Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

aktualizováno 
V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský automobilový institut RDW výsledky testů současných adaptivních tempomatů. Právě tyto tempomaty a asistenční systémy udržování v jízdním pruhu jsou přitom průkopníky pro plně autonomní vozidla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Výsledky jsou dost alarmující, většina současných automobilů v provozu podstatně hůře detekuje motocykly a menší pohyblivé objekty. V testech byly přitom použity vozy mnoha různých výrobců - Jeep Grand Cherokee, Hyundai Ioniq Electric, Volvo V40, VW Golf Variant, Tesla Model S a Škoda Octavia.

Adaptivní tempomaty se v dnešní době rozšiřují i do vyšší střední třídy automobilů a jsou příjemným pomocníkem. V dnešním stále houstnoucím provozu už se klasické tempomaty s pevně nastavenou rychlostí dají delší dobu používat snad jen při nočních přesunech po méně vytížených dálnicích, jinak je nutné nastavenou rychlost často vypínat a zapínat. U adaptivních tempomatů, které se při dojetí pomalejšího vozidla přizpůsobí jeho rychlosti a udržují od něj bezpečný odstup, je pohodlí téměř dokonalé, a když se k tomu připojí automatické udržování v jízdním pruhu u nových modelů vyšší třídy, často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení.

Výsledky šestidenních testů institutu RDW v testovacím středisku v Lelystadu ovšem ukázaly, že adaptivní tempomaty často podstatně hůře detekují motocykly.

Byla otestována řada různých scénářů a ukázalo se, že velké mezery mají systémy v situaci, kdy motocykl nejede přímo prostředkem jízdního pruhu. V takovém případě mohou být reakce automatických systémů dost nespolehlivé, když například ve více než polovině případů některé systémy reagovaly se zpožděním nebo nelogicky, kdy automobil současně začal brzdit i přidávat plyn.

Na obranu výrobců tempomatů je ovšem třeba uvést, že všichni na tuto možnost zhoršené detekce upozorňují v manuálech k vozu. Ano, v těch příručkách, které velká část majitelů nového vozu ani nevytáhne z palubní přihrádky.

V mnoha situacích během šestidenních testů musel zasáhnout pozorný řidič, aby zabránil nehodě s motocyklem jedoucím více než 1,2 metru mimo střed jízdního pruhu. A bohužel právě to je v reálném světě hodně obvyklá situace, protože řidiči motocyklů na úsecích s vyjetými tzv. „kolejemi“ jedou na jedné straně jízdního pruhu. Časté jsou také situace, kdy jezdci na silnějších jednostopých strojích jedou hodně vlevo a čekají na mezeru mezi protijedoucími vozidly, která by jim umožnila rychlé předjetí.

Hlavním výsledkem tohoto praktického průzkumu je varování, aby řidiči automobilů tyto systémy používali opravdu jen jako pomůcky, nikoli jako náhradu pozornosti nebo některých činností při řízení. Výsledky by však měly sloužit i jako varování pro motorkáře.

Na silnicích přibývá automobilů, které sice ještě neřídí automatizovaní roboti, ale už se na jejich řízení podílí spousty poloautomatických asistenčních systémů. A řidiči jsou na jejich používání stále více zvyklí a jejich reakční doba na případné krizové situace klesá, protože i tyto krizové situace by měl pomoci vyřešit například systém automatického krizového brzdění. A jak ukazuje uvedená studie, tyto systémy jsou připravené reagovat hlavně na ostatní automobily a nedokážou stoprocentně počítat například s kličkováním motocyklů mezi jízdními pruhy. Jak ostatně ukázala i první nehoda mezi plně autonomním vozidlem a motocyklem v Kalifornii (více čtěte zde).

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Ducati Diavel je nedostižný univerzál. Ukrývá tři motorky v jedné

Letmo uložené zadní kolo s minimalistickým blatníkem a designově zajímavým...

Pokud nemůžete mít v garáži různé druhy motorek, je Ducati Diavel 1260S dobrý kompromis. Ráno sednete na motorku, která...

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Manuál pro začínající motorkáře: Vybrat motorku je věda. Neuspěchejte to!

Jestli máte už na showroomu problém motorku vůbec zvednout ze stojánku a udržet...

Každý motorkář potvrdí, že by v garáži potřeboval minimálně tři motorky. Vybrat si tu správnou motorku je proto skoro...

Najdete na iDNES.cz