Laurinka pro 21. století. V Boleslavi vznikl návrh elektrického café raceru

Autor:
Designér Škody nahlédli do bohaté letos 130leté historie značky. Inspirováni legendárními modely vytvořili jejich novodobou podobu. Jak by vypadaly dnes, v době designového jazyka Modern Solid? Romain Bucaille, designér automobilky, si představil, jak by vypadala reinkarnace motocyklu Slavia B.
Ikona v moderní podobě: Slavia B jako café racer

Ikona v moderní podobě: Slavia B jako café racer | foto: Škoda Storyboard

Kořeny české automobilky sahají až k jízdním kolům a motocyklům značky Laurin & Klement. Ve fantaziích designérů, kteří dostali za úkol stvořit moderní verze legendárních modelů značky, se proto přirozeně objevují i jednostopé stroje.

Motorku si zvolil francouzský designér Romain Bucaille, který v designstudiu Škody pracuje na exteriérech vozů. „Chtěl jsem udělat něco výjimečného, podívat se ke kořenům značky. Na autech pracuji každý den, a jelikož jsem i fanoušek motorek, jednu vytvořit pro mě bylo příjemným zpestřením,“ popisuje Romain.

Napříč třemi staletími

V jeho skicáři se postupně začala rodit novodobá interpretace motocyklu Laurin & Klement Slavia B, který ve své původní podobě spatřil světlo světa ještě v předminulém století, v roce 1899. Romain se rozhodl pro futuristické pojetí motocyklu pro 21. století.

Přestože je vize konceptu plně elektrická, využívá typický tvar rámu motocyklů Laurin & Klement, ve kterém byl původně uchycen spalovací motor. „Měl skutečně charakteristický tvar, motor obepínal, zespodu ho chránil a dostával se níž než zbytek konstrukce,“ popisuje Romain řešení, které v elegantní obdobě určilo architekturu jeho konceptu.

Slavia B

Motocykl Slavia B se po boku modelu Slavia A představil veřejnosti v roce 1899. Poháněl ho vzduchem chlazený jednoválec o objemu 240 cm3 a výkonu 1,75 koně. Maximální rychlost stroje činila 40 km/h. Slavia B neměla převodovku, zadní kolo poháněl plochý řemen vedený přímo od motoru. K dispozici byla také šlapadla, ta sloužila ke startování a jako pomocný převod, přenos síly řešil řetěz. Do roku 1904 vyrobila značka Laurin & Klement celkem 540 motocyklů Slavia B.

Romain Bucaille

Přední část rámu tak svým vzhledem vzdává hold jedinečnému inženýrskému umění Václava Laurina, díky němuž tehdejší motocykly Slavia vynikaly stabilitou i ovladatelností. Zatímco u originálu prostor rámu vyplňoval motor, v Romainově pozoruhodném konceptu je prázdný a jakoby ve vzduchu v něm „pluje“ logo novodobého výkladu ikony. Tvar rámu je zvýrazněn barevně i jasnou vertikální linkou, která odděluje přední a zadní část motorky.

Poklona mimořádné vytrvalosti

Futuristická Slavia B zároveň odkazuje na sportovní výkony původních strojů. Tovární jezdec Narcis Podsedníček s modelem Slavia B například v roce 1901 jako jediný motocyklista z deseti startujících dojel do cíle náročného závodu z Paříže do Berlína. „Na sportovní prvky původního motocyklu odkazuje i sedlo, které působí odpojeně od těla motocyklu,“ vysvětluje Romain a pokračuje: „Jako vintage detail jsem do rámu zakomponoval koženou brašnu na nářadí, která byla při dálkových soutěžích nepostradatelná.“

Výsledkem je podle Romainových slov „futuristický café racer ve stylu Modern Solid“. Současný designový jazyk značky Škoda je charakteristický svými jednoduchými a uzavřenými tvary, proto má i moderní Slavia B v designérových představách jasné přímé linky, zkosené hrany a výraznou grafiku světlometů, což je další typický prvek moderních vozů Škoda.

Od papíru ke 3D modelu

Na svém konceptu pracoval Romain stejně, jako přistupuje k návrhu aut ve své každodenní práci. „Základem byly skici tužkou, abych našel základní proporce. Jelikož šlo o motorku, musel jsem trochu trénovat, naposledy jsem ji kreslil zamlada,“ usmívá se a dodává: „Výhodou skici na papír je, že můžete pracovat kdykoli a kdekoli, i když nemáte po ruce tablet nebo počítač.“

Moderní nástroje přišly ke slovu v dalším kroku, kdy Romain postupně vytvořil tři ucelené skici a rendery s odlišnými podobami stroje. „Byl to pro mě takový proces, jak najít zajímavé myšlenky. Vždy jsem skicoval dál a dál, dokud jsem nebyl s výsledkem spokojen,“ říká Romain.

Romain Bucaille

Francouzský designér Romain Bucaille působí ve Škoda Design od roku 2018. Už před příchodem do Mladé Boleslavi působil jako designér a tento obor také vystudoval. Ovšem jeho první vysokoškolský titul je inženýrský, nejprve studoval strojařinu. Vše doma ve Francii, kde byl od útlého věku fanouškem motorismu. „Internet ještě neexistoval, takže jsem každý týden netrpělivě čekal na nové vydání mého oblíbeného motoristického časopisu. Sledoval jsem motoristické pořady v televizi a díval se na Formuli 1, hltal jsem vše o autech,“ popisuje. „Už tehdy mě fascinovaly skici designérů a futuristické automobilové studie,“ vzpomíná.

Z trojice vizí pak vždy vybral prvky, které se mu líbily nejvíc, a spojil je do jednoho celku. Ten dále rozvinul do podoby 3D modelu, s nimiž designéři Škoda Auto v současnosti pracují víc a víc. „Dříve byly 3D modely doménou modelářů, ale i my je využíváme čím dál častěji, protože nám umožňují rovnou řešit proporce,“ zmiňuje Romain. Romain Bucaille

Práce na studii motocyklu pro něj byla svým způsobem návrat ke kořenům. Než se totiž stal designérem, vystudoval strojní inženýrství. „Možná i proto dodnes obdivuji starou mechaniku aut i motorek. Moderní auta ji dnes moc na odiv nedávají, u motorek je to lepší,“ zmiňuje designér. I přes absenci spalovacího motoru je tak jeho Slavia B jak designovou lahůdkou, tak emotivním strojařským produktem.

Romain Bucaille

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny
Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny

Rodila jste v letech 2020 až 2025? Podělte se o své zkušenosti, vložte recenzi na vaši porodnici a ovlivněte tak budoucího vítěze ankety Porodnice...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.