Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

aktualizováno 
V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský automobilový institut RDW výsledky testů současných adaptivních tempomatů. Právě tyto tempomaty a asistenční systémy udržování v jízdním pruhu jsou přitom průkopníky pro plně autonomní vozidla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Výsledky jsou dost alarmující, většina současných automobilů v provozu podstatně hůře detekuje motocykly a menší pohyblivé objekty. V testech byly přitom použity vozy mnoha různých výrobců - Jeep Grand Cherokee, Hyundai Ioniq Electric, Volvo V40, VW Golf Variant, Tesla Model S a Škoda Octavia.

Adaptivní tempomaty se v dnešní době rozšiřují i do vyšší střední třídy automobilů a jsou příjemným pomocníkem. V dnešním stále houstnoucím provozu už se klasické tempomaty s pevně nastavenou rychlostí dají delší dobu používat snad jen při nočních přesunech po méně vytížených dálnicích, jinak je nutné nastavenou rychlost často vypínat a zapínat. U adaptivních tempomatů, které se při dojetí pomalejšího vozidla přizpůsobí jeho rychlosti a udržují od něj bezpečný odstup, je pohodlí téměř dokonalé, a když se k tomu připojí automatické udržování v jízdním pruhu u nových modelů vyšší třídy, často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení.

Výsledky šestidenních testů institutu RDW v testovacím středisku v Lelystadu ovšem ukázaly, že adaptivní tempomaty často podstatně hůře detekují motocykly.

Byla otestována řada různých scénářů a ukázalo se, že velké mezery mají systémy v situaci, kdy motocykl nejede přímo prostředkem jízdního pruhu. V takovém případě mohou být reakce automatických systémů dost nespolehlivé, když například ve více než polovině případů některé systémy reagovaly se zpožděním nebo nelogicky, kdy automobil současně začal brzdit i přidávat plyn.

Na obranu výrobců tempomatů je ovšem třeba uvést, že všichni na tuto možnost zhoršené detekce upozorňují v manuálech k vozu. Ano, v těch příručkách, které velká část majitelů nového vozu ani nevytáhne z palubní přihrádky.

V mnoha situacích během šestidenních testů musel zasáhnout pozorný řidič, aby zabránil nehodě s motocyklem jedoucím více než 1,2 metru mimo střed jízdního pruhu. A bohužel právě to je v reálném světě hodně obvyklá situace, protože řidiči motocyklů na úsecích s vyjetými tzv. „kolejemi“ jedou na jedné straně jízdního pruhu. Časté jsou také situace, kdy jezdci na silnějších jednostopých strojích jedou hodně vlevo a čekají na mezeru mezi protijedoucími vozidly, která by jim umožnila rychlé předjetí.

Hlavním výsledkem tohoto praktického průzkumu je varování, aby řidiči automobilů tyto systémy používali opravdu jen jako pomůcky, nikoli jako náhradu pozornosti nebo některých činností při řízení. Výsledky by však měly sloužit i jako varování pro motorkáře.

Na silnicích přibývá automobilů, které sice ještě neřídí automatizovaní roboti, ale už se na jejich řízení podílí spousty poloautomatických asistenčních systémů. A řidiči jsou na jejich používání stále více zvyklí a jejich reakční doba na případné krizové situace klesá, protože i tyto krizové situace by měl pomoci vyřešit například systém automatického krizového brzdění. A jak ukazuje uvedená studie, tyto systémy jsou připravené reagovat hlavně na ostatní automobily a nedokážou stoprocentně počítat například s kličkováním motocyklů mezi jízdními pruhy. Jak ostatně ukázala i první nehoda mezi plně autonomním vozidlem a motocyklem v Kalifornii (více čtěte zde).

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

Čech s jeden a půl milionem kilometrů na motorce dá všechno za benzin

Na motocyklu objel Jaroslav Šíma 37,5x zeměkouli.

V sedmadvaceti se Jaroslav Šíma posadil na motorku a už z ní nesleze. Všechny peníze dá za benzin, když není kde...

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Autofotka týdne: V Praze je na pár dní nový indian, je to okreskový raubíř

Indian FTR 1200 S

Indian je tradiční motocyklová značka; obrovité choppery se znovu objevily na scéně, aby konkurovaly harleyům. Ve...

Najdete na iDNES.cz