Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

aktualizováno 
Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových třídách, jako na šampionátech jednotlivců, od světového po domácí. Tedy na jednoválcových terénních motocyklech rozdělených do tříd E1, E2 a E3.

Jak tedy takové rozdělení do tříd enduro speciálů vypadá? Ti, co se o enduro zajímají, samozřejmě vědí, následující zjednodušené řádky jsou spíš určeny pro ty, kteří v tomto rozdělení tápou.

V každé ze tří tříd mohou startovat jak dvoudobé, tak čtyřdobé stroje. Narozdíl od motokrosu, kde v seniorských třídách v současnosti jasně vévodí čtyřtakty, právě v enduru, nebo-li terénních soutěžích, jezdci častěji sahají i po dvoudobé technice.

Tři třídy

Objemově nejslabší třídy E1 se mohou zúčastňovat dvoudobé stopětadvacítky, nebo čtyřdobé dvěstěpadesátky. V prostřední třídě E2 startují dvoudobé stroje do objemu 250 cm³, čtyřtakty jsou zastoupeny objemy do 450 cm³. V nejsilnější třídě E3 jde potom o dvoudobé motocykly s objemem nad 250 cm³, často například 300 cm³, do čtyřtaktů spadají modely s objemem nad 450 cm³. Čtyřtakty od dvoutaktů pozná na trati i laik, dvoutakty mají daleko vyšší zvuk, čtyřtakty více duní. Rozdíl je hlavně v průběhu točivého momentu, dvoutakty bývají kvůli své konstrukci nejen trochu lehčí, ale točivý moment se dostavuje rychleji. Čtyřtakt je „hodnější“, průběh točivého momentu je pozvolnější. Ve výkonové špičce je potom rozdíl minimální a záleží na naturelu jezdce, který motor si raději zvolí. Říká se, že pro mladého jezdce je lepší dvoutakt, protože čtyřtakt ho zkraje víc ukolébá. Ale nemusí to být pravda, někteří jezdci hned od začátku volí raději těžší a o něco dražší čtyřdobou techniku.

Češi jedou na KTM

Dříve se motocykly zařazovaly do tříd přímo určených objemem motoru, například nejúspěšnější československý motocyklový soutěžák Květoslav Mašita (10X mistr Evropy, 6X vítěz Šestidenní) startoval na dvoudobé Jawě ve třídě 350 cm³.

V letošním roce český Trophy tým vsadil na spolupráci s rakouským motocyklovým výrobcem KTM. Patrik Markvart sedlá čtyřtakt KTM EXC-F 250 ve třídě E1. Čtyřtakty si zvolili i další, Jaromír Romančík ve třídě E2 používá motocykl KTM EXC-F 450 a Kryštof Kouble ve stejné třídě objemově slabší KTM EXC-F 350. Jediný, kdo startuje letos s dvoutaktem, je Jiří Hádek, za to se s třístovkou KTM EXC 300 zařadil do nejsilnější třídy E3.

Dvoutakt a čtyřtakt

Jak to funguje

čtyřtaktního motoru je jeden pracovní oběh vykonán za čtyři zdvihy pístu (dvě otáčky klikového hřídele). Mazání u čtyřtaktu je prováděno stálou olejovou náplní.

Pracovní fáze čtyřtaktního zážehového motoru: sání, komprese, expanze, výfuk

Dvoudobý zážehový spalovací motor (dvoutaktní motor, dvoutakt) je pístový spalovací motor, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikové hřídele neboli během dvou zdvihů pístu proběhnou čtyři pracovní fáze a směs paliva a vzduchu ve válci je zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. 

Na rozdíl od čtyřdobého spalovacího motoru obstarávají přívod zápalné směsi místo ventilů píst a kanály. Píst při svém pohybu otevírá a zavírá kanály. Mazání u zážehového dvoudobého motoru je prováděno olejem rozpuštěným v palivu.

Pracovní fáze dvoutaktního zážehového motoru: fáze sání + komprese a fáze expanze + výfuk

Zdroj: wikipedia

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: V Brně na krásky nezanevřeli. Motosalon jich je plný

Evropské autosalony kosí nezájem diváku i vystavovatelů, koronavirus a už nelákají ani krásné dívky. Na Motosalonu je...

OBRAZEM: Závodnická špička osedlala v Brně Babetty, byl to lítý boj

Kdo je nejrychlejší? Jezdci MotoGP, závodníci z trialu, šikovný mechanik nebo herec s láskou k cestování v jedné stopě?...

Česká premiéra pouličního rváče z Itálie, Ducati Streetfighter má 208 koní

Svatostánek italských dvouválců kousek od křižovatky pražské Jižní spojky a Průmyslové ulice si odbyl premiéru. Nový...

Autofotka týdne: Čechie znovuzrozená na 3D tiskárně

Limitovanou edici benzinového modelu Spirit of the Wolf a testovací prototyp elektrického motocyklu představila na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz