Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvoukolové supersporty překonávají 200 koní. Vytáhnout se chtějí Italky

Sportovní motocykly dostaly pro příští sezonu nečekané posily. Italské a japonské novinky mezi sebou tradičně soupeří v posouvání výkonu za hranici 200 koní. Že to jde i jinak, ukázala na výstavě v Miláně domácí Aprilia lehoučkým sportovním dvouválcem RS660.
Aprillia RS660

Aprillia RS660 | foto: Filip Tichý

Aprilia RS 660

Nástupce legendárního dvoutaktu RS​​250 je v dnešní době už samozřejmě čtyřdobý, této objemové kategorii z ekonomických a emisních důvodů kralují řadové dvouválce. Nový supersport RS 660 pochopitelně designově navazuje na úspěšný superbike Aprilia RSV4, po technické stránce je však kompletně nový. 

Dokonce se dá říci, že jde o „nejžhavější novinku“ výstavy EICMA, protože všechny ostatní představené nové modely většinou alespoň z části motorem či rámem vycházejí z předchozích modelů. Aprilia ho odvodila z přední části V4 čtyřválce 1100, použila pořadí zapalování 270 stupňů a kvůli uspokojení normy Euro 5 jej naladila na slušnou, ale nijak ohromující hodnotu 100 koní. 

To by samo o sobě byla spíše podprůměrná cifra, i když třeba taková Ducati s 950tkou Supersport si vystačí se 110 koníky a jezdí i prodává se velmi dobře. Aprilia ovšem má v rukávu opravdový trumf, a tím je poměr výkonu a hmotnosti. RS 660 vytlačí ručičku váhy na pouhých 169 kilogramů!

Za tak nízkou hmotnost může chytře postavený motor, který je nosnou součástí rámu, hliníkový rám i kyvná vidlice. Díky tomu bude motorka i se stokoňovým motorem pořádně ostrou pilou, pro závodní použití navíc půjde výkon ještě posílit. Proto byla použita jízdní elektronika z modelu RSV4, což znamená elektronické ovládání škrticích klapek ride-by-wire a optimalizace asistenčních systémů APRC pomocí gyroskopů v šesti osách. 

Aprilia RS 660
Aprilia RS 660
Aprilia RS 660

V sestavě APRC nechybí kontrola trakce, anti-wheeling, kontrola brzdění motorem, náklonové ABS a rychlořazení nahoru i dolů. Tomu odpovídá i aerodynamika s kapotáží ve stylu MotoGP pro optimální stabilitu ve vysokých rychlostech. Mezi jízdními režimy bude i Challenge pro jízdu na okruhu, a dokonce i Time Attack s možností osobního nastavení pro zkušené závodníky.

Honda CBR1000RR-R Fireblade

Přestože příznivci okřídlené japonské značky snili o Firebladu s véčkovým motorem, z nového čtyřválce rozhodně nebudou zklamaní. Japonci model pořádně přiostřili a vytáhli výkon na 160 kW, tedy 218 koní při 14 500 otáčkách. Vývoj agregátů pro MotoGP, kde Honda vítězí, nese své ovoce a RC213V slouží jako vývojová laboratoř právě pro konstrukci nového čtyřválce. 

Honda CBR1000RR-R Fireblade
Honda CBR1000RR-R Fireblade
Honda CBR1000RR-R Fireblade

Větší vrtání, snížené tření pomocí povrchů DLC, titanové ojnice, to vše jsou věci ze světa MotoGP. Samozřejmostí je elektronika se sledováním polohy motocyklu, i tady už si doba říká o aerodynamická křidélka pro zvýšení přítlaku. A vedle standardu ještě Honda nabízí radikálnější verzi SP.

Ducati Panigale V2

Panigale už sice jezdí s novým čtyřválcem V4, ale inovuje se i V2 Superquadro s objemem 955 kubíků. Ten pro závody třídy superbike má základ 155 koní v 10750 ot/min a třeba i nastavitelnou motorovou brzdu nebo kontrolu trakce DTC Evo 2. 

Ducati Panigale V2
Ducati Panigale V2
Ducati Panigale V2

V porovnání s předchozí 959 Panigale je novinka o 2 mm spuštěná ve vidlicích a má o 2 mm delší zadní tlumič. To slibuje o kousek pohodlnější jízdu na běžných silnicích, byť i nadále zůstává základem pro superbiky.

Bimota Tesi H2 s motorem Kawasaki

Koncern Kawasaki majetkově vstoupil do italské značky Bimota. Hned první ukázkou je Bimota Tesi se zabudovaným motorem H2 s přeplňováním. Bimota vždy patřila mezi značky pro fajnšmekry a lišila se přístupem, konstrukcí i cenou. Kawasaki Motors Europe nyní založila v Itálii pobočku Italian Motorcycle Investment, na niž budou registrovány ochranné známky Bimoty a ve finále půjde o společný podnik. 

Bimota Tesi H2
Bimota Tesi H2

Stávající italský majitel Bimoty bude mít 50,1 % a Kawasaki Motors Europe 49,9 %. Tesi H2 spojuje to nejlepší od obou značek. Přední kyvnou vidlici a čtyřválcový motor s kompresorem o výkonu přes 240 koní. Víc informací zatím není k dispozici.

MV Agusta Superveloce 800

První retro laděný supersport a MV Agusta má rozhodně na co navazovat, 37 světových titulů hovoří samo za sebe. Proto si mohla dovolit dát modelu Superveloce jedinečnou estetiku, která sice krásně prodlužuje křivky minulosti, ale současně hraje na strunu aerodynamického přítlaku díky spoileru nad plexištítkem. 

MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800

Konstrukčně vychází ze supersportu F3 800, tedy s tříválcem s klikovkou rotující v opačném směru a výkonem 148 koní. Je tu ještě omezená Serie Oro a dražší výfuková soustava s výkonem 153 koní. Standardní verze má lité ráfky, vyšší Serie Oro vyplétané, liší se i větším poměrem karbonových dílů a samozřejmě barvou.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...