Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

VIDEO: Frajerské simsony mají v Česku muzeum. V rodokmenu mají ptačí letku

Frajerské simsony byly v osmdesátých letech snem snad každého kluka. Prďácké enduro tvarované Karlem Claussem Dietelem dodnes nedělá ostudu, ani vzhledem, ani výkony. Usedlejší povahy toužily po skútru, který by uspěl i v porovnání s těmi dnešními. Petr Hradecký vzdává legendárním strojům firmy s bohatou a dlouhou historií hold muzeem.

Expozici simsonů v Žabovřeskách nad Ohří nás sběratel a majitel muzea exkluzivně provedl i s výkladem o historii značky. Ta začala u kovadliny. 

Historie německé značky sahá do poloviny 18. století, v roce 1856 kovárnu koupili Löb a Moses Simsonovi a na přelomu 19. a 20. století se stala největším výrobcem jízdních kol v Německu.

Ještě před motocykly vyráběl Simson automobily, první vyjel v roce 1907. První motorizovaná kola vyjela po znárodnění a útěku rodiny Simsonových z nacistického Německa v roce 1936. Po druhé světové válce Simson vyráběl zbraně pro myslivce, kočárky a jízdní kola. 

Malé motorky z donucení

Absolutní orientace na výrobu motocyklů přišla v roce 1947, kdy firmu včlenili do sovětského SAG Awtowelo – státní akciové motocyklové společnosti a přejmenovali ji na AWO. Jako první vyjely v roce 1950 čtyřtaktní motocykly s motory obsahu 250 cm³. Znalci ve vzduchem chlazeném jednoválci s kardanem odhalí předválečné BMW. V Československu byly neznámé, nejvíc jich ze 127 tisíc vyrobených kromě Německa putovalo do Sovětského svazu a na Balkán.

V roce 1952 byla firma svěřena zpět do rukou NDR a přejmenovala se zpět na Simson. Centrálně bylo rozhodnuto, že velké motocykly bude vyrábět firma MZ, na Simson zbyly malé motocykly. Záhy vyjely první poválečně mopedy, mimo jiné velmi oblíbený SR1. „Vrátili se z tryskáče na rogalo,“ komentuje Petr Hradecký. Úspěšného modelu a jeho odvozenin vzniklo na sedm set tisíc kusů.

Ptačí letka

V roce 1964 se začala vyrábět legendární Schwalbe (vlaštovka), ptačí sérii pak doplnil Spatz (Vrabec), Star (Špaček), Sperber (Krahujec) a Habicht (Jestřáb). „V sedmdesátých letech na nich dokonce jezdili na dovolenou ve dvou s plně naloženým valníkem do Bulharska nebo Jugoslávie. Deset dní cesta tam, deset dní cesta zpátky,“ líčí Hradecký. „Někdo s ním postavil celý dům, ve valníčku vozil ze stavebnin materiál, cement, cihly,“ popisuje.

Lipskému veletrhu v roce 1974 byl představen sportovní lehký motocykl S50. „Po této mašině byla taková poptávka že ani nemohla být plně pokryta,“ popsisue internetová wikipedie.

A pak přišla doba slavné S51. Simson ho představil v roce 1981 na lipském veletrhu, koncepčně vychází ze Simsona S50, který se začal vyrábět v roce 1975.

Ikona

Simson S51 existoval ve verzích enduro a elektronik. Enduro má zdvižený výfuk, vyztužený rám a tvrdší zadní pružiny. Silniční elektronik má výfuk níž, měkčí zadní odpružení, které na rozdíl od endura není polohovatelné, a schází vyztužení rámu dvěma trubicemi od krku rámu kolem motoru k hlavní ose rámu, za kterou drží zároveň zadní kyvka, spolujezdcovy stupačky a motor. „Mezi lidmi putuje, že typ Elektronik díky menšímu kroucení kolena výfuku jede rychleji, přičemž motorově jsou stejní,“ dodává wikipedia.

Simson měl vlastně monopol na výrobu malých motorek pro východní blok, ale dal se koupit i v západním Německu přes zásilkový obchod z kultovního katalogu Neckermann. „Dámy si objednaly blůzku, lodičky, k tomu simsona a přišlo jim to všechno poštou,“ připomíná Hradecký, že zásilkový obchod nevynalezl Amazon.

Pád v rozletu

V roce 1986 dorazily s novým motorem simsonů také zcela nové skútry SR50 a SR80 (celkem jich vzniklo asi 220 tisíc kusů, z toho do Česka asi dvacet tisíc). Krátce před zánikem NDR vyráběly čtyři tisíce pracovníků firmy přes dvě stě tisíc simsonů ročně. Po pádu železné opony zájem o simsony opadl, lidí začali pořizovat stroje ze západní Evropy a Japonska, fabrika tedy byla 31.12.1991 zavřena. Z továrny v Suhlu do té doby vyjelo šest milionů motocyklů.

Ovšem rok na to byla založena nástupnická Suhler Fahrzeugwerk GmbH a začala vyrábět inovovaný Simson S53, jízdní kola a koloběžky. A motocykly opět dostávají ptačí názvy v malosériové výrobě ve speciálních edicích. V roce 1998 dorazil poslední model značky, ve stroji s designem ducati osmdesátých let pracuje 125kubíkový jednoválec ze sedmdesátých let vyrobený v licenci Hondy, který ovšem špatně mazal, takže polovině produkce umřel motor. Od roku 1999 vznikaly simsony ve Francii s italským motorem, tech vzniklo asi jen tisíc.

Simson S53

Značka vydržela až do roku 2002, kdy byla nucena vyhlásit bankrot. Poslední motocykl jména Simson fabrika vyrobila 30. září 2002. Aktuálně v původní továrně sídlí firma obchodující s čínskými díly na simsony.

Témata: muzeum, Simson
  • Nejčtenější

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Sportster je úplně nový, má přilákat nové harleyáře. Projeli jsme ho na vodě

Harley-Davidson patřil dlouhou dobu ke konzervativním výrobcům motocyklů. To se postupem času mění a v poslední době...

Revoluční harley jsme protáhli bahnem, má vychytávku pro malé jezdce

Řekneme-li harley, většina lidí si představí klasiku, možná cruiser, ale rozhodně ne motorku do terénu. Když v...

Prahou po dvou kolech. Skútršňůru letos upletlo 500 jezdců a zářivá Italka

Prahou v sobotu projeli skútraři z celého Česka. Do osmnáctého ročníku Skútršňůry se zapojilo na 500 lehkých...

Český hrdina dojel Dakar s půjčeným kolem. Natočil o tom film

„Doufám, že to táta z nebe vidí,“ řekl Libor Podmol při premiéře nového filmu Cesta je cíl. Letos zamířil na Rallye...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...