Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

aktualizováno 
Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. A ta nejslavnější čezeta, skútr řečený „prase“, letos slaví 60. narozeniny.

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ 175 | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Do Prahy přijelv roce 1998 za nabídkou od firmy Ernst & Young. Podle svých slov ho tu uchvátilo všechno: město, lidé i kultura. Díky vášni pro skútry objevil legendární československý stroj z 60. let čezeta, přezdívaný „prase”. Založil si tak firmu Čezeta Motors, letos k 60. narozeninám značky uvede typ 506, obohacený o nové technologie.

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...

V rámci příprav výroby elektroskútru, který doporučuje jako ideální vozidlo do pražských uliček i na dálnici, se spojil s ČVUT. Staré modely čezety opravuje, nové vyrábí v dílně, které přezdívá „prasárna”.

Kde jste se naučil opravovat skútry?
Naše rodinné jméno „Smith“ znamená v angličtině kovář, možná proto je mi práce rukama vlastní. Nejdřív jsem začal ve čtrnácti letech opravovat kola, k autům jsem se dostal v sedmnácti. Dalo by se říct, že jsem předtím vlastně trénoval na Čezetu.

Jako teenager jste jezdil na skútru?
Jo, jsou totiž velkou součástí života takřka každého anglického kluka, který bydlí na pobřeží jako já. Jsou synonymem pro celou kulturu, vzpomeňte si třeba na hnutí Mods, kteří mají svůj styl oblékání, hudbu.

Fotogalerie

Jaký jste řidič?
Průkaz jsem získal v sedmnácti, na druhý pokus. Jako každý si myslím, že jsem ten nejdokonalejší řidič, ale svoje osm let staré SUV beru po městě spíš jako obranu než zábavu.

Pražané asi nejsou nejzdvořilejší řidiči, s jakými se člověk může setkat.
Není to ideální ani proto, že ve městě je prostě příliš mnoho aut. Zaplňují ulice, kazí ovzduší. Mám ale řešení: všechna auta v Praze bych mimo okruh zakázal a nařídil lidem si pořídit elektrický skútr.

To by všichni museli sdílet stejnou vášeň jako vy. Kde jste poprvé spatřil český skútr čezeta?
Na jedné svatbě, když na ní nevěsta přijela ke kostelu. Byla to krása - ona i to „prase“.

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...

Co takové vtipné přezdívce říkáte?
Prase mi nepřipadá jako špatný název, navíc tady je ve spojení se štěstím. První dva prototypy nového „prasete“ jsem sestrojil u sebe v dílně, které říkám „prasárna“. Nové „prase“ by mělo dostat přídavné jméno „divoké“, protože má dvakrát silnější motor než původní verze. Víc také odpovídá anglické přezdívce čezety, které jsme říkali torpédo.

Čtení o Praze

Magazín CityLife

Rozhovor s Neilem Smithem o jeho elektrických skútrech vyjde v lifestylovém měsíčníku CityLife, který je luxusní pražskou přílohou MF DNES, v pátek 30. června. Noviny včetně magazínu si můžete koupit zde

Co říkají na vaši zálibu rodina a přátelé?
Všichni se stali jeho fanoušky. Jak by mohli tak skvělou věc nemilovat? Navíc věří, že může mít velkou budoucnost.

Nevadí vaší rodině, že v garáži parkuje moc skútrů?
Ne, protože chápou mé sběratelství, a to znamená, že jich nikdy nemůžu mít dost. Proto je možné něco sbírat navždy, nejste nikdy u konce. Také se potkávám s lidmi, co to mají podobně jako já. Láká je nová elektrická čezeta, která je vzácná. Obecně ji vnímám jako umění na kolech.

Čím je pro vás tak jedinečná?
Je stejnou ikonou jako brouk nebo mini. Chtěl jsem v tradici pokračovat, a zároveň ji posunout dál. Taky jsem chtěl najít co nejlepší vývoj pro první elektrický skútr vyrobený v Čechách, abychom se opět dostali na špičku motocyklového světa.

Čezeta jezdila i v USA

Historie slavného českého skútru

ČZ 175 řečená Prase se poprvé představila veřejnosti v prvomájovém průvodu 1956 - čtěte více

Skútr Čezeta

Máte chuť si vzít do parády další české artefakty?
Třeba vysílač na Ještědu. Mimochodem slavil jsem tam své narozeniny a ani si nepamatuju, jak jsem se dostal na pokoj. Taky mám rád Karla Gotta, mluvili jsme spolu jednou a byl jsem překvapený, jak má vysoký hlas.

Baví vás česká kultura?
Mám rád Leoše Mareše, je talentovaný a vtipný, jen ať nezpívá. Taky mě baví fotbal a kult chalupářství. Sám mám chalupu asi 20 kilometrů od Prahy, uprostřed hlubokých lesů. Něco takového by v Londýně nebylo možné, už proto, že tam v okolí moc zeleně není. A chutná mi vaše jídlo – houbová polévka a jablečný závin je má oblíbená večeře.

Praha, kam jste přijel za prací, vás prý vzala za srdce tak, že jste se rozhodl tu zůstat. Co vás uchvátilo?
V Praze je blaze, obzvlášť pro někoho, kdo jako já hledá život plný zážitků. Chci tím říct, že je to město, které přitahuje milovníky zábavy. Což my Britové docela jsme, navíc jsme zvyklí cestovat za dobrým počasím klidně i hodně daleko. Z Londýna jsem sem přijel na konci 90. let, vystudoval jsem ekonomii a pracoval pro firmu Ernst & Young. I když působím už v jiném oboru, práce pro ně pro mě byla důležitá zkušenost.

Jak se z britského ekonoma stane podnikatel s redesignovanými českými skútry?
Miluju byznys, je to pro mě jako droga. Rád riskuju a čelím výzvám. Začal jsem se věnovat něčemu, co bylo mou vášní, ale zároveň jsem v tom spatřoval budoucnost. Už teď máme objednávky z nejrůznějších částí světa, včetně Rakouska, Portugalska, Spojených států, Nového Zélandu či Francie.

Neil Eamonn Smith

Jaká část města vás baví nejvíc? Okruh, kde to můžete pořádně „rozpálit“?
Nejradši to mám asi v Podolí na nábřeží, protože se tam cítím jako doma v Anglii. Denně taky chodím se psem do Riegrových sadů a někdy se tam společně osvěžíme na pivní zahrádce a koukáme na fotbal v televizi. Taky se často pohybuju v centru, ale to začíná být všemi těmi turisty docela poznamenané.

Dnes jsem viděl segway už i v Riegráku, to mě trochu otrávilo. Na skútru nejraději frčím přírodou, říkám tomu Ladův kraj. Jeho výhodou je, že na D1 zažíváte v autě katastrofu, ale na skútru pohodu. Zaparkuju ho pak v centru u našeho obchodu na Ovocném trhu a nemusím nic řešit.

Poznámka: Na fotografiích a videu je původní první prototyp postavený ze starého skútru. Nové Čezety mají ocelový rám, kompozitovou karoserii a moderní podvozek s kotoučovými brzdami.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Další z rubriky

Nákup ojeté motorky: nedejte na prodejce a vášně

Deset tipů, jak správně vybrat ojetou motorku

Podle statistik dává více než polovina zájemců o motocykl při koupi přednost staršímu stroji. Musí se smířit s...

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Najdete na iDNES.cz