Češi pomáhají ladit čínské čtyřkolky. Projeli jsme prototyp Gladiatora

aktualizováno 
Český trh pracovních čtyřkolek má jednu specialitu, kterou je neobvykle silná pozice čínské značky CF Moto. Zdejší zastoupení je už dlouhá léta v Top 10 světových importérů značky a na český a slovenský trh posílá přes dva tisíce pracovních čtyřkolek ročně. Nám se dostala do rukou předprodukční verze Gladiator X600.

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které jinak také nejsou u střední třídy samozřejmostí | foto: Jan Altner

Díky velkému importu mají největší dodavatelé možnost podílet se na konstrukci a testování nových modelů, které pak dostávají v předprodukčních verzích pořádně zabrat v rukách českých závodníků a dealerů. Tentokrát jsme projeli největší jednoválcový stroj na trhu, předprodukční verzi Gladiator X600 (s „maskovacími“ polepy X650). Ten je posledním stupínkem před nabídkou velkých dvouválcových čtyřkolek.

Jejich popularita sice roste, prodeje však stále táhnou hlavně jednoválce. Pro ně kromě podstatně nižší pořizovací ceny hovoří i menší hmotnost, obratnější ovládání i jednodušší konstrukce motoru s méně náročným servisem. Velké dvouválce tak sice přinesou víc emocí, rychlosti i síly v tahu, když však dojde na rozhodnutí o koupi, většina zájemců nakonec sáhne po osvědčeném jednoválci.

Proto se na trhu začínají objevovat i poměrně luxusně vybavené jednoválcové stroje s nejlepší technikou a výbavou, která zatím byla v nabídce jen u dvouválců. Právě takovou roli bude po uvedení do prodeje zastávat X600 – největší jednoválec, za kterým už bude v nabídce následovat větší dvouválcové modely Gladiator X850 a X1000 s podstatně vyšším výkonem, ovšem také úplně jinou cenou a nejméně šedesátikilogramovým hmotnostním nárůstem.

Gladiator X600 konstrukčně vychází z modelu 550, který poprvé přišel s moderním rámem pro střední objemy a hodně se liší od malých čtyřkolek třídy 250 až 450 ccm. Také pohonná jednotka, kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec 580 ccm o výkonu 41 koní, vychází z motoru 550, ovšem s mírně navýšeným zdvihem. 

S elektronickým vstřikováním a moderní spojkou odpadá prodleva mezi přidáním plynu a roztočením variátoru. X600 dokáže vzorně vyrazit dopředu na každý povel páčky plynu. Celkově si motor víc libuje ve vyšších otáčkách, na rozdíl od předchozích čínských agregátů, které spoléhaly spíš na pomalejší a hrubší chod motoru.

Fotogalerie

Na začátku je třeba si zvyknout na specialitu této řady, kdy je k zařazení krátkého (L) nebo dlouhého (H) převodu nutné sešlápnout nožní brzdu, u čtyřkolek se totiž zásadně neřadí za jízdy. Hodně je znát účinek motorové brzdy, hned po puštění plynu stroj citelně zpomaluje. To se výborně hodí při sjezdech nebo tahání přívěsu, méně příjemné to je při delších přesunech po silnici, kdy musí jezdec třeba i z dlouhého kopce pořád držet plný plyn.

V nabídce pravděpodobně bude jen v tzv. „dlouhé“ verzi, tedy s dvoumístným sedlem a madly a opěrkou spolujezdce. Ovladače a digitální přístrojovka jsou převzaté z luxusnějšího dvouválce X850, stejně jako výbava v podobě navijáku, homologovaného tažného zařízení, posilovače řízení a plastového nosiče místo jednoduchých trubek.

Zepředu potěší čtveřice bodových světlometů a spodní světla s LED technologií denního svícení. Právě o tato světla ovšem máme trochu obavy v terénu, třeba při prodírání nízkým porostem budou dost na ráně.

Námi testovaný stroj měl ještě označení X650.
Design zadní části působí moderně, i díky LEDkovým zadním světlům.

Design Gladiatoru s prozatimním označením X650 působí moderně, i díky LEDkovým zadním světlům.

Na podvozku a řízení je znát, že se tento stroj řadí mezi střední třídu, při rychlé jízdě se umí lehce rozhoupat, nerovnosti a přejezdy hran však žehlí solidně. Nízké těžiště i o něco málo nižší posez než o obdobných strojů podporují sportovnější průjezdy zatáčkou a čtyřkolka se tolik nestaví na vnější kola. 

Kvalitnější odpružení a prodloužená stavba mají paradoxně i jednu nevýhodu, zadní kola díky lepšímu odpružení lépe drží a nejdou tak snadno utrhnout do driftu, takže jestli se rádi otáčíte s roztočenými zadními koly pod plynem, tady to jde o něco hůř. Také při manévrování mezi stromy nebo trialových etapách je znát, že jde o delší dvoumístnou čtyřkolku, a je s ní tedy víc práce.

Technické údaje

  • Motor: 4-taktní, 4-ventilový jednoválec, SOHC
  • Výkon motoru: 41 Hp (30,0 kW) hom. T3b
  • Točivý moment: 49,2 Nm/4750 ot./min
  • Objem motoru: 580 cm³
  • Vrtání x zdvih: 91 mm x 89,2 mm
  • Startování: elektrickým startérem
  • Chlazení motoru: kapalinou a nezávislým olejovým okruhem
  • Mazání: s mokrou skříní
  • Plnění motoru: elektronické vstřikování Bosch EFI
  • Převodovka: automatická CVT - variátor / uzamykatelný přední
  • diferenciál/ převody: P/R/N/H/L (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce), odpojitelný 4x4 pohon
  • Náhon kol: kardanovými hřídeli
  • Přední/zadní pneu: 25x8-12/25x10-12
  • Brzdy přední/zadní: kotoučové hydraulické/kotoučová hydraulická
  • Odpružení vepředu/vzadu: nezávislé, seřiditelné odpružení, dvojitá ocelová A-ramena
  • Benzinová nádrž: 18,5 litru
  • Délka/šířka/výška: 2290 mm / 1160 mm / 1400 mm
  • Rozvor: 1480 mm
  • Suchá hmotnost: 375 kg

Pochvalu si zaslouží hlavně posilovač. Kde jsou ty doby, kdy přeposilované řízení nedávalo téměř žádnou odezvu a občas znamenalo větší nebezpečí než jízda bez posilovače. Dnešní technika už umí pomáhat řízení jen citlivě a nechává dostatek vnímání, co se s předními koly v terénu děje. Posilovač pomůže hlavně při zapojení plného náhonu 4x4, kdy už se jezdec bez něj musí se strojem hodně rvát.

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které jinak také nejsou u střední třídy samozřejmostí, potěší i pečlivě zakrytovaný motor a slušná ochrana podvozku silnými plechy.

O úspěchu modelu CF Moto Gladiator X600 během roku 2019 rozhodne hlavně prodejní cena, na kterou je český trh citlivý. Dovozci se naštěstí podařilo udržet cenu dlouhé a plně vybavené verze i s posilovačem řízení pod dvě stě tisíc (základní cena sto osmdesát tisíc) a díky tomu se z X600 stává zajímavá alternativa pro všechny zájemce o dvoumístné ATV, pro které jsou velké dvouválce už moc drahé, ale na druhou stranu už však vyrostli z nejlevnějších jednoduchých čtyřkolek se starší konstrukcí podvozku i motoru.

Co bylo před pár lety příplatkové vybavení, je dnes standard - například...

Co bylo před pár lety příplatkové vybavení, je dnes standard - například elektrický naviják.

Autoři:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Česko jde do Bruselu na kobereček kvůli ovzduší. Evropa bojuje s prachem

Smogová situace v Plzni.

Zítra, 11. ledna, jedou do Bruselu zástupci českého ministerstva životního prostředí. Musí tam prezentovat, jak se...

Další z rubriky

Na motocyklové olympiádě si jezdci opravují motorky sami

Na úvod Šestidenní jedou naši na osmé pozici

V posledních několika letech se motocyklová olympiáda proměnila. Šestičlenné týmy v hlavní soutěži o Světovou trofej se...

V Chile startuje motocyklová olympiáda. Na Šestidenní míří i Češi

Letos startuje už o 93. ročník. Šestidenní se poprvé konala ve Velké Británii v...

Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž ISDE 2018 se do Chile vrací podruhé v historii. Premiéru si tu odbyla před...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

Najdete na iDNES.cz