Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

  • 20
Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si tak od roku 2019 bude možné koupit hned několik superbiků s neuvěřitelným poměrem výkonu a hmotnosti, kterého ve světě automobilů dosahují jen monoposty Formule 1.

Závodním formulím se ostatně začínají tyto motorky podobat i díky použití přítlačných „křídel“ u bočních kapotáží.

Fotogalerie

Aprilia RSV4 1100 Factory

Aprilia RSV4 1100 Factory, která před několika lety jako první uvedla na trh véčkový čtyřválec, se nyní jako první může pochlubit aerodynamickými prvky na kapotáži. Ty jsou přímo odvozeny ze závodního prototypu z MotoGP, vyvinutého závodním týmem Aprilia Racing. 

Díky speciálnímu tvaru a geometrii optimalizované v aerodynamickém tunelu vytvářejí přítlak, který omezuje tendence ke zvedání předního kola při výjezdu ze zatáčky. Superbike RSV4 je sériový stroj na silnici, přesto si může jezdec kromě plně nastavitelného odpružení nastavit dokonce i polohu motoru v rámu, úhel hlavy řízení, výšku čepu kyvné vidlice a výšku zádě.

Po zvýšení zdvihového objemu na 1078 cm³ je nyní nejvyšší výkon 217 koní při 13 200 otáčkách, točivý moment dosahuje maxima 122 Nm při 11 000 otáčkách. Kvůli homologaci pro seriál závodů WSBK je na trhu také verze RSV4 RR s omezeným zdvihovým objemem na 999 ccm. U tak výkonných strojů už je samozřejmostí elektronický tlumič řízení, systém kontroly trakce i zvedání předního kola. Systém Cornering ABS za jízdy sleduje, podélný a příčný náklon.

BMW S1000RR Shift Cam

Novinka BMW S1000RR Shift Cam

Novinka BMW S1000RR Shift Cam

Provozní hmotnost s náplněmi 197 kilogramů je ještě bombastičtější údaj než působivá hodnota 207 koní maximálního výkonu. Dvouvačkové uspořádání motoru Shift Cam s jednou „hodnou“ vačkou pro civilní ježdění a druhou „ostrou“ pro sportovní jízdu se osvědčilo i u řadového čtyřválce. Na pomalejší vačku v pohodě odjezdí všechny emisní testy a dovolí jízdu v nižších otáčkách v běžném provozu, ta divoká pak patří hlavně na závodní okruhy.

Nové RR navíc bude mít k dispozici ještě karbonový „M Package“ s celkovou hmotností pouhých 193,5 kilogramu. Již ve standardu je systém ABS Pro, s příplatkem pak můžete mít režimy Race Pro 1-3 pro detailní nastavení podle konkrétního okruhu. Za zmínku stojí i barevná digitální přístrojovka, která v základu zobrazuje všechny informace potřebné pro běžný provoz, zatímco další tři obrazovky Core jsou navrženy pro závodní okruhy a například otáčkoměr umí zobrazit analogově nebo jako sloupcový graf.

Ducati Panigale V4R

Novinka Ducati Panigale V4R

Novinka Ducati Panigale V4R

První Panigale V4S 1100 s véčkovým čtyřválcem se představila loni a rovnou vyrazila konkurentům dech maximálním výkonem 214 koní na 195 kilogramů provozní hmotnosti. Protože je to čtyřválec, letos výrobce kvůli superbikovým třídám posílá na trh V4R, homologační verzi WSBK se zdvihovým objemem pouze 998 ccm. I přes nižší objem má tento speciál ještě vyšší výkon, konkrétně 223 koní při 15 250 ot/min. A to dokonce plní emisní normu Euro 4.

Za takovým vývojem se skrývají třeba titanové ventily, kovaná kliková hřídel a přepracované sání i výfukový systém. Do závodů pak stačí ji vybavit sadou Akrapovič a výkon se vyšplhá až na 234 koní. K tomu samozřejmě ty nejlepší komponenty a elektronika, jaké dnešní doba dokáže nabídnout, to znamená ABS Pro od Bosche, radiální brzdy Brembo Monobloc a odpružení Öhlins NPX. K elektronice se řadí třeba i vestavěný systém GPS, který sleduje chování stroje v jednotlivých částech okruhu, nebo automatická kalibrace kontroly trakce podle zvoleného typu pneumatiky.

Další novinky z milánského motoveletrhu EICMA

Dvoukolová SUV

Yamaha Tenere 700
Moto Guzzi V85TT

V terénu jsou kila navíc na obtíž. Nová cestovní endura proto hubnou. Přehled novinek ZDE.

Neo-sport, neo-retro, neo-classic

Honda CB650R Neo Sports Café
BMW R1250 RS


Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů. O nových trendech v oblasti techniky, ale také designu čtěte TADY.