Petr Pavel se i ve funkci hlavy státu chce svému koníčku věnovat. Připustil však, že příležitostí bude mít asi méně. Pavel ve čtvrtek na své cestovní enduro BMW GS1250 sedl po několika měsících. Ze svého bydliště v Černoučku na Litoměřicku to měl zhruba 35 kilometrů. Vzhledem k venkovní teplotě blížící se nule musel po dojezdu chvíli počkat, až mu rozmrznou ruce a pusa a bude moci komunikovat.
Během doby, kdy i kvůli prezidentské kampani neměl na svůj koníček čas, Pavla už „svrběly ruce“ a těšil se, až dnes motocykl vytáhne. Doma v garáži má ještě českou klasiku v podobě Jawy 350 a v poslední době jezdil také pro změnu na americké legendě Harley-Davidson XL 1200.
„Budu se těšit, že i v průběhu roku, i když jak bylo řečeno, těch příležitostí asi nebude tolik, ale já věřím, že si nějaké najdu, že se budeme potkávat na různých motorkářských akcích,“ uvedl. Zároveň vyzval milovníky jedné stopy, aby jezdili bezpečně.
Veletrh Motocykl se koná po pětileté pauze. Jeho 23. ročník je spojený s výstavou staveb a předělávek motocyklů Bohemian Custom Bikes. Celkem se v pěti halách na ploše 20 tisíc metrů čtverečních předvádí několik set strojů u 110 vystavovatelů.
Mezi nimi nechybí americká legenda Harley-Davidson, která letos slaví 120 let existence. Jednu z největších expozic slibuje japonská jednička Honda, která vystavuje 45 strojů. Vedle tradičních značek jako Triumph, BMW, Ducati nebo Royal Enfeld, předá zákazníkovi první vyrobený kus z chystané omezené série obnovená česká značka Böhmerland.
Doprovodný program vedle vystoupení kaskadérů nebo vyhlášení výsledků ankety Motocykl roku zahrnuje i expozici staveb motocyklů Bohemian Custom Motorcycles. Návštěvníci uvidí výtvory špiček stavitelů nejen z ČR, ale i dalších evropských zemí. Nebudou chybět veteránské motocykly nebo speciální závodní stroje. Výstava potrvá do neděle 5. března. Plné vstupné vyjde na 300 Kč.
Česko je motorkářskou velmocí
Jenom za poslední dva roky přibylo na našich silnicích téměř 48 tisíc nově registrovaných motocyklů, 22 tisíc za rok 2021 a 25,5 tisíce za rok 2022. Za loňský rok tak bylo nově registrováno nejvíc motorek od roku 2008, toto číslo navíc rok od roku stoupá. V lednu se prodej nových motocyklů zvýšil o 13 procent na 941 strojů.
Česká republika se však také v evropském srovnání počtu usmrcených motorkářů na 1 milion obyvatel zařadila na 7. nejhorší místo. Nejčastěji na motorce umírají muži ve středním věku, ukázaly statistiky Mezinárodní databáze silniční dopravy a nehodovosti (IRTAD), která porovnávala 19 evropských zemí z hlediska počtu usmrcených motocyklistů při dopravních nehodách za rok 2021, v přepočtu na 1 mil. obyvatel. Česká republika v tomto srovnání skončila na 7. nejhorším místě, Nejvíce usmrcených bylo evidováno v Řecku, nejméně naopak ve Švédsku.
„Česká republika je zemí s dlouhou tradicí motosportu a motocyklové výroby. Dodnes je to patrné na vysokém počtu registrovaných motocyklů. Je dobře, že jsme o tuto krásnou tradici nepřišli a inspiruje tolik lidí. Na druhé straně je ale také důležité, aby sami motorkáři i ostatní řidiči vnímali rizika spojená s vysokou intenzitou dopravy a rostoucím počtem motorek a nevytvářeli zbytečně situace, které mohou skončit tragicky,“ komentuje ministr dopravy Martin Kupka.
Udělat si ve čtyřiceti radost motorkou je poukaz na problémy |
V loňském roce na našich silnicích zahynulo 62 motocyklistů (z toho 4 proto, že neměli při jízdě ochrannou přilbu), 344 jich bylo těžce zraněno a dalších 2 335 jich bylo zraněno lehce. Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, navíc dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku.
„To, že jsme se v evropském srovnání zařadili mezi země s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů, považuji za takový zdvižený prst vůči všem účastníkům silničního provozu. Musíme si uvědomit, že motorkáři sice zaviní zhruba 60 % nehod ve kterých figurují, to ale znamená, že ze 40 % je vina na řidičích automobilů. Obě skupiny si tak musí uvědomit, že statistiky motorkářů, kteří na našich silnicích zemřou, mohou ovlivnit hlavně oni sami,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.