Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kříženec auta a čtyřkolky dojede i tam, kde teréňáky končí

  11:00
Když chcete jezdit autem v terénu, můžete si pořídit drahý off-road a po každém výletu řešit větší či menší opravy. Nebo sáhnout po vozítku na pomezí auta a motorkové čtyřkolky, které nabídne velkou porci zábavy za rozumné peníze.
Polaris RZR 900 XP

Polaris RZR 900 XP | foto: Matěj Olivapro iDNES.cz

Takzvané side-by-side se charakterově nachází někde mezi auty a čtyřkolkami. Vypadají jako malé terénní bugginy: náhon na všechna čtyři kola, dvě jednoduché sedačky, volant a třeba i malá korbička. Stroje nemají klasické řazení, ale stejně jako čtyřkolky využívají variátor.

Jeden takový stroj jsme se vydali otestovat do Španělska na pozvání továrny Polaris. Ve výrobě side-by-side má velkou tradici a značka byla vždy průkopníkem této kategorie. Převodovka novinky jménem RZR 900 XP má dvě rychlosti dopředu pro běžnou jízdu, zpátečku, neutrál a parkovací polohu. Náhon na všechna čtyři kola se připíná elektronicky tlačítkem na palubní desce. Ta je velice strohá, kromě tlačítka pro světla a pohon 4x4 je zde otáčkoměr a displej ukazující základní údaje potřebné k jízdě.

Celý interiér lze díky jednoduchému a odolnému provedení umýt tlakovou myčkou, stejně jako sedačky. Popularitu těchto strojů dokazují prodeje v minulém roce, kdy počet prodaných side-by-side od Polarisu překročil počet prodaných čtyřkolek.

Polaris RZR 900 XP

Side-by-side nemusí sloužit jen k zábavě, dokáží zastat i velké množství práce. To ale není případ RZR XP. Polaris tento stroj představil s velkým očekáváním a měl k tomu důvod. Jde o ryze sportovní záležitost, která na trhu zatím nemá obdoby. Stroj dostal nový motor, nový podvozek a několik dalších novinek. Na první pohled jsou vidět LED světlomety – nejde pouze o potkávací světla, ale o plnohodnotnou náhradu žárovek o výkonu 60 W u potkávacích a 65 W u dálkových. Diody mají několik výhod, od nízké spotřeby, až po vysokou mechanickou odolnost.

O pohon se stará řadový dvouválec o výkonu 88 koní, což je doslova revoluce v dané třídě. Je totiž třeba říci, že motor má na starost pouze něco málo přes 500 kilogramů a poměr váhy a výkonu je zde mnohem příznivější než u jakéhokoli terénního vozu. Přepracovaná je převodovka i variátor, který má novou spojku a rychlejší reakci na přidání plynu. Na zadní kola se výkon přenáší prostřednictvím rozvodovky, obě kola se tedy točí stejně rychle. Vepředu je diferenciál s novými dvojitými ložisky na výstupu k poloosám.

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici

Podvozek samotný je velice zajímavý. Zatímco vepředu jsou dvojitá A ramena podobná jako u osobních automobilů, vzadu najdeme systém kombinující dlouhá vlečná ramena a příčné vzpěry. O odpružení se starají tlumiče od věhlasné sportovní značky Fox. Zdvihy odpružení mají 330 mm. Zajímavostí je i odpružený volant, takže při skocích či přejezdech velkých nerovností nedostanete žádné rány do rukou.

První jízda

Celé testování se odehrávalo v offroadovém parku asi 60 kilometrů od Barcelony. Motor naskakuje bez protestů a z výfuku jde hodně sportovní chraplavý zvuk. Řadím H a pomalu se vydávám za průvodcem do kopců. Jako první čeká polygon s testem křížení náprav a několika ostrými zlomy na přejezdech. Podvozek díky velkým zdvihům snese opravdu hodně a trialové přejezdy nejsou problém. Trochu je ale komplikuje motor, který nemá optimum točivého momentu a je mu lépe ve vysokých otáčkách.

Ty  našel hned v další části trati, na okruhu, kde rychlost vyšplhala až na maximum s hodnotou 115 km/hod. Okruh jsem projel s pohonem 4x4 i s dvoukolkou. Při zapojení náhonu na všechna čtyři kola je řízení velice přesné a i v zatáčce si nechá RZR hodně líbit. Při jízdě s pohonem zadních kol je jízda o dost divočejší, ale díky perfektnímu podvozku si může řidič dovolit táhlé drifty i na hodně rozbitém povrchu. Dobré trakci svědčí i nové obutí od renomované značky ITP.

Z rychlého okruhu vyrážíme opět do kopců po rozbitých a hodně kamenitých cestách. Počáteční ostych už je pryč a jede se v celkem ostrém tempu. Teď už se stálým náhonem 4x4 je jízda bezproblémová a pokud to nepřeženete s plynem při výjezdu ze zatáčky, je řízení přesné a bezchybné. Na trati bylo i několik horizontů, které poslaly polaris do skoků. Ty podvozek zvládá naprosto bez problémů.

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici

A když to někde přeženete s rychlostí, podrží vás brzdy s velice dobrým dávkováním a slušnou účinností. Ty mají navíc odolné opletené hadice. Při testovací jízdě dostal polaris opravdu hodně ran a nezřídka byly slyšet nárazy velkých kamenů do ráfků kol a podvozku. Stroj snesl vše bez úhony.

První test nebyl dlouhý, ale o to intenzivnější. Jedná se o opravdu hodně sportovní stroj, který by měl mít díky novým řádům FIA možnost startovat v příštím roce v automobilových soutěžích v kategorii T12.

Cena okolo půl milionu není nízká, tedy oproti čtyřkolce. Naopak proti autu, které v terénu zvládne z poloviny to, co tento polaris, je nepatrná. Záleží tedy na úhlu pohledu. Za své peníze dostanete špičkový stroj bez kompromisů, který bude u nás homologovaný pro silniční provoz. K dispozici je navíc bohaté příslušenství, od střechy, až po audiosystém.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...