Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

  • 26
Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického sportsteru z Evropy. Nových modelů 2021 se představily desítky, ale většina značek musela kvůli Euro5 hodně investovat do vstřikování a výfuků. Nové modely jsou tedy spíš důkladně inovované facelifty.

Internet a motorky jsou zdánlivě úplně protichůdné věci. Jízda v jedné stopě, to je maximální prožívání reality a je protikladem sezení u počítače a nahlížení do virtuálního světa za displejem.

Jenže jako všechny velké akce i tradiční motocyklový veletrh EICMA v Miláně musel být letos zrušen. Nové modely pro sezonu 2021 se tak musí ukazovat při internetových prezentacích. A přehlídka novinek je o to chudší, že od příštího roku platí nová emisní směrnice Euro5. Velká část nových modelů přichází s důkladně inovovanou technikou motoru, cudně schovaným velkým boxem katalyzátoru dolů pod motor, novými barvami a mírnými facelifty.

Ale je tu i několik hodně zajímavých a opravdu přelomových kousků, navíc řada značek s odhalením ještě takticky vyčkává.

Ducati Multistrada V4 už není desmo

Ducati Multistrada V4

Multifunkční superbike do terénu navazuje na loňské základní tvary, ale místo dvouválce dostal pod kapoty véčkový čtyřválec s výkonem rovných 170 koní. Číslo, kterým se ještě před deseti lety mohl pochlubit jen málokterý okruhový superbike, dnes už umí i cesťáky s podvozkem připraveným i na lehčí terén.

Motor je v základech odvozen od agregátu V4 ze superbiků Panigale V4, má však jiné ovládání ventilů. Místo desmodromického rozvodu, který otevíral i zavíral ventily pomocí tyček, tady je klasický řetězový rozvod a zavírání ventilů pružinami. Díky tomu Ducati může nabídnout interval výměn oleje po patnácti tisících a velký servis až po šedesáti tisících kilometrech. Zvláštností motoru je také speciálně naladěná elektronika vstřikování pro každý převodový stupeň.

Italská kráska jako první přivádí do světa motocyklů adaptivní tempomat, který pomocí radaru udrží na dálnici rychlost podle vozidla před ní. Jde o velký cestovní model, takže nepřekvapí ani vyšší provozní hmotnost 240 kilo.

Ducati Multistrada V4

Na druhou stranu nová Multistrada slibuje i větší terénní ambice, protože předchozí dvouválcová verze jezdila se sedmnáctipalcovým předním kolem a V4 přechází na „terénnější“ devatenáctipalcové přední kolo s univerzálním obutím Pirelli Scorpion Trail.

Elektronika už zde neovládá jen vstřikování včetně různých výkonových režimů, ale u nejvyšší verze výbavy také nastavení tuhosti podvozku s funkcí automatického přizpůsobení zatížení nebo úroveň zásahu ABS propojeného brzdového systému.

Další zajímavostí jsou plastová křidélka po vzoru speciálů z MotoGP, jenže tady nezvyšují přítlak, jsou posunutá dolů k motoru a pomáhají s odvodem tepla. Cena zatím nebyla zveřejněna, ale dá se očekávat překročení hranice půl milionu korun.

Honda Forza 750: maxi mezi maxiskútry

Honda Forza 750

Největší motocyklová značka Honda představila důkladné facelifty nejpopulárnějších modelů, jako je například NC750X, úplně novým modelem je maxiskútr Forza 750. Designem navazuje na střízlivé křivky řady Forza a s nezaměnitelným tvarem dvou propojených světlometů.

Nový maxiskútr má společný základ v motoru, dvouspojkové automatické převodovce DCT a zčásti i podvozku s výše zmíněnou řadou NC750 a navazuje na předchozí maxiskútr Integra.

Do budoucnosti vyráží s úplně novým designem a v nabídce bude protipólem terénně laděného modelu Honda X-ADV. Stejně jako ona má i Forza vepředu plnohodnotné motocyklové kolo 17“, vzadu pak přeci jen víc připomíná skútr s rozměrem 15“.

Honda Forza 750

Zatímco většina konkurenčních maxiskútrů jezdí s variátorem doplněným o elektrickou regulaci, Honda pro své skútry a motocykly vyladila téměř k dokonalosti dvouspojkovou převodovku DCT s postupným řazením šesti „kvaltů“. Řadový dvouválec 745 cm umí na zadní kolo posílat až 43,1 kW, tedy 59 koní a 69 Nm.

I sem doputoval barevný TFT displej místo přístrojovky a možnost nastavení režimů vstřikování Standard, Sport, Rain a nastavitelný User. Tyto režimy kromě reakce na plynovou rukojeť a míry vytáčení motoru upravují i sílu brzdění motorem, reakci ABS a úroveň kontroly trakce.

Luxus vlajkové lodi této japonské značky rozhodně není zadarmo, za základní verzi bez příplatkových doplňků zaplatíte 290 tisíc korun.

BMW má R18 Classic, ale hlavně nové RT

BMW R 1250 RT

Bezesporu největší motocyklová novinka letošní sezony, obrovský boxer 1800 v cruiseru R18 se představil hned na jaře, teď přibyla i turistická verze Classic. Jenže na turistiku má BMW jiného přeborníka, a sice cestovní etalon R1250RT.

Jeden z nejvyhledávanějších cesťáků na světě má stejný motor jako vloni, protože 136 koní a 143 Nm v podání ploché křivky protilehlého dvouválce se spolehlivě vyrovná i papírově výkonnější konkurenci. K tomu ale dostal nový design a LED světla, vylepšenou aerodynamiku a další nálož elektroniky. Například natáčecí světlomety se svícením do zatáček a automatický seřízením světel podle zatížení motocyklu.

Podobně jako Ducati i BMW pro 2021 poprvé nabídne motocyklový adaptivní tempomat ACC, který dokonce upravuje rychlost i v zatáčkách, abyste každou zákrutu projeli v bezpečném náklonu bez ohledu na rychlost vozidla před vámi.

Další vychytávkou moderní doby je schránka na mobil vedle přístrojové desky, která je vybavena vestavěnou bezdrátovou nabíječkou pro všechny nové typy mobilů. Schránka má navíc vlastní ventilátor, aby se mobil při nabíjení a projekci aplikací na přístrojovku nepřehříval.

I tady se zájemce musí připravit na špičkovou cenu za špičkový stroj, základní cenovka je 496 tisíc korun a u BMW většina zákazníků navíc ještě dobrovolně nechává minimálně pár desítek tisíc za příplatkovou výbavu.

Tříválcový Triumph Trident 660 jako lehký elegán

Triumph Trident 660

Nečekaná novinka v podobě britské klasiky přichází s moderním tříválcovým motorem o objemu 660 kubíku naladěným na 81 koní při
10 250 ot/min a točivým momentem 64 Nm.

To jsou v této objemové třídě hodně slušné parametry a v kombinaci se skvělou provozní hmotností 189 kilogramů s plnou nádrží pravděpodobně půjde o hodně svižnou mašinu.

Triumph Trident 660

Tříválce navíc není nutné tolik vytáčet jako čtyřválce, nový Trident by tak mohl být opravdu lákavým strojem pro začínající i rekreační jezdce.

Příznivci značky asi budou kladně hodnotit i prodejní cenu přibližně 230 tisíc korun. Výhodou Triumphu bude elegantní a nadčasový model, perfektně nastavený pro vkus nás Evropanů. O úspěchu na trhu hodně rozhodne i konkurenční model, na který se podíváme hned na další stránce.

Yamaha MT-09: motocyklová transformerka

Yamaha MT09

Jediný tříválcový konkurent pro Triumph je v podání japonské
Yamahy MT-09 a pro sezonu 2021 má nejen pořádných pár koní navíc, ale také divoký futuristický vzhled s LED projektorem místo hlavního světlometu. Ten doplňují boční obrysová světla a výsledkem je výrazný design, který bude mít kromě zastánců a také hodně zarytých odpůrců.

Yamaha se s „devítkou“ pohybuje v podobné cenové kategorii jako již zmíněný Trident, očekávaná cena nové verze bude přibližně 240 tisíc korun. Ale protože jde o devítistovku, disponuje s podstatně vyšším výkonem 119 koní a točivým momentem 93 Nm.

K tomu nabídne všechny asistenty, na které jsme u poslední generace motocyklů zvyklí – sledování náklonu a kontrola trakce, obousměrné rychlořazení, protismykový systém nebo hlídání zdvihu předního kola.

Harley-Davidson Sportster už jen v USA

Harley Davidson

Legendární americké značce letos došla trpělivost s evropskými „zelenými“ směrnicemi a namísto úpravy modelových řad Sportster a Street 750 na novou Euro 5 je na 2021 prostě stahuje z evropských trhů.

Úpravy motorů, zvláště vzduchem chlazené dvanáctistovky Evolution, by zkrátka znamenaly příliš vysoké náklady a situaci samozřejmě ještě ztěžují dovozní cla z evropské strany. Místo modelů Iron 883, Superlow 883, Iron 1200, Forty-Eight, Roadster, 1200 Custom a Superlow 1200T, Street 750 a Street Rod tedy bude v nabídce H-D citelná díra.

Jedinou volbou pro zákazníka budou sedmnáctistovky a nejlevnější model bude stát přes 350 tisíc korun. Nezbývá než doufat, že se americký výrobce chystá k větší modernizaci a s příští řadou Sportster se na evropské trhy zase vrátí.