Autofotka týdne: Lambretta je zpátky, bývala slavnější než Vespa

aktualizováno 
Přesně 70 let po zahájení výroby skútrů se představila znovuzrozená italská značka Lambretta. Její skútry se po dlouhá desetiletí vyvážely do celého světa a v Jižní Americe se dokonce pojem „lambretta“ dodnes používá jako synonymum pro skútr.

Nový model skútru Lambretta představený v italské padově | foto: www.lambretta.com

Dodnes má mnoho příznivců mezi sběrateli veteránů, nový model se proto představil na velkém srazů „lambrettistů“ v italské Padově.

Lambretta je podobně jako Vespa a Piaggio válečné dítě. Továrník Ferdinando Innocenti původně od roku 1922 v oblasti Lambrate vyráběl kovové roury a trubky. Ty však patřily mezi strategické produkty, proto byla během druhé světové války továrna spojenci kompletně vybombardována. Poválečná poptávka po malých vozidlech vedla ke vzniku řady podobných značek, ovšem Lambretta po dlouhou dobu patřila k těm největším a nejúspěšnějším.

Lambretta 150 Pacemaker

Lambretta měla jednodušší konstrukci než Vespa. Místo lisované samonosné karoserie používala klasický trubkový rám, protože Innocenti měl s trubkami zkušenosti a podařilo se mu z ruin zachránit i několik strojů na výrobu trubek.

Na tomto základě vznikla řada modelů, nejslavnějším byl špičkový skútr TV200, vyráběný výhradně pro britský trh a závodní účely. Pohonná jednotka byla jednoválec 200 ccm, který s výkonem 10,7 koní při 5700 ot/min ve své době patřil k nejvýkonnějším motorům. Během pouhých tří let výroby v letech 1963-1965 se vyrobilo téměř 15 tisíc kusů TV200.

Lambretta. Z fabriky byly stroje rozváženy k dealerům na speciálních...

Lambretta odjížděla z fabriky k dealerům na speciálních dvoupatrových nákladních vozech, které připomínaly autobusy.

Z fabriky byly stroje rozváženy k dealerům na speciálních dvoupatrových nákladních vozech, které připomínaly autobusy.

Když v sedmdesátých letech vzrostla kupní síla obyvatelstva, továrna se pustila do výroby malých osobních aut. Bohužel po neúspěšném střídání investorů zkrachovala a nakonec odprodala výrobní linky do Indie. Zde se Lambretty vyráběly od 1972 až do roku 1997 a pomáhaly motorizovat v té době ještě dost dopravně zaostalý kontinent.

Práva na značku jsou v majetku švýcarské společnosti Innocenti SA, která se rozhodla obnovit slávu Lambretty a začít vyrábět novou generaci skútrů. Nový model je kompletně navržený renomovaným designérským studiem Kiska se sídlem v Rakousku, které mimo jiné stojí i za konstrukcí motocyklů KTM a Husqvarna. Model Lambretta V-Special přichází s hodně odvážnou samonosnou konstrukcí ze 1,2 mm silných ocelových plechů kolem středového trubkového rámu. Výroba ovšem bude probíhat zakázkově na Tchaj-wanu v továrně obřího koncernu SYM.

Fotogalerie

Z toho důvodu budou použity pohonné jednotky ze skútru SYM Fiddle 3. Nové Lambretty budou nabízeny v motorizacích 50, 125 a 200, všechny splňující normu Euro 4. V roce 2018 pak obě značky SYM i Lambretta slibují i elektrickou verzi. Kromě verze V-Special přijdou na trh také varianty GP a SX, přičemž SX bude plně elektrická. První modely přijdou na evropské trhy na jaře 2018, kvůli evropským předpisům budou vybaveny propojenými brzdami, pouze nejsilnější dvoustovka o výkonu 16,7 koní dostane nejnovější systém ABS značky Bosch.

Hlavním problémem, který musí oživená značka vyřešit, ovšem bude ochrana značky a charakteristických rysů Lambretty před čínskými kopiemi. Ty pro řadu svých modelů využívají tvary a někdy dokonce i název značky a vyvážejí je i do Evropy. „V současné době je trh zaplavený replikami klasických Lambrett z Číny, Indie a Thajska. Jak sdělil ředitel firmy, společnost Innocenti SA se sídlem v Luganu bude tvrdě odhalovat a stíhat všechny kopie a jejich distributorům nedovolí vézt se na vlně dobrého jména Lambretta.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Vychytralí řidiči v Praze předbíhají a blokují tak provoz

Řidiči využívají k odbočení pruhy pro přímý směr

Každý den se na pražském Smíchově opakuje stejná situace. Aby nemuseli čekat v koloně, porušují někteří řidiči...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Jednostopý chameleon, který na silnici mění barvy podle světla

Agresivní chameleon: nový barevný design motocyklů pracuje se světlem.

Možností k vizuálnímu tuningu nabízí motocykly výrazně méně než auta. Přirovnávat práci mnichovského studia impuls.xyz...

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Piaggio MP3

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce...

Odešla legenda československé silnice. Stašu dodnes doma nikdo nepřekonal

Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel.

V 75 letech zemřel Bohumil Staša, poslední z generace nejúspěšnějších československých motocyklových závodníků, do...

Najdete na iDNES.cz