Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na ledu ujel všem, byl to trochu zázrak. Rozloučení s mistrem světa

Exkluzivně
Na titul nejlepšího světového jezdce motocyklových sportovních disciplín u nás mnoho jezdců zatím nedosáhlo. Podařilo se to v enduru, motokrosu, freestyle motokrosu, a také v ploché dráze. Ledové zlato Milana Špinky byl ovšem skutečný sportovní zázrak. S vítězem plochodrážní Zlaté přilby a mistrem světa v ledové ploché dráze se rozloučily rodné Pardubice.

Ledová plochá dráha neměla v našich krajích na růžích ustláno, nikdy tu nestál uměle chlazený ovál, jako třeba v Nizozemsku nebo Německu, ani tu nepanovaly třeskuté mrazy jako v Rusku. Klimatické podmínky dovolovaly u nás „ledy“ jezdit jen za většího mrazu na zamrzlém rybníku. Přitom se v historii tohoto sportu podařilo českým jezdcům vybojovat titul mistra světa hned dvakrát. V roce 1970 se stal světovým šampionem Antonín Šváb a o čtyři roky později ho napodobil právě Milan Špinka. A nebyl to jeho úspěch ojedinělý, těch medailí přivezl domů víc.

Vítěz Zlaté přilby Milan Špinka se raduje se svými fanoušky

„V roce 1970 jsem nastoupil na vojnu do Rudé hvězdy a o rok později se mi podařilo dojet ve finále mistrovství světa v ledové ploché dráze v Inzellu třetí,“ vyprávěl kdysi. „Měl jsem vypůjčenou helmu i motorku právě od Tondy Švába. Tomu však předcházelo osm závodů, na něž jsme odjeli trénovat do Ruska. Odjeli jsme tam společně s Tondou, on mě vlastně do toho světa uváděl. V Rusku byla zima skoro celý rok. V prvním závodě jsem dojel třetí. Vzpomínám si, když jsem přijel do toho mrazu, přišel ke mně jeden z místních a když mi podal pravou ruku, chyběly mu na ní tři prsty. Povídal jsem si s ním, ještě jsem si pamatoval ruštinu ze školy, a on mi řekl, že mu prsty upilovaly hřebíky z kola. To bylo mé první setkání s ledovou plochou dráhou. Mráz byl v Rusku velký, led se trhal, ale protože moje specialita už od začátku byla ‚vnitřní lajna‘, podařilo se mi vyhrát malé rádio za třetí místo,“ vzpomínal Špinka na své „ledové“ začátky.

Nechme ho tedy vyprávět i dál: „V roce 1973 jsem se probojoval do finále dlouhé ploché dráhy v Oslu a skončil jsem desátý. To bylo ve čtvrtek. Vrátili jsme se domů a hned v neděli se mi podařilo vyhrát Zlatou přilbu. Pak přišel v roce 1974 můj největší životní úspěch. Finále ledové dráhy se jelo 10. března ve švédském Nässjö a já zvítězil. V roce 1975 se jelo finále v Moskvě, bylo teplo a nejelo se na ledu, ale na sněhu. Na to by byly potřeba úplně jiné hřebíky a ty jsme neměli. Nepodařilo se mi tedy titul obhájit. Na jaře toho roku jsem si zlomil klíční kost a bylo po závodění. Špatně mi srůstají kosti, a tak jsem promarodil pět měsíců.“

Špinka se ovšem nevzdal. „Byl jsem pořádně odpočatý a připravoval jsem se tedy až na zimní sezonu 1975–1976. Tenkrát všichni jezdili všechno. Když jsem odjížděl na finálový závod ‚ledů‘ do nizozemského Assenu, řekla mi žena: Teď přivez stříbrnou medaili, tu ještě nemáš.“

To se Milanu Špinkovi povedlo a měl tedy doma úplnou sbírku, zlato, stříbro a bronz. Přesně o rok po prvním zranění se znovu těžce zranil v Ostravě a byla z toho další ztracená sezona. Do třetice ho potkal těžký úraz v následujícím roce. „Noha se mi dostala do drátů kola.“ Ta noha ho někdy bolela i v pozdějších letech. „Když jsem se z toho vyhrabal, nejprve to totiž vypadalo na amputaci, podařilo se mi ještě v letech 1980, 81 a 82 vybojovat se Zdeňkem Kudrnou druhé místo v mistrovství světa dvojic,“ zakončil tenkrát Milan svoje vyprávění.

Po skončení aktivní sportovní kariéry začal trénovat ve svém mateřském klubu na pražské Markétě.

Zemřel 14. srpna tohoto roku po kratší nemoci, bylo mu 73 let. Svět ploché dráhy, ani rodné Pardubice, kde má dokonce svou vizitku před zimním stadionem spolu s dalšími slavnými pardubickými rodáky, na něj nezapomene. V pátek 23. srpna se s Milanem Špinkou veřejnost rozloučila v pardubickém krematoriu.

Autor:
  • Nejčtenější

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW může propustit až 15 tisíc lidí a zavřít víc továren, zjistila banka

Volkswagen zvažuje zrušení nejméně patnácti tisíc pracovních míst, protože bojuje s tvrdou konkurencí a poklesem ziskovosti. Analytici newyorské investiční banky Jefferies to předpovídají po třech...

19. září 2024

Kurýrní elektrický speciál přiveze Renault za dva roky. Slaví výročí legendy

Estafette je slavné jméno z historie Renaultu. Extrémně populární benzinová dodávka se vyráběla od jara 1959 do konce roku 1980 ve třech generacích, sloužila v policejní uniformě, prodávala se za...

21. září 2024

Německý ministr chce pomoct Volkswagenu, aby nemusel zavírat továrny

Německý ministr hospodářství chce pomoct automobilce Volkswagen s překonáním obtížného období škrtů bez nutnosti zavírat v zemi továrny. Robert Habeck to podle agentury Reuters řekl na návštěvě...

20. září 2024  17:17

Diář petrolheada: Na sever za rychlostí. Lužná přivítá americké ploutve

Zatímco minulý víkend musela být kvůli nepřízni počasí řada akcí zrušena či přeložena na jiný termín, o nadcházejících volných dnech bude, co se týče akcí prosycených vůní benzínu, díky pozdně...

20. září 2024

Audi hledá kupce pro nepotřebný bruselský závod, ve hře jsou Číňané

Německá prémiová automobilka Audi ze skupiny Volkswagen se snaží najít kupce pro svůj závod v Bruselu. Zřídila pro tento účel speciální pracovní skupinu. Pokud nikoho nenajde, hrozí, že továrna bude...

20. září 2024

Byt 2+1 Rumburských Hrdinů 61 m2
Byt 2+1 Rumburských Hrdinů 61 m2

Rumburských hrdinů, Nový Bor - Arnultovice, okres Česká Lípa
2 780 000 Kč

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Bydlí nad Strahovským tunelem v Praze. V bytě má ocelové mostní nosníky

Do bytu na pražském Smíchově se majitelka přestěhovala před sedmi lety z menšího města. Bydlí ve třetím patře projektu...

Norská koruna chřadne. Utichají přístavy, nestaví se, zavírají restaurace

Norská měna v posledních měsících poměrně silně oslabuje. Vůči euru od roku 2022 ztratila již asi pětinu své hodnoty, a...

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků...

Uvázli na letišti. Nenechali nás odletět, nechápeme to, říká cestovatel

Co se vám také může přihodit na letišti? Například vám nedovolí odletět. Jen tak. Bezdůvodně. Zdá se to absurdní....