Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

aktualizováno 
V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský automobilový institut RDW výsledky testů současných adaptivních tempomatů. Právě tyto tempomaty a asistenční systémy udržování v jízdním pruhu jsou přitom průkopníky pro plně autonomní vozidla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Výsledky jsou dost alarmující, většina současných automobilů v provozu podstatně hůře detekuje motocykly a menší pohyblivé objekty. V testech byly přitom použity vozy mnoha různých výrobců - Jeep Grand Cherokee, Hyundai Ioniq Electric, Volvo V40, VW Golf Variant, Tesla Model S a Škoda Octavia.

Adaptivní tempomaty se v dnešní době rozšiřují i do vyšší střední třídy automobilů a jsou příjemným pomocníkem. V dnešním stále houstnoucím provozu už se klasické tempomaty s pevně nastavenou rychlostí dají delší dobu používat snad jen při nočních přesunech po méně vytížených dálnicích, jinak je nutné nastavenou rychlost často vypínat a zapínat. U adaptivních tempomatů, které se při dojetí pomalejšího vozidla přizpůsobí jeho rychlosti a udržují od něj bezpečný odstup, je pohodlí téměř dokonalé, a když se k tomu připojí automatické udržování v jízdním pruhu u nových modelů vyšší třídy, často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení.

Výsledky šestidenních testů institutu RDW v testovacím středisku v Lelystadu ovšem ukázaly, že adaptivní tempomaty často podstatně hůře detekují motocykly.

Byla otestována řada různých scénářů a ukázalo se, že velké mezery mají systémy v situaci, kdy motocykl nejede přímo prostředkem jízdního pruhu. V takovém případě mohou být reakce automatických systémů dost nespolehlivé, když například ve více než polovině případů některé systémy reagovaly se zpožděním nebo nelogicky, kdy automobil současně začal brzdit i přidávat plyn.

Na obranu výrobců tempomatů je ovšem třeba uvést, že všichni na tuto možnost zhoršené detekce upozorňují v manuálech k vozu. Ano, v těch příručkách, které velká část majitelů nového vozu ani nevytáhne z palubní přihrádky.

V mnoha situacích během šestidenních testů musel zasáhnout pozorný řidič, aby zabránil nehodě s motocyklem jedoucím více než 1,2 metru mimo střed jízdního pruhu. A bohužel právě to je v reálném světě hodně obvyklá situace, protože řidiči motocyklů na úsecích s vyjetými tzv. „kolejemi“ jedou na jedné straně jízdního pruhu. Časté jsou také situace, kdy jezdci na silnějších jednostopých strojích jedou hodně vlevo a čekají na mezeru mezi protijedoucími vozidly, která by jim umožnila rychlé předjetí.

Hlavním výsledkem tohoto praktického průzkumu je varování, aby řidiči automobilů tyto systémy používali opravdu jen jako pomůcky, nikoli jako náhradu pozornosti nebo některých činností při řízení. Výsledky by však měly sloužit i jako varování pro motorkáře.

Na silnicích přibývá automobilů, které sice ještě neřídí automatizovaní roboti, ale už se na jejich řízení podílí spousty poloautomatických asistenčních systémů. A řidiči jsou na jejich používání stále více zvyklí a jejich reakční doba na případné krizové situace klesá, protože i tyto krizové situace by měl pomoci vyřešit například systém automatického krizového brzdění. A jak ukazuje uvedená studie, tyto systémy jsou připravené reagovat hlavně na ostatní automobily a nedokážou stoprocentně počítat například s kličkováním motocyklů mezi jízdními pruhy. Jak ostatně ukázala i první nehoda mezi plně autonomním vozidlem a motocyklem v Kalifornii (více čtěte zde).

Autoři:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Češi pomáhají ladit čínské čtyřkolky. Projeli jsme prototyp Gladiatora

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které...

Český trh pracovních čtyřkolek má jednu specialitu, kterou je neobvykle silná pozice čínské značky CF Moto. Zdejší...

K úspěchu na Šestidenní je klíčem také chytrá hlava manažera

I po čtvrtém dni je v Chile náš Trophy tým na sedmé pozici

V Chile se tento týden jede motocyklová olympiáda. Na slavné Šestidenní, ve které patří české týmy mezi nejúspěšnější...

Najdete na iDNES.cz