Royal Enfield má po 60 letech novinku. Enduro má startér i kompas

aktualizováno 
Původně britská značka, která se v letech 1955-1969 postupně zcela přesunula do Indie a pokračovala ve výrobě jednoduchých motocyklů pro rozvojové trhy, zažívá v posledních letech úspěšný rozvoj. Nový model Himalayan poprvé vstupuje do segmentu cestovních endur a přináší řadu moderních technologií.

Royal Enfield je motocyklová fosilie, která má zástupy fanoušků. Motorka pocházející z Británie a konstrukcí spadající do padesátých let minulého století se v několika verzích (jedna je i naftová) dodnes vyrábí v Indii s minimem úprav. Po více než šedesáti letech přijíždí s novinkou určenou do terénu. Z tohoto pohledu je to ve světě motorek největší událost letoška.

S novým modelem Himalayan značka naskakuje na vlnu dnešních trendů v motocyklové oblasti. V současné době totiž stále roste poptávka po jednodušších strojích, které se místo na vysoký výkon orientují na snadné ovládání a spolehlivý a nenáročný provoz.

Fotogalerie

K tomu přispívá stálý zájem o silničně cestovní endura, tedy stroje určené na rozbité silnice a polní cesty i s občasnými cestami po dálnicích. A když k tomu nakonec přičteme současnou snahu většiny velkých značek postupně přesouvat výrobu do Asie či Jižní Ameriky, vychází z toho dobře rozdané karty právě pro indický Royal Enfiled.

Moderní a jednoduchý

Už před půl rokem jsme otestovali model Continental GT a jednoduchý jednoválec v jednoduchém rámu nás naprosto nadchnul. Ukázal, že i poměrně nevýkonný a nepohodlný stroj může nabídnout úžasné svezení.

Představený Himalayan si zachoval hlavní rysy předchozích pohonných jednotek a přichází se vzduchem a olejem chlazeným dlouhozdvihovým jednoválcem s vyvažovací hřídelí o zdvihovém objemu 411 ccm. Ten má poprvé rozvod SOHC a je plněný klasickým karburátorem a doplněný pětistupňovou převodovkou. Je naladěný na poměrně skrovný maximální výkon 25 koní při 6 500 ot/min s maximálním točivým momentem 32 Nm v pásmu 4 000 - 4 500 ot/min.

Royal Enfield Himalayan

Motor díky dlouhému zdvihu (vrtání x zdvih = 78 x 86 mm) slibuje pružný zátah i v nižších otáčkách, což se bude hodit při vykrajování úzkých serpentin v Himálaji. A poprvé v historii Enfieldu ze strany motoru zmizela startovací páka a vše musí obstarat elektrický startér.

Hlavním konstrukčním prvkem je jednoduchý kolébkový rám a hlavně pořádně velká terénní 21palcová kola s pneumatikou 90/90 vepředu a 17palcová s obutím 120/90 vzadu. Poprvé je také použito přepákované odpružení zadního kola s centrálním tlumičem. Zdvihy 200 mm vepředu a 180 mm vzadu už slibují slušnou prostupnost, zvlášť když je světlá výška 220 mm.

Výrobce udává provozní hmotnost 182 kg, ovšem není úplně jasné, co se pod tímto údajem v Indii skrývá. Pokud by šlo o plně natankovaný stroj se všemi náplněmi a plnou 15litrovou nádrží, šlo by o velmi příznivou hodnotu.

Royal Enfield Himalayan
Royal Enfield Himalayan

Uspěje i v Evropě?

Himalayan má zajímavou přístrojovou desku, která kromě moc hezky zpracované kombinace budíků analogového tachometru a otáčkoměru obsahuje i palubní počítač s řadou moderních funkcí, jako je ukazatel zařazené rychlosti, a vpravo dole také malý digitální kompas.

K moderním prvkům patří i LEDkové zadní osvětlení, naopak úplně chybí ABS, které v Indii stále ještě patří k výjimečné výbavě motocyklů. Pro zahraničí pravděpodobně přibude odlišná verze, protože po enfieldech je velká poptávka hlavně v USA, ale i na původně domácím britském trhu. Ta kromě ABS, které je pro větší stroje například v EU již povinné, možná dostane i vstřikování, protože s karburátorem se na platnou emisní normu EURO 4 téměř nelze dostat.

Royal Enfield Himalayan

Bohužel evropské daně a cla asi budou u evropského provedení znamenat nejméně dvojnásobné zvýšení prodejní ceny, která u současného Himalayanu po přepočtu z rupií činí nádherných 70 tisíc korun. Za tyto peníze si koupíte parádní autentický stroj pro výpravy do exotických zemí, který si seřídíte a opravíte i bez elektronické diagnostiky a speciálního nářadí.

Značka Royal Enfield nechtěně naznačila i zachování této tradice častějších oprav na krajnici u silnice, když jí do propagačního videa z testování prototypů utekl záběr s ulomenou stupačkou po jednom z opatrných skoků přes terénní vlnu.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Češi pomáhají ladit čínské čtyřkolky. Projeli jsme prototyp Gladiatora

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které...

Český trh pracovních čtyřkolek má jednu specialitu, kterou je neobvykle silná pozice čínské značky CF Moto. Zdejší...

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

Najdete na iDNES.cz