V Chile startuje motocyklová olympiáda. Na Šestidenní míří i Češi

  15:03aktualizováno  15:03
Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž ISDE 2018 se do Chile vrací podruhé v historii. Premiéru si tu odbyla před jedenácti lety ve městě La Serena. Tentokrát se pojede o 500 kilometrů jižněji, kolem přímořského města Viña del Mar, 137 kilometrů od hlavního města Santiaga de Chile.

Půjde už o 93. ročník. Šestidenní se poprvé konala ve Velké Británii v roce 1913. Přestávku měla jen v období první a druhé světové války. Pro její obtížnost a všestrannost jí příznivci jedné stopy říkají Motocyklová olympiáda. Dokáže prověřit jezdce i techniku a vítězství v hlavní soutěži o Světovou trofej se v motocyklovém světě velice cení. Nás může těšit, že výraznou stopu v jejich dějinách zanechalo i bývalé Československo. V poválečném období jsme totiž stále ještě nejúspěšnější zemí v počtu vítězství, na svém kontě jich má celkem patnáct.

Naši poprvé zvítězili v roce 1947

Pravidla soutěže se několikrát proměňovala. V anglickém Carlistu, kde Šestidenní v roce 1913 začala, startovalo čtyřčlenné družstvo, dva jezdci na motocyklech a jedna dvojice se sajdkárou. Celkem se soutěže zúčastnilo 163 jezdců. Plná třetina jich odpadla. O nejvyšší pocty však tenkrát bojovala pouhá dvě družstva, Velká Británie a Francie. Zvítězili domácí a během další historie ještě patnáctkrát k tomu. Velká Británie je tak dosavadní nejúspěšnější zemí, co do počtu vítězství. Jenže zatím to poslední se odehrálo před 65 lety, v roce 1953 v tehdejším československém Gottwaldově.

Motocyklové závody po hřebenech Krkonoš se na národním parku drsně podepsaly.

Motocyklové závody po hřebenech Krkonoš se na národním parku drsně podepsaly.

Motocyklové závody po hřebenech Krkonoš se na národním parku drsně podepsaly.

Motocyklové závody po hřebenech Krkonoš se na národním parku drsně podepsaly.

Československé družstvo nastoupilo poprvé v roce 1932 v italském Meranu. A hned při své premiéře si Antonín Vitvar, František Brand a sajdkáristé Kaiser a Kronberger zajistili třetí příčku. Na první vítězství v Mezinárodní trofeji si naše družstvo muselo počkat až na první poválečnou soutěž ve Zlíně v roce 1947. Pohár nad hlavu zvedali Richard Dusil, Jaroslav Simandl, Václav Stanislav a sajdkáristé Jan Bednář s Karlem Hanslem.

Ve Stříbrné máme 17 vítězství

Druhá hlavní soutěž o Stříbrnou vázu se zrodila v roce 1924, na rozdíl od Mezinárodní trofeje v ní museli jezdci startovat na strojích domácí provenience. A Zlín 1947 viděl i druhé vítězství československého týmu, v soutěži uspěla trojice Josef Paštika, Čeněk Kohlíček a Emanuel Marha na motocyklech ČZ 125. V poválečné historii československé družstvo ve Stříbrné váze dokázalo zvítězit celkem sedmnáctkrát. Od roku 1985 se však Stříbrná váza proměnila ve Světovou trofej juniorů.

Československá zlatá éra

Od roku 1956 se hlavní soutěže o Mezinárodní trofej účastnilo šest jezdců. V roce 1970 se pak Mezinárodní trofej proměnila ve Světovou trofej, oficiální mistrovství světa družstev v motocyklových soutěžích. Nastalo nejúspěšnější československé období. Náš tým se stal hned napoprvé ve španělském El Estorialu vítězem a svůj úspěch zopakoval i v letech následujících na ostrově Man v roce 1971, ve Špindlerově Mlýně v roce 1972, v americkém Daltonu v roce 1973 a v italském Camerinu v roce 1974.

Fotogalerie

Nebylo to naše vítězství zdaleka poslední, první místo přivezli českoslovenští reprezentanti také v roce 1977, 1978 a 1982. Bylo to o to cennější, že nešlo jen o samotné sportovní výkony, motocykloví soutěžáci si museli poradit například i se servisem nebo přezouváním pneumatik. Pro vítězství si v československých barvách přijelo celkem 35 jezdců, legendy Květoslav Mašita a František Mrázek dokonce šestkrát.

Ještě jednou si naši vyzkoušeli stupně vítězů třetím místem v americké Tulse roku 1994, ale na další třetí místo museli čekat až do roku 2016. To už však znovu začala platit jiná pravidla, do Světové trofeje nastupovala jen čtyřčlenná družstva a započítávaly se všechny výsledky. Až do té doby mohl během šesti dnů jeden z šestice Trophy týmu soutěž nedokončit. Je to tedy tak trochu sázka do loterie a přesvědčili se o tom už i Češi. Zatímco v roce 2016 panovala po bronzu zasloužená euforie, loni se po vypadnutí jednoho jezdce ocitli rázem na chvostu. Letos se však pravidla měnila znovu, ze čtyřčlenného týmu se budou v každé etapě započítávat je tři nejlepší výsledky.

650 jezdců na startu

V Chile se letos představuje 650 jezdců z celého světa ve Světové trofeji, Juniorské světové trofeji, Světové trofeji žen a klubové soutěži. V českých barvách nastupují do Světové trofeje Patrik Markvart, Kryštof Kouble, Jaromír Romančík a Jiří Hádek.

Manažerem reprezentačního Trophy týmu je vítěz Šestidenní z roku 1978 a...
Český tým na letošní Šestidenní

Manažerem reprezentačního Trophy týmu je stejně jako v minulých letech vítěz Šestidenní z roku 1978 a současný předseda Svazu endura AČR Jiří Pošík.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Praha patří harleyům, k vidění je i elektrická novinka

Prague Harley Days 2019

Pražské holešovické výstaviště opět patří milovníkům legendárních amerických strojů značky Harley-Davidson. V sobotu...

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Piaggio MP3

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce...

Najdete na iDNES.cz