | 1,9 | 2,6 | 2,0 | 2,4 | 2,3 | 2,0 | 2,6 |
pevnost uchycení | 10% | 1,0 | 1,3 | 1,3 | 2,0 | 1,5 | 1,8 | 1,1 | 1,3 | 2,0 | 1,5 |
hmotnost | 20% | 2,9 | 0,9 | 2,4 | 2,1 | 2,7 | 2,1 | 2,8 | 2,4 | 3,5 | 2,8 |
VIDITELNOST | 20% | 1,3 | 1,9 | 1,5 | 2,3 | 1,5 | 2,1 | 2,1 | 1,4 | 2,7 | 3,3 |
odolnost proti mlžení | 60% | 1,2 | 2,1 | 1,0 | 2,0 | 1,0 | 2,5 | 1,0 | 1,0 | 1,6 | 2,6 |
odolnost proti poškrábání | 25% | 1,0 | 1,4 | 2,7 | 3,0 | 2,0 | 1,1 | 4,5 | 1,9 | 5,5 | 5,5 |
zorná plocha | 15% | 2,0 | 1,8 | 1,5 | 2,5 | 2,8 | 2,3 | 2,5 | 2,3 | 2,5 | 2,3 |
MANIPULACE /KOMFORT |
30% | 2,0 | 2,5 | 2,5 | 1,9 | 2,7 | 2,4 | 2,2 | 2,6 | 2,1 | 2,4 |
HELMA | 50% | 1,7 | 2,8 | 2,7 | 1,7 | 2,5 | 2,7 | 2,4 | 2,9 | 2,3 | 2,1 |
komfort/výbava | 15% | 1,3 | 2,3 | 2,8 | 2,0 | 2,0 | 2,3 | 1,8 | 2,8 | 1,5 | 1,8 |
nasazení a sundání | 10% | 2,3 | 2,0 | 2,5 | 1,8 | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 3,8 | 2,3 |
cirkulace vzduchu | 10% | 2,8 | 1,8 | 2,0 | 2,0 | 3,8 | 2,8 | 2,5 | 2,5 | 2,0 | 2,8 |
nepromokavost | 25% | 2,0 | 3,7 | 4,0 | 1,3 | 2,8 | 3,7 | 2,5 | 4,0 | 2,0 | 1,3 |
odvětrávání hlavy | 10% | 1,3 | 3,3 | 3,0 | 2,0 | 3,8 | 3,8 | 2,8 | 4,0 | 2,8 | 3,5 |
zpracování | 5% | 1,3 | 3,0 | 1,8 | 1,5 | 1,8 | 2,5 | 2,5 | 2,0 | 2,0 | 2,5 |
údržba | 5% | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 2,0 | 3,0 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
návod k použití | 10% | 1,0 | 3,5 | 1,8 | 2,0 | 1,5 | 1,5 | 2,0 | 1,8 | 1,5 | 2,0 |
vhodnost pro použití s brýlemi | 10% | 1,8 | 2,8 | 2,0 | 1,5 | 1,5 | 1,8 | 2,8 | 2,3 | 3,5 | 3,0 |
ZAPÍNÁNÍ | 25% | 2,2 | 2,3 | 2,0 | 2,0 | 2,2 | 2,2 | 1,8 | 2,2 | 1,7 | 2,0 |
PLEXISKLO/VÝMĚNA | 25% | 2,4 | 2,1 | 2,4 | 2,0 | 3,2 | 2,1 | 2,0 | 2,4 | 2,1 | 3,3 |
AERODYNAMIKA/HLUK | 20% | 1,6 | 2,7 | 2,9 | 3,1 | 2,7 | 3,1 | 2,9 | 3,3 | 2,7 | 3,1 |
HODNOCENÍ ADAC | 1,8 | 2,1 | 2,2 | 2,3 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,8 |
Systém hodnocení:
0,6-1,5: velmi dobré
1,6-2,5: dobré
2,6-3,5: uspokojivé
3,6-4,5: dostatečné
4,6-5,5: nedostatečné