Nový model skútru Lambretta představený v italské padově

Nový model skútru Lambretta představený v italské padově | foto: www.lambretta.com

Autofotka týdne: Lambretta je zpátky, bývala slavnější než Vespa

  • 4
Přesně 70 let po zahájení výroby skútrů se představila znovuzrozená italská značka Lambretta. Její skútry se po dlouhá desetiletí vyvážely do celého světa a v Jižní Americe se dokonce pojem „lambretta“ dodnes používá jako synonymum pro skútr.

Dodnes má mnoho příznivců mezi sběrateli veteránů, nový model se proto představil na velkém srazů „lambrettistů“ v italské Padově.

Lambretta je podobně jako Vespa a Piaggio válečné dítě. Továrník Ferdinando Innocenti původně od roku 1922 v oblasti Lambrate vyráběl kovové roury a trubky. Ty však patřily mezi strategické produkty, proto byla během druhé světové války továrna spojenci kompletně vybombardována. Poválečná poptávka po malých vozidlech vedla ke vzniku řady podobných značek, ovšem Lambretta po dlouhou dobu patřila k těm největším a nejúspěšnějším.

Lambretta 150 Pacemaker

Lambretta měla jednodušší konstrukci než Vespa. Místo lisované samonosné karoserie používala klasický trubkový rám, protože Innocenti měl s trubkami zkušenosti a podařilo se mu z ruin zachránit i několik strojů na výrobu trubek.

Na tomto základě vznikla řada modelů, nejslavnějším byl špičkový skútr TV200, vyráběný výhradně pro britský trh a závodní účely. Pohonná jednotka byla jednoválec 200 ccm, který s výkonem 10,7 koní při 5700 ot/min ve své době patřil k nejvýkonnějším motorům. Během pouhých tří let výroby v letech 1963-1965 se vyrobilo téměř 15 tisíc kusů TV200.

Lambretta odjížděla z fabriky k dealerům na speciálních dvoupatrových nákladních vozech, které připomínaly autobusy.

Z fabriky byly stroje rozváženy k dealerům na speciálních dvoupatrových nákladních vozech, které připomínaly autobusy.

Když v sedmdesátých letech vzrostla kupní síla obyvatelstva, továrna se pustila do výroby malých osobních aut. Bohužel po neúspěšném střídání investorů zkrachovala a nakonec odprodala výrobní linky do Indie. Zde se Lambretty vyráběly od 1972 až do roku 1997 a pomáhaly motorizovat v té době ještě dost dopravně zaostalý kontinent.

Práva na značku jsou v majetku švýcarské společnosti Innocenti SA, která se rozhodla obnovit slávu Lambretty a začít vyrábět novou generaci skútrů. Nový model je kompletně navržený renomovaným designérským studiem Kiska se sídlem v Rakousku, které mimo jiné stojí i za konstrukcí motocyklů KTM a Husqvarna. Model Lambretta V-Special přichází s hodně odvážnou samonosnou konstrukcí ze 1,2 mm silných ocelových plechů kolem středového trubkového rámu. Výroba ovšem bude probíhat zakázkově na Tchaj-wanu v továrně obřího koncernu SYM.

Z toho důvodu budou použity pohonné jednotky ze skútru SYM Fiddle 3. Nové Lambretty budou nabízeny v motorizacích 50, 125 a 200, všechny splňující normu Euro 4. V roce 2018 pak obě značky SYM i Lambretta slibují i elektrickou verzi. Kromě verze V-Special přijdou na trh také varianty GP a SX, přičemž SX bude plně elektrická. První modely přijdou na evropské trhy na jaře 2018, kvůli evropským předpisům budou vybaveny propojenými brzdami, pouze nejsilnější dvoustovka o výkonu 16,7 koní dostane nejnovější systém ABS značky Bosch.

Hlavním problémem, který musí oživená značka vyřešit, ovšem bude ochrana značky a charakteristických rysů Lambretty před čínskými kopiemi. Ty pro řadu svých modelů využívají tvary a někdy dokonce i název značky a vyvážejí je i do Evropy. „V současné době je trh zaplavený replikami klasických Lambrett z Číny, Indie a Thajska. Jak sdělil ředitel firmy, společnost Innocenti SA se sídlem v Luganu bude tvrdě odhalovat a stíhat všechny kopie a jejich distributorům nedovolí vézt se na vlně dobrého jména Lambretta.