Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Česká motolegenda dobývá svět. Prase zase žije, živí se proudem

„Ikona atomového věku, retrofuturistický dopravní prostředek s těmi nejmodernějšími technologiemi.“ To napsalo o elektrickém praseti renomované BBC. Slavný skútr ČZ zvaný Prase je dnes k mání v elektrické verzi.

Elektrický skútr Čezeta | foto: Čezeta

Po dlouhá desetiletí vyráběla strakonická ČZ (Česká zbrojovka) špičkové zbraně a motorky. Když v roce 1957 vyjela na československé silnice první modrošedá Čezeta 501, čekala ji úspěšná léta. Oblíbenému plechovému skútru s protáhlým čumákem tehdy nikdo neřekl jinak než „Prase“. Teď se po více než 60 letech tato československá ikona jedné stopy vrací. Má elektromotor, jede až stodvacítkou a chce být luxusním zbožím. S elektrickým prasetem jsme se svezli.

Fotogalerie

Druhá polovina 50. let minulého století byla oslavou poválečného průmyslového designu. Československé silnice křižovaly proudnicové Tatry 603 nebo baculaté Škody 706. A ve výrobě byl i velký tuzemský skútr. Česká zbrojovka ve Strakonicích ho poprvé ukázala při prvomájových oslavách roku 1956 a pro modrošedý motocykl s koženkovým sedlem a atypicky protáhlým čumákem se okamžitě vžila přezdívka Prase.

Je tomu už přes 60 let a Čezeta se na první pohled vůbec nezměnila. Má stále stejné tvary se širokým štítem, dlouhými nášlapy, dvojsedlem a velkou kruhovou lampou na špičatém předku. Je to jako nostalgický návrat do minulosti. Teprve při bližším pohledu si všimnete otisku moderní doby.

Tvůrci dnešních elektrických Prasat převzali nadčasový design z 50. let, ten se dá bez problémů použít, ale spoustu věcí bylo třeba přizpůsobit dnešní době. Takže má světlo, které má všechny zdroje z ledek, nebo nové blinkry.

Změn je víc. Skútr má ocelový rám obložený laminátem, přestože dřív dělali strakoničtí konstruktéři karoserii výhradně z lisovaného plechu, a stojí na dvojici třináctipalcových kol, která jsou o palec větší než u motoristického dědečka z přelomu 50. let a 60. let. Místo bubnů tu jsou kotoučové brzdy a i když před nosičem nad hlavním světlem zůstalo na svém místě víčko benzinové nádrže, ukrývá dnes už něco úplně jiného – konektor na dobíjení.

Ze Strakonic na Moravu

Nápad na obnovu zašlé slávy jednostopé legendy ze Strakonic se zrodil v hlavě Brita Neila Smithe už před několika lety. V roce 2013 pak značku Čezeta oživil a začal spřádat plány na výrobu skútrů pro 21. století. Elektrické Prase dostalo pořadové označení 506 a výroba se z jihozápadu Česka přesunula na Moravu do bývalé továrny Wikovu v Prostějově.

To nejdůležitější má novodobé „prase“ schované v zadním kole – elektromotor, který nahradil původní dvoutaktní jednoválec. Slabší varianta poskytne výkon 7,2 kW, silnější 11 kW.

Baterku schovali designéři do tunelu pod sedadlem a je hodně nízko zemi, aby měl skútr nižší těžiště a dobrou stabilitu. Je to cítit hlavně v ostřejších zatáčkách, kdy se dvoumetrový stroj naklání až k asfaltu, ale i nezkušený řidič ho bez problémů zase vyrovná. Menší akumulátor uloží 4kWh energie, větší 6 kWh. Znovu nabít je musíte po 100, respektive 150 kilometrech. A je to záležitost na pár hodin.

Elektrický skútr Čezeta
Elektrický skútr Čezeta
Elektrický skútr Čezeta

Jízda je tichoučká, s takovým lehkým tramvajovým svistem, jako byste seděli na vysavači. Největší rámus dělá vítr, dokonce slyšíte, jak kamínky bubnují zespodu do karoserie. Levou rukou můžete ze sedla přepínat mezi trojicí jízdních režimů, přičemž na jedničku upalujete nejrychleji (až stodvacítkou), trojka je spíš na poklidné korzování městem. Napravo je obousměrná plynová rukojeť, kterou řidič pohybem k sobě akceleruje a směrem od sebe brzdí motorem a vrací tak přebytečnou energii zpět do baterky.

Pod sedadlem je palubní nabíječka a víc už se do skútru nevejde, jezdit se musí nalehko. Dva se však na Praseti svezete pohodlně, čezeta má velmi dlouhý rozvor náprav. Neohrabaný je stopadesátikilový vepř jen při otáčení, kdy je třeba pohrát si se zpátečkou. Ale na to si museli zvyknout i majitelé všech 115 tisíc původních Čezet 501, které strakonická zbrojovka vyrobila.

Neil Smith je co do počtu skromnější, chce prodávat prémiové stroje, čemuž odpovídá i cena levnější verze přesahující 300 tisíc korun. Dražší varianta stojí přes 400 tisíc. Valná většina objednávek je proto ze zahraničí.

Elektrické Prase přesto ocení především ti, kteří na něm před 60 lety sami jezdili. Včetně takových drobností, jakými jsou třeba přední brzdiče. Stejně jako celý skútr mají tvar čuníka, v odkazu na nestárnoucí designové dílo Jaroslava Františka Kocha, které dobylo motoristická srdce Čechoslováků.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Svět Jawa: Značka stála u počátků motokrosu, zlatá léta skončila záhy

Motokros se ve světě začal rozvíjet až po druhé světové válce. A hned zkraje, v roce 1958, se Jawě a jejímu jezdci...

Svět Jawa: Fabrika začínala granáty a kulomety, pozdější fenomén spasil Brit

Než v roce 1929 vznikla světově proslulá motocyklová továrna JAWA, začínal podnikatel František Janeček ve své...

Transkontinentální bombardéry BMW jsou v Česku. Mají obří motor i cenu

Krátce po oficiálním oznámení se první touringy BMW s velkým boxerem 1800 ccm naživo představily v Čechách. Na nádvoří...

Svět Jawa: Na plochodrážní speciály nikdo neměl. Dnes je s nimi amen

Za vznikem provozu značky Eso ve středočeském Divišově stál Jaroslav Simandl (1907–1987). V roce 1963 však benešovský...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...