Pondělí 18. ledna 2021, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. ledna 2021 Vladislav

Česká motolegenda dobývá svět. Prase zase žije, živí se proudem

„Ikona atomového věku, retrofuturistický dopravní prostředek s těmi nejmodernějšími technologiemi.“ To napsalo o elektrickém praseti renomované BBC. Slavný skútr ČZ zvaný Prase je dnes k mání v elektrické verzi.

Elektrický skútr Čezeta | foto: Čezeta

Po dlouhá desetiletí vyráběla strakonická ČZ (Česká zbrojovka) špičkové zbraně a motorky. Když v roce 1957 vyjela na československé silnice první modrošedá Čezeta 501, čekala ji úspěšná léta. Oblíbenému plechovému skútru s protáhlým čumákem tehdy nikdo neřekl jinak než „Prase“. Teď se po více než 60 letech tato československá ikona jedné stopy vrací. Má elektromotor, jede až stodvacítkou a chce být luxusním zbožím. S elektrickým prasetem jsme se svezli.

Fotogalerie

Druhá polovina 50. let minulého století byla oslavou poválečného průmyslového designu. Československé silnice křižovaly proudnicové Tatry 603 nebo baculaté Škody 706. A ve výrobě byl i velký tuzemský skútr. Česká zbrojovka ve Strakonicích ho poprvé ukázala při prvomájových oslavách roku 1956 a pro modrošedý motocykl s koženkovým sedlem a atypicky protáhlým čumákem se okamžitě vžila přezdívka Prase.

Je tomu už přes 60 let a Čezeta se na první pohled vůbec nezměnila. Má stále stejné tvary se širokým štítem, dlouhými nášlapy, dvojsedlem a velkou kruhovou lampou na špičatém předku. Je to jako nostalgický návrat do minulosti. Teprve při bližším pohledu si všimnete otisku moderní doby.

Tvůrci dnešních elektrických Prasat převzali nadčasový design z 50. let, ten se dá bez problémů použít, ale spoustu věcí bylo třeba přizpůsobit dnešní době. Takže má světlo, které má všechny zdroje z ledek, nebo nové blinkry.

Změn je víc. Skútr má ocelový rám obložený laminátem, přestože dřív dělali strakoničtí konstruktéři karoserii výhradně z lisovaného plechu, a stojí na dvojici třináctipalcových kol, která jsou o palec větší než u motoristického dědečka z přelomu 50. let a 60. let. Místo bubnů tu jsou kotoučové brzdy a i když před nosičem nad hlavním světlem zůstalo na svém místě víčko benzinové nádrže, ukrývá dnes už něco úplně jiného – konektor na dobíjení.

Ze Strakonic na Moravu

Nápad na obnovu zašlé slávy jednostopé legendy ze Strakonic se zrodil v hlavě Brita Neila Smithe už před několika lety. V roce 2013 pak značku Čezeta oživil a začal spřádat plány na výrobu skútrů pro 21. století. Elektrické Prase dostalo pořadové označení 506 a výroba se z jihozápadu Česka přesunula na Moravu do bývalé továrny Wikovu v Prostějově.

To nejdůležitější má novodobé „prase“ schované v zadním kole – elektromotor, který nahradil původní dvoutaktní jednoválec. Slabší varianta poskytne výkon 7,2 kW, silnější 11 kW.

Baterku schovali designéři do tunelu pod sedadlem a je hodně nízko zemi, aby měl skútr nižší těžiště a dobrou stabilitu. Je to cítit hlavně v ostřejších zatáčkách, kdy se dvoumetrový stroj naklání až k asfaltu, ale i nezkušený řidič ho bez problémů zase vyrovná. Menší akumulátor uloží 4kWh energie, větší 6 kWh. Znovu nabít je musíte po 100, respektive 150 kilometrech. A je to záležitost na pár hodin.

Elektrický skútr Čezeta
Elektrický skútr Čezeta
Elektrický skútr Čezeta

Jízda je tichoučká, s takovým lehkým tramvajovým svistem, jako byste seděli na vysavači. Největší rámus dělá vítr, dokonce slyšíte, jak kamínky bubnují zespodu do karoserie. Levou rukou můžete ze sedla přepínat mezi trojicí jízdních režimů, přičemž na jedničku upalujete nejrychleji (až stodvacítkou), trojka je spíš na poklidné korzování městem. Napravo je obousměrná plynová rukojeť, kterou řidič pohybem k sobě akceleruje a směrem od sebe brzdí motorem a vrací tak přebytečnou energii zpět do baterky.

Pod sedadlem je palubní nabíječka a víc už se do skútru nevejde, jezdit se musí nalehko. Dva se však na Praseti svezete pohodlně, čezeta má velmi dlouhý rozvor náprav. Neohrabaný je stopadesátikilový vepř jen při otáčení, kdy je třeba pohrát si se zpátečkou. Ale na to si museli zvyknout i majitelé všech 115 tisíc původních Čezet 501, které strakonická zbrojovka vyrobila.

Neil Smith je co do počtu skromnější, chce prodávat prémiové stroje, čemuž odpovídá i cena levnější verze přesahující 300 tisíc korun. Dražší varianta stojí přes 400 tisíc. Valná většina objednávek je proto ze zahraničí.

Elektrické Prase přesto ocení především ti, kteří na něm před 60 lety sami jezdili. Včetně takových drobností, jakými jsou třeba přední brzdiče. Stejně jako celý skútr mají tvar čuníka, v odkazu na nestárnoucí designové dílo Jaroslava Františka Kocha, které dobylo motoristická srdce Čechoslováků.

Autoři:
  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praktická ojetina za sto tisíc. Ulítlé Škodě Roomster přijde na chuť každý

Premium Kompaktních MPV je na trhu málo a svého času nemohla konzervativní klientela škodovky přijít Roomsteru na chuť. I přes...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

Dvoukolový bombardér z Berlína je parádní retromoderní rokenrol

V černé barvě s bílými linkami na nádrži verze First Edition a odkrytým kardanem vypadá BMW R18 jako předválečný stroj,...

Jak jezdí elektrický Harley-Davidson? LiveWire poskytuje unikátní druh zábavy

Premium Tak dlouho jsem o elektrické motorce od Harley-Davidsonu uvažoval a mluvil, až mi došlo, že vlastně nemám tu zkušenost...

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Tak trochu jiná plochá dráha. Americký flat track se prosazuje i v Česku

Premium Plochá dráha má v Česku dlouhou tradici – měli jsme velice úspěšné závodníky, Jawa je stroj, který dovezl řadu jezdců k...

Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó
Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó

Ochutnejte s námi lahodné polévky Prestó. Stačí je jen otevřít a ohřát, takže jsou na stole raz dva. Přihlaste se do velkého testování a poznejte...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...