Navigace na Dakaru: výpočetní středisko, které jezdce hlídá a špicluje

aktualizováno 
Rally Dakar (Od zpravodaje iDNES.cz) - Navigaci má dnes díky chytrému telefonu v kapse skoro každý, ale na Dakaru to nestačí. Právě navigace tento přetěžký závod často rozhoduje. Závodník má papírový roadbook a dvě speciální zařízení, která ho hlídají a vedou. Kompletní manuál k nim má přibližně 150 stran.

Navigace na rally Dakar | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Navigaci mají na Dakaru všechna vozidla, tedy nejen ta závodní, ale i ta asistenční a novinářská. Není to však o klasickou navigaci, jak ji známe z běžných osobních automobilů. 

Závodní jezdci mají na svém stroji papírový roadbook (itinerář), který je úplným základem navigace. Závodníci v něm vidí orientační body na trase, spojení mezi body (vzdálenosti a azimuty) a některé kontrolní body, které musí projet. Právě kvůli složité navigaci je tato rallye tak náročná. Kromě papírového rozpisu má jezdec na stroji tripmaster, což je počítadlo ujeté vzdálenosti, které měří s přesností na desítky metrů. K naměření vzdálenosti mezi jednotlivými odbočkami nebo různými orientačními body má tripmaster dílčí počítadlo, které se ovládá spínači na řídítkách.

Rychlá asistence, novinářský vůz na závodní trať a především závodní vozy mají navíc zařízení zvané iritrack. Toto zařízení, jehož základem je GPS příjmač, sleduje závodníka (černá skříňka) a hlásí jeho polohu.

Pomocí iritracku je možné přivolat přivolat pomoc, když jste v nouzové situaci, případně můžete vyslat varovný signál, když například zůstanete viset na trati v nepřehledném místě. Tento signál vidí ostatní vozidla vybavená tímto systémem a díky tomu o vás ví a neměla by vás ohrozit (sentinel).

Iritrack normálně ukazuje jen azimut, ale v blízkosti kontrolních bodů se „probudí“ a začne ukazovat a šipkou závodníka navede až k němu.

Navigace na rally Dakar
Navigace na rally Dakar

Samotných navigačních bodů je asi osm různých druhů a v každé etapě jich bývá kolem třiceti. Podle druhu kontrolního bodu se tato šipka objeví, pokud se přiblížíte například 300 až 800 metrů do blízkosti daného bodu a následně vás zavede až do místa, kde tento bod protnete a je vám započten.

V praxi to znamená, že pokud jedete rozlehlou pouští a jste například 500 metrů mimo kontrolní bod, na displeji GPS se vám vůbec neobjeví.

Pokud je bod zobrazen v roadbooku a víte, na kterém kilometru nebo poblíž jakého orientačního bodu se nachází, raději se vrátíte a pokusíte se bod vyhledat. Od loňského roku byly zavedeny i skryté body, které v roadbooku nenajdete, a proto musíte sledovat displej GPS neustále velmi pečlivě a držet se správně na trase.

Pokud bod minete, neznamená to konec závodu, ale penalizaci. Ta se běžně pohybuje v rozmezí pěti minut až pěti hodin. Další penalizaci můžete obdržet za nedodržení rychlosti na přejezdech nebo i v některých částech měřených úseků. 

Jde o místa, jako jsou například vesnice, některá kontrolní místa, tankovací body, křížení komunikací a podobně.

Navigace na rally Dakar
Navigace na rally Dakar

Své o tom ví i Milan Engel z týmu MRG, který na jednom z takových míst brzdil na poslední chvíli a překročil v místě měření rychlost o 1 km/h. Nekompromisně obdržel penalizaci jedné minuty a finanční pokutu 100 eur.

Všechna asistenční vozidla mají povinně namontován systém Tripy, dodávaný organizátory. Je to navigace bez mapových podkladů, která vás informuje šipkami o trase, dále zobrazuje maximální povolenou rychlost v daném úseku (povolenou organizátory), vaši aktuální rychlost, azimut, ujetou vzdálenost v denním přejezdu, vzdálenost do cíle a aktuální čas.

Spojovací trasy jsou v přístroji zadány na celou rallye a každý den si posádka navolí ze seznamu požadovanou trasu. V případě potřeby je možnost zadat vlastní koordináty a navigovat přímo k nim.

Tripy vás nejen naviguje, ale předává o vás i informace pořadatelům soutěže: kde se nacházíte, zda je systém Tripy zapnutý a jak rychle jste se v kterém úseku pohybovali. Při překročení rychlosti vás pokuta v řádu i několik set eur nemine. 

dakar

Samozřejmě se už některé chytré hlavy snažily obejít toto odesílání informací o vozidle tím, že Tripy vypnou, ale ten samozřejmě předává informace dál, i když je vypnutý. Nevyšlo ani řešení v podobě vymontování pojistky z Tripy, ani to pořadatelům neunikne a ocení to mastnou pokutou.

Týmu MRG se například stalo, že během šesté etapy přestal fungovat napájecí kabel přístroje. Nikdo si toho nevšiml, protože zařízení fungovalo dále z baterií. Evidentně to nebyl špatný úmysl, ale porucha, která navíc neměla vliv na funkci. Po etapě však do bivaku dorazili organizátoři, vše oznámili manažerovi týmu Ervínu Krajčovičovi a nezapomněli vystavit pokutu 1 000 eur.

Navigace na rally Dakar
Navigace na rally Dakar
Navigace na rally Dakar

Co všechno jede Dakar

Závodní vozidla startují v kategoriích motocyklů, čtyřkolek, automobilů a kamionů. Tato vozidla se účastní rallye a jsou započítávána do výsledků a právě tyto vozy sledujete ve sportovním zpravodajství z Dakaru (kompletní výsledky zde).

Navigace na rally Dakar

Rychlá asistenční vozidla startují překvapivě do závodu stejným způsobem jako závodní vozy a mají s nimi stejné bezpečnostní a navigační vybavení. Těmto vozidlům se také měří čas a zaznamenávají se jejich průjezdy kontrolními body. Jsou to terénní vozidla a kamiony vezoucí náhradní díly a mechaniky. Když například Cyril Despres urazil u svého peugeotu kolo, vypadalo poškození jeho vozu naprosto fatálně. Dorazila však rychlá asistence jedoucí za závodním polem a vůz vrátila zpátky na trať a Cyrila Despres pokračuje dál.

Fotogalerie

Asistenční vozidla slouží k podpoře závodních vozidel. Přepravují mechaniky, vybavení servisu, náhradní díly, stany a ostatní vybavení zázemí. Pohybují se především po běžných komunikacích z bivaku do bivaku. Mají pořadateli přesně stanovenou trasu, ze které by se neměla vzdálit. Bývají to osobní automobily, terénní vozidla, dodávky a kamiony.

Novinářské vozy na běžné komunikace se mohou pohybovat v podstatě kdekoli s výjimkou závodní trati, ke které se smí jen přiblížit. Mají k dispozici stejné navigační podklady jako asistenční vozy. Zpravidla to bývají terénní auta.

Novinářské vozy na závodní trať mají vybavení srovnatelné se závodními speciály. Mají vnitřní ochranný rám, srovnatelnou navigační a bezpečnostní techniku a pohybují se po závodní trati. V praxi však na trať vjíždějí jen minimálně, aby nezasahovaly do závodu a spíš se snaží pohybovat podél trati a na trať najíždějí v místech, kde chtějí fotit závodníky.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Stařec a motorka. Jeho tři sta kilometrů za hodinu dosud nikdo nepřekonal

Motocyklová legenda Burt Munro

Před 120 roky se na Novém Zélandu narodila motocyklová legenda Burt Munro. Muž, který ve svých sedmašedesáti letech, s...

Manuál pro začínající motorkáře: Vybrat motorku je věda. Neuspěchejte to!

Jestli máte už na showroomu problém motorku vůbec zvednout ze stojánku a udržet...

Každý motorkář potvrdí, že by v garáži potřeboval minimálně tři motorky. Vybrat si tu správnou motorku je proto skoro...

Tuzemák, nebo kafíčko? V Praze je soutěž motocyklového umění

Bohemian Custom Bike 2019

Kde končí konstrukční dovednost a kde začíná umění? Co je dopravní prostředek, a kdy se jeho role mění na umělecký...

Najdete na iDNES.cz