První svezení: Yamaha Tracer je pohodové SUV na dvou kolech

aktualizováno 
Od uvedení Yamahy MT09 v loňském roce Japonci poměrně pravidelně modifikují svůj stěžejní model MT09. Nyní však přichází zcela nová verze se zatím nejvýraznější změnou charakteru, jmenuje se MT09 Tracer.

U nového zajímavého modelu sáhli v Yamaze k podstatně hlubším změnám, než bývá obvyklé. Do DNA Traceru se tak dostaly cestovatelské geny a ambice. Její univerzálnost se však nevytratila, naopak je ještě výraznější.

Perfektní zpracování

Technický základ zůstal stejný s běžnou MT09, v hliníkovém rámu je uložený tříválcový motor, který je velmi kompaktní a dává traceru velmi štíhlou linii. Přibyla však lehká kapotáž, která je zajímavě členěná a skládá se z více částí. Vzhledem k cestovatelským ambicím se zvýšil objem nádrže na 18 l, zvedla se výška celého motocyklu a přibyl i hlavní stojan.

Yamaha MT09 Tracer

Motocykl působí díky svým ostře řezaným rysům moderním, lehkým a mírně agresivním dojmem. Přední kapotáž je zajímavě členitá, rozdělená dvěma reflektory, které v sobě mají zakomponovanou horní LED linku denního svícení a velký průhledný štítek, který se nezvykle rozšiřuje směrem nahoru.

Celkové zpracování traceru je na vynikající úrovni nejen co se týká použitých materiálů, ale i dílenského zpracování.

Posaz za širokými řidítky je příjemně vzpřímený a všechny ovládací prvky jsou v dosahu jezdce. Výška sedla je relativně vysoko - 84,5 až 86 cm, za příplatek je kit pro snížení výšky sedla na 81,5 cm.

Zrcátka jsou dobře čitelná nejen svým tvarem a umístěním, ale i díky minimálním vibracím celého stroje. Dvoudílný displej je dokonce dobře čitelný i na prudkém slunci. Jeho levá větší část nabízí hodiny, palivoměr, zvolený jízdní režim, velkými čísly vyvedenou číselnou informaci o rychlosti a logicky největší prostor dostal otáčkoměr.

Yamaha MT09 Tracer
Yamaha MT09 Tracer

Pravému menšímu displeji dominuje ukazatel zařezaného rychlostního stupně a následně tři řádky, kde se dle nastavení zobrazí informace například o venkovní teplotě, teplotě motoru, ujetých denních či celkových km, momentální nebo průměrné spotřebě, aktuálním dojezdu atd.

Vedle displeje je napájecí zásuvka. Přední plexištít je poměrně velký, netypicky se rozšiřuje směrem nahoru a poskytuje slušnou ochranu proti větru i ve větších rychlostech. Navíc je výškově stavitelný, i když k manipulaci potřebujete obě ruce, a proto je lepší měnit jeho výšku spíš po zastavení stroje.

Fotogalerie

Dvoudílné sedlo je pohodlné a prostorné, oproti MT09 je o tři centimetry širší, posaz řidiče je delší o dva centimetry a sedlo spolujezdce je delší dokonce o šest centimetrů. Sedlo spolujezdce lemuje robustní hrazda, která slouží nejen jako madlo, ale i jako držák k uchycení kufrů a bagáže.

Yamaha nadělila traceru spoustu volitelného příslušenství a navíc nabízí i pakety Sport a Touring se zvýhodněnými balíčky většího množství komponentů. Motocykl si můžete objednat ve třech barevných provedeních – matné černé, červeno-černé a bílo-černé, která je navíc doplněna modře lakovanou přední vidlicí a ráfky.

Silný pohodář

Motor je už dobře známý z MT09. Tříválec o bjemu 850 ccm s velmi příjemným zátahem odspodu je ale zároveň velmi ochotný k vytáčení do vyšších otáček. Disponuje výkonem 115 koní při 10 000 otáčkách a velmi slušným krouťákem 87,5 Nm při 8 500.

Yamaha MT09 Tracer

U původní MT09 dojem z jinak velmi povedené motorky kazí trhavá reakce plynu. U traceru je naštěstí tahle prapodivnost pryč, to naznačuje, že stejnou změnu můžeme očekávat i u letošní verze klasické MT09.

Při brzdění má motor blíž k chování čtyřválce. Samozřejmě záleží na tom, jaký jízdní režim si zvolíme, ale agregát má velmi příjemný nástup a minimální vibrace. Jízdní režimy jsou k dispozici celkem tři a při zavřeném plynu je lze měnit i během jízdy.

Jedná se o klasické schéma – slabší režim „B“ do deště, či na pohodovou jízdu do města, standardní režim „STD“ pro pohodovou jízdu, ale s plným výkonem, a sportovnější režim „A“, kdy vám motor předvede své maximum a kromě plného výkonu i agresivnější nástup výkonu. To podpoří i standardní koncovka výfuku, která má ve vyšších otáčkách drsnější zvuk.

Yamaha MT09 Tracer
Yamaha MT09 Tracer

Převodovka je přesná a příjemně odstupňovaná. Nižší rychlostní stupně jdou pěkně za sebou a pátý i šestý rychlostní stupeň vám dovolí využít silnějšího spodku dvouválce a nenutí jezdce při jízdě po dálnici motor zbytečně točit. Tomu odpovídá i příznivá spotřeba, která ani přes agresivní jízdu během testu nepřekročila šest litrů.

Během španělského testování jsem na motocyklu najezdil přibližně 300 km na extrémně klouzavých silnicích na úrovni mokrých dlažebních kostek. Motocykl je pro tyto situace vybaven kontrolou trakce.

Tracer má příjemné odpružení, které je pohodlné při cestování, ale neurazí ani při sportovní jízdě a dává řidiči dobrou zpětnou vazbu o chování stroje. To samé se dá říci i o brzdách, které jsou dobře dávkovatelné a přitom dost účinné. O ABS jsem skoro nevěděl a nastupovalo opravdu až v případě nutnosti a zasahovalo do brždění velmi rozumně.

Enduro dvou duší

Vzpřímený vysoký posez za širokými řidítky poskytuje nejen vynikající jízdní komfort, ale umožňuje motocykl snadno překlápět ze strany na stranu. Vyšší konstrukce traceru dovolí v utažených zatáčkách složit motorku pod sebe a naopak v rychlejších zatáčkách se z traceru dobře vysedá a dovolí i slušný náklon.

Yamaha MT09 Tracer

Motorka váží 210 kg včetně všech náplní (suchá váha 190 kg) a pocitově působí ještě lehčím dojmem. V jednom jezdci bez zavazadel se jedná o velmi zábavnou a dobře ovladatelnou motorku pro denní ježdění, která jako bonus nabízí slušný komfort a výkon pro cestování ve dvou.

Vzhledově se jedná o cestovní enduro a na polňačku nebo nezpevněnou cestu se s ním opravdu nemusíte bát. Není to ale enduro, které můžete na louce zahodit, vstát a pokračovat bez ztráty květinky, spíš je to takové SUV.

Pocitově jsem si připadal jako na šestistovce, tím rozhodně nemyslím výkon, ale právě lehkost a hravost motocyklu. Na traceru jsem si užil hromadu zábavy. Je to dobře ovladatelný stroj pro denní jízdu i důstojná motorka pro cestování a pohodlné výletničení. S cenou 280 000 korun se jedná o další zajímavou motorku, která má na to prosadit se mezi nabitou konkurencí.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

K úspěchu na Šestidenní je klíčem také chytrá hlava manažera

I po čtvrtém dni je v Chile náš Trophy tým na sedmé pozici

V Chile se tento týden jede motocyklová olympiáda. Na slavné Šestidenní, ve které patří české týmy mezi nejúspěšnější...

Čtyřkolky na pásech zvládnou závěj i led. Úzké umí něco jiného než široké

Sněžné pásy Camso T4S - ATV

Pracovní čtyřkolka na pásech se v hlubokém sněhu řítí jako malý jednomístný tank. Gejzíry sněhu létají vysoko do...

Na motocyklové olympiádě si jezdci opravují motorky sami

Na úvod Šestidenní jedou naši na osmé pozici

V posledních několika letech se motocyklová olympiáda proměnila. Šestičlenné týmy v hlavní soutěži o Světovou trofej se...

Najdete na iDNES.cz