VIDEO: Světová premiéra nové české motorky v Praze

  • 17
Závodní speciál do terénu je skrytou hvězdou motovýstavy v Praze. Nové enduro představuje česká značka VM Motor, která je prozatím známá hlavně mezi motorkáři, kteří se rádi bahní, nebo jezdí flat track. Novou motorku postavil pod svou značkou motokárový a automobilový závodník Vladimír Vácha.

Po šestistovce, která jezdí s úspěchy americkou plochou dráhu "flat track", přichází VM Motor s novým modelem určeným pro závodníky. VM MX450, jak se nový stroj jmenuje (MX jako motokros), je ve světové premiéře k vidění v pražských Holešovicích na výstavě Motocykl 2013. "Mnozí by vůbec nečekali, že taková motorka může v Česku vzniknout. Je to čerstvá novinka, doskládali ji teprve před několika týdny," popisuje Ondřej Hrůza, ředitel společnosti MR43, která motorku písecké firmy v Praze představila.

Nová čtyřistapadesátka se řadí vedle z předchozího modelu VM 610F. Vácha a jeho vývojáři vyvinuli vše nově ve vlastní režii, od rámu přes motor s řídící jednotkou a zapalováním až po design vnějších panelů. Jednoválec od VM má vstřikování paliva, které si může závodník přes USB port naprogramovat podle potřeby. "Je to motorka pro profíky. Velmi ultimativní stroj na úrovni těch, které jezdí mistrovství světa," vysvětluje Hrůza.

"VM je vlastní konstrukce, český projekt české motorky," komentuje českou novinku Matěj Oliva, motocyklový odborník a spolupracovník iDNES.cz. "Má pěkně řešený rám," oceňuje.

VM MX450

VM prozatím pro stroj pro závodění do bahna ladí cenu. První nástřel je kolem 170 tisíc, ale ještě se vše propočítává. "Cena je velmi zajímavá vzhledem k výbavě, motocykl je přímo vybavený na ostré závodění, osazený kvalitními komponenty," dodává Ondřej Hrůza. Však Vladimír Vácha zastupuje v Česku třeba dodavatele motocyklových tlumičů Öhlins.

VM kromě této novinky připravuje ještě další zajímavé projekty. "Pod značkou VM se chystají modely homologované do civilního provozu. Především endura s tímto českým motorem ze čtyřistapadesátky," prozrazuje Hrůza.

Vladimír Vácha však chystá ještě další specialitu v podobě polotovarů. "Dlouho se to drželo pod pokličkou, ale pracuje se na velkém projektu. Člověk si bude moci koupit od VM samotný motor v rámu a dostaví si motorku podle svého doma. Takže si bude moci postavit motorku podle své potřeby, pro flat track, enduro nebo motokros, se svými komponenty, které sám používá. To nenabízí snad nikdo jiný," popisuje Ondřej Hrůza.

VM M450 v číslech

  • motor: kapalinou chlazený, 4taktní DOHC jednoválec s náklonem dozadu 449,7 ccm
  • startování: nožní (volitelně elektrický startér)
  • převodovka: 5rychlostní, spojka s hydraulickým ovládáním
  • rám: příhradový otevřený CrMo
  • přední odpružení: upside-down teleskopická vodlice 48mm Öhlins TTX, zdvih 310 mm
  • zadní odpružení: CrMo kyvná vidlice s přepákováním s tlumičem Öhlins TTX, zdvih 310 mm
  • přední brzda: hydraulická kotoučová VM Motor, průměr 260 mm
  • zadní brzda: hydraulická jednokotoučová VM Motor, průměr 250 mm
  • rozvor: 1480 mm
  • výška sedla: 835 mm
  • objem nádrže: 6,8 litru
  • pohotovostní hmotnost: 113 kg