Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Dvoukolové supersporty překonávají 200 koní. Vytáhnout se chtějí Italky

Sportovní motocykly dostaly pro příští sezonu nečekané posily. Italské a japonské novinky mezi sebou tradičně soupeří v posouvání výkonu za hranici 200 koní. Že to jde i jinak, ukázala na výstavě v Miláně domácí Aprilia lehoučkým sportovním dvouválcem RS660.

Aprillia RS660 | foto: Filip Tichý

Aprilia RS 660

Nástupce legendárního dvoutaktu RS​​250 je v dnešní době už samozřejmě čtyřdobý, této objemové kategorii z ekonomických a emisních důvodů kralují řadové dvouválce. Nový supersport RS 660 pochopitelně designově navazuje na úspěšný superbike Aprilia RSV4, po technické stránce je však kompletně nový. 

Fotogalerie

Dokonce se dá říci, že jde o „nejžhavější novinku“ výstavy EICMA, protože všechny ostatní představené nové modely většinou alespoň z části motorem či rámem vycházejí z předchozích modelů. Aprilia ho odvodila z přední části V4 čtyřválce 1100, použila pořadí zapalování 270 stupňů a kvůli uspokojení normy Euro 5 jej naladila na slušnou, ale nijak ohromující hodnotu 100 koní. 

To by samo o sobě byla spíše podprůměrná cifra, i když třeba taková Ducati s 950tkou Supersport si vystačí se 110 koníky a jezdí i prodává se velmi dobře. Aprilia ovšem má v rukávu opravdový trumf, a tím je poměr výkonu a hmotnosti. RS 660 vytlačí ručičku váhy na pouhých 169 kilogramů!

Za tak nízkou hmotnost může chytře postavený motor, který je nosnou součástí rámu, hliníkový rám i kyvná vidlice. Díky tomu bude motorka i se stokoňovým motorem pořádně ostrou pilou, pro závodní použití navíc půjde výkon ještě posílit. Proto byla použita jízdní elektronika z modelu RSV4, což znamená elektronické ovládání škrticích klapek ride-by-wire a optimalizace asistenčních systémů APRC pomocí gyroskopů v šesti osách. 

Aprilia RS 660
Aprilia RS 660
Aprilia RS 660

V sestavě APRC nechybí kontrola trakce, anti-wheeling, kontrola brzdění motorem, náklonové ABS a rychlořazení nahoru i dolů. Tomu odpovídá i aerodynamika s kapotáží ve stylu MotoGP pro optimální stabilitu ve vysokých rychlostech. Mezi jízdními režimy bude i Challenge pro jízdu na okruhu, a dokonce i Time Attack s možností osobního nastavení pro zkušené závodníky.

Honda CBR1000RR-R Fireblade

Přestože příznivci okřídlené japonské značky snili o Firebladu s véčkovým motorem, z nového čtyřválce rozhodně nebudou zklamaní. Japonci model pořádně přiostřili a vytáhli výkon na 160 kW, tedy 218 koní při 14 500 otáčkách. Vývoj agregátů pro MotoGP, kde Honda vítězí, nese své ovoce a RC213V slouží jako vývojová laboratoř právě pro konstrukci nového čtyřválce. 

Honda CBR1000RR-R Fireblade
Honda CBR1000RR-R Fireblade
Honda CBR1000RR-R Fireblade

Větší vrtání, snížené tření pomocí povrchů DLC, titanové ojnice, to vše jsou věci ze světa MotoGP. Samozřejmostí je elektronika se sledováním polohy motocyklu, i tady už si doba říká o aerodynamická křidélka pro zvýšení přítlaku. A vedle standardu ještě Honda nabízí radikálnější verzi SP.

Ducati Panigale V2

Panigale už sice jezdí s novým čtyřválcem V4, ale inovuje se i V2 Superquadro s objemem 955 kubíků. Ten pro závody třídy superbike má základ 155 koní v 10750 ot/min a třeba i nastavitelnou motorovou brzdu nebo kontrolu trakce DTC Evo 2. 

Ducati Panigale V2
Ducati Panigale V2
Ducati Panigale V2

V porovnání s předchozí 959 Panigale je novinka o 2 mm spuštěná ve vidlicích a má o 2 mm delší zadní tlumič. To slibuje o kousek pohodlnější jízdu na běžných silnicích, byť i nadále zůstává základem pro superbiky.

Bimota Tesi H2 s motorem Kawasaki

Koncern Kawasaki majetkově vstoupil do italské značky Bimota. Hned první ukázkou je Bimota Tesi se zabudovaným motorem H2 s přeplňováním. Bimota vždy patřila mezi značky pro fajnšmekry a lišila se přístupem, konstrukcí i cenou. Kawasaki Motors Europe nyní založila v Itálii pobočku Italian Motorcycle Investment, na niž budou registrovány ochranné známky Bimoty a ve finále půjde o společný podnik. 

Bimota Tesi H2
Bimota Tesi H2

Stávající italský majitel Bimoty bude mít 50,1 % a Kawasaki Motors Europe 49,9 %. Tesi H2 spojuje to nejlepší od obou značek. Přední kyvnou vidlici a čtyřválcový motor s kompresorem o výkonu přes 240 koní. Víc informací zatím není k dispozici.

MV Agusta Superveloce 800

První retro laděný supersport a MV Agusta má rozhodně na co navazovat, 37 světových titulů hovoří samo za sebe. Proto si mohla dovolit dát modelu Superveloce jedinečnou estetiku, která sice krásně prodlužuje křivky minulosti, ale současně hraje na strunu aerodynamického přítlaku díky spoileru nad plexištítkem. 

MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800

Konstrukčně vychází ze supersportu F3 800, tedy s tříválcem s klikovkou rotující v opačném směru a výkonem 148 koní. Je tu ještě omezená Serie Oro a dražší výfuková soustava s výkonem 153 koní. Standardní verze má lité ráfky, vyšší Serie Oro vyplétané, liší se i větším poměrem karbonových dílů a samozřejmě barvou.

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Svět Jawa: Frei ukrýval tuny materiálu před nacisty, StB utekl po štaflích

Velkou osobností historie továrny Jawa byl Jaroslav Frei. Po smrti zakladatele Františka Janečka se stal generálním...

Svět Jawa: Na plochodrážní speciály nikdo neměl. Dnes je s nimi amen

Za vznikem provozu značky Eso ve středočeském Divišově stál Jaroslav Simandl (1907–1987). V roce 1963 však benešovský...

Svět Jawa: Pád až na dno a záchrana z Číny a Indie

Na začátku devadesátých let minulého století se Jawa ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nenašla bohatého kupce jako...

Dravost tygra a úsporný servis. Novinka Triumphu jede s tradičním tříválcem

Zbrojení na nadcházející motocyklovou sezonu začíná, z britského Hinckley startuje Triumph Tiger Sport 660. Do...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...