Motorkám se na našem trhu i obecně v Evropě dařilo, mimo jiné i proto, že ceny motocyklů na rozdíl od automobilů už řadu let téměř nerostou. Tady se pozitivně projevuje tlak na nízkou cenu ze strany nových čínských značek, na který musí reagovat i zavedené japonské a evropské značky.
Motonovinky z Milána: Automaty, radary, asistenti a tříválce i s kompresorem![]() |
Díky tomu jsou na trhu výkonné velkoobjemové stroje za hodně atraktivní ceny, které rostou podstatně méně než inflace. Velká část českých milovníků motocyklů tak vloni zvolila nový motocykl místo dovezené ojetiny, které v minulosti bývaly výrazně cenově dostupnější. První registrace ojetých motorek v ČR zaznamenaly vloni pouze 12 536 strojů, jen rok předtím to bylo mnohem víc, celkem 16 067 mašin.
Mezi nejprodávanější stroje patřily už tradičně stopětadvacítkové skútry, které je možné řídit s řidičákem na osobní automobil. Mezi velkoobjemovými stroji patřily mezi prodejní trháky hlavně adventure motocykly, například CFMoto 800MT s 398 prodanými stroji nebo Honda XL750 Transalp se 400 registracemi, na stejné úrovni byly i prodeje BMW R 1300 GS.
Láká vás jízda na motorce?
Českému trhu nových motocyklů stále dominuje Honda s celkem 6 686 prodanými motocykly a skútry s velkým náskokem před značkou Yamaha s 1 967 registrovanými stroji. Třetí místo pak patří KTM s 1 635 registracemi, velká část z nich ale byly registrace modelů Euro 5 na dealery, od ledna 2025 totiž lze registrovat pouze modely plnící Euro 5b. Významný úspěch mezi velkými motocykly zaznamenala čínská značka CFMoto s 1 559 registracemi, BMW s 1 460 stroji nebo Aprilia s celkem 1 333 motocykly a skútry.
Každé dva dny mrtvý
Loňský rok bohužel zaznamenal stoupající trend také ve statistikách nehodovosti. Zatímco celkově klesl počet nejtragičtějších dopravních nehod o 17 procent na 438 úmrtí, u motocyklů to bylo naopak. Celkem vloni na silnicích zemřelo 81 řidičů motocyklů a 2 spolujezdci, tedy o 11 více než v roce 2023. Motocyklisté zavinili 2 259 nehod z celkového počtu přibližně 3 500 nehod s účastí motocyklu. Když vezmeme v úvahu, že hlavní motocyklová sezona trvá od května do září, pak to je smutný průměr 1 tragická nehoda motocyklu každé 2 dny.
Důvodem těchto negativních statistik je stále hustší provoz i rostoucí obliba motocyklů, podle údajů policie ČR na každých 8 obyvatel ČR připadá jeden motocykl, a obliba tohoto dopravního prostředku i krásného koníčku neustále stoupá. Motocykly a skútry se kvůli stále větším dopravním zácpám stávají vhodným způsobem dopravy ve velkoměstech i oblíbenou volnočasovou aktivitou. Statisticky vysoké riziko představují například řidiči motocyklů, kteří se vracejí po desítkách let a přeceňují své schopnosti. Nové motocykly si totiž nejvíc kupuje hlavně věková kategorie 40-55 let.
Často jde o jezdce, kteří si řidičák na velký motocykl udělali ještě daleko v minulosti, kdy byly při zkouškách v autoškole podstatně menší nároky na ovládání motocyklu. V současnosti mají takoví jezdci dlouholetou praxi v autě, ovšem jen malé zkušenosti za řídítky. Právě pro takové jezdce jsou na trhu připravené komerční motocyklové školy a kurzy bezpečné jízdy, některé i bezplatné, které pomohou oživit ty nejdůležitější návyky a zásady bezpečného ovládání motocyklu i řešení nečekaných situací.