Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Navigace na Dakaru: výpočetní středisko, které jezdce hlídá a špicluje

Rally Dakar (Od zpravodaje iDNES.cz) - Navigaci má dnes díky chytrému telefonu v kapse skoro každý, ale na Dakaru to nestačí. Právě navigace tento přetěžký závod často rozhoduje. Závodník má papírový roadbook a dvě speciální zařízení, která ho hlídají a vedou. Kompletní manuál k nim má přibližně 150 stran.

Navigace na rally Dakar | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Navigaci mají na Dakaru všechna vozidla, tedy nejen ta závodní, ale i ta asistenční a novinářská. Není to však o klasickou navigaci, jak ji známe z běžných osobních automobilů. 

Závodní jezdci mají na svém stroji papírový roadbook (itinerář), který je úplným základem navigace. Závodníci v něm vidí orientační body na trase, spojení mezi body (vzdálenosti a azimuty) a některé kontrolní body, které musí projet. Právě kvůli složité navigaci je tato rallye tak náročná. Kromě papírového rozpisu má jezdec na stroji tripmaster, což je počítadlo ujeté vzdálenosti, které měří s přesností na desítky metrů. K naměření vzdálenosti mezi jednotlivými odbočkami nebo různými orientačními body má tripmaster dílčí počítadlo, které se ovládá spínači na řídítkách.

Rychlá asistence, novinářský vůz na závodní trať a především závodní vozy mají navíc zařízení zvané iritrack. Toto zařízení, jehož základem je GPS příjmač, sleduje závodníka (černá skříňka) a hlásí jeho polohu.

Pomocí iritracku je možné přivolat přivolat pomoc, když jste v nouzové situaci, případně můžete vyslat varovný signál, když například zůstanete viset na trati v nepřehledném místě. Tento signál vidí ostatní vozidla vybavená tímto systémem a díky tomu o vás ví a neměla by vás ohrozit (sentinel).

Iritrack normálně ukazuje jen azimut, ale v blízkosti kontrolních bodů se „probudí“ a začne ukazovat a šipkou závodníka navede až k němu.

Navigace na rally Dakar
Navigace na rally Dakar

Samotných navigačních bodů je asi osm různých druhů a v každé etapě jich bývá kolem třiceti. Podle druhu kontrolního bodu se tato šipka objeví, pokud se přiblížíte například 300 až 800 metrů do blízkosti daného bodu a následně vás zavede až do místa, kde tento bod protnete a je vám započten.

V praxi to znamená, že pokud jedete rozlehlou pouští a jste například 500 metrů mimo kontrolní bod, na displeji GPS se vám vůbec neobjeví.

Pokud je bod zobrazen v roadbooku a víte, na kterém kilometru nebo poblíž jakého orientačního bodu se nachází, raději se vrátíte a pokusíte se bod vyhledat. Od loňského roku byly zavedeny i skryté body, které v roadbooku nenajdete, a proto musíte sledovat displej GPS neustále velmi pečlivě a držet se správně na trase.

Pokud bod minete, neznamená to konec závodu, ale penalizaci. Ta se běžně pohybuje v rozmezí pěti minut až pěti hodin. Další penalizaci můžete obdržet za nedodržení rychlosti na přejezdech nebo i v některých částech měřených úseků. 

Jde o místa, jako jsou například vesnice, některá kontrolní místa, tankovací body, křížení komunikací a podobně.

Navigace na rally Dakar
Navigace na rally Dakar

Své o tom ví i Milan Engel z týmu MRG, který na jednom z takových míst brzdil na poslední chvíli a překročil v místě měření rychlost o 1 km/h. Nekompromisně obdržel penalizaci jedné minuty a finanční pokutu 100 eur.

Všechna asistenční vozidla mají povinně namontován systém Tripy, dodávaný organizátory. Je to navigace bez mapových podkladů, která vás informuje šipkami o trase, dále zobrazuje maximální povolenou rychlost v daném úseku (povolenou organizátory), vaši aktuální rychlost, azimut, ujetou vzdálenost v denním přejezdu, vzdálenost do cíle a aktuální čas.

Spojovací trasy jsou v přístroji zadány na celou rallye a každý den si posádka navolí ze seznamu požadovanou trasu. V případě potřeby je možnost zadat vlastní koordináty a navigovat přímo k nim.

Tripy vás nejen naviguje, ale předává o vás i informace pořadatelům soutěže: kde se nacházíte, zda je systém Tripy zapnutý a jak rychle jste se v kterém úseku pohybovali. Při překročení rychlosti vás pokuta v řádu i několik set eur nemine. 

dakar

Samozřejmě se už některé chytré hlavy snažily obejít toto odesílání informací o vozidle tím, že Tripy vypnou, ale ten samozřejmě předává informace dál, i když je vypnutý. Nevyšlo ani řešení v podobě vymontování pojistky z Tripy, ani to pořadatelům neunikne a ocení to mastnou pokutou.

Týmu MRG se například stalo, že během šesté etapy přestal fungovat napájecí kabel přístroje. Nikdo si toho nevšiml, protože zařízení fungovalo dále z baterií. Evidentně to nebyl špatný úmysl, ale porucha, která navíc neměla vliv na funkci. Po etapě však do bivaku dorazili organizátoři, vše oznámili manažerovi týmu Ervínu Krajčovičovi a nezapomněli vystavit pokutu 1 000 eur.

Navigace na rally Dakar
Navigace na rally Dakar
Navigace na rally Dakar

Co všechno jede Dakar

Závodní vozidla startují v kategoriích motocyklů, čtyřkolek, automobilů a kamionů. Tato vozidla se účastní rallye a jsou započítávána do výsledků a právě tyto vozy sledujete ve sportovním zpravodajství z Dakaru (kompletní výsledky zde).

Navigace na rally Dakar

Rychlá asistenční vozidla startují překvapivě do závodu stejným způsobem jako závodní vozy a mají s nimi stejné bezpečnostní a navigační vybavení. Těmto vozidlům se také měří čas a zaznamenávají se jejich průjezdy kontrolními body. Jsou to terénní vozidla a kamiony vezoucí náhradní díly a mechaniky. Když například Cyril Despres urazil u svého peugeotu kolo, vypadalo poškození jeho vozu naprosto fatálně. Dorazila však rychlá asistence jedoucí za závodním polem a vůz vrátila zpátky na trať a Cyrila Despres pokračuje dál.

Fotogalerie

Asistenční vozidla slouží k podpoře závodních vozidel. Přepravují mechaniky, vybavení servisu, náhradní díly, stany a ostatní vybavení zázemí. Pohybují se především po běžných komunikacích z bivaku do bivaku. Mají pořadateli přesně stanovenou trasu, ze které by se neměla vzdálit. Bývají to osobní automobily, terénní vozidla, dodávky a kamiony.

Novinářské vozy na běžné komunikace se mohou pohybovat v podstatě kdekoli s výjimkou závodní trati, ke které se smí jen přiblížit. Mají k dispozici stejné navigační podklady jako asistenční vozy. Zpravidla to bývají terénní auta.

Novinářské vozy na závodní trať mají vybavení srovnatelné se závodními speciály. Mají vnitřní ochranný rám, srovnatelnou navigační a bezpečnostní techniku a pohybují se po závodní trati. V praxi však na trať vjíždějí jen minimálně, aby nezasahovaly do závodu a spíš se snaží pohybovat podél trati a na trať najíždějí v místech, kde chtějí fotit závodníky.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Londýňané objevili Itálii: v době covidu ve velkém vykupují skútry

Londýňané přišli na elegantní řešení, jak se v době pandemie koronaviru netlačit s ostatními v MHD a zároveň neprosedět...

Autofotka týdne: Papouščí vespa falešného Itala mluvícího Ruppertovštinou

Že se po vespách každý druhý otočí, není žádná novinka. Z této ale oči už spustit nedokážete. Italové letos vypustili...

Awaj je jawa s kapotáží z překližky. Postavil ji student od Turnova

Překližkovou kapotou se od jiných na první pohled liší malý motocykl, který vyvinul letošní absolvent Střední...

Ducati Streetfigher se čtyřválcem je nový král naháčů

Nový Streetfighter byl jednou z nejočekávanějších novinek letošní sezóny. Stroj představila Ducati před rokem, my ho...

Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?
Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?

A je to zase tady! Vánoce jsou za rohem. A zvláště pokud se chystáte pořídit nějaké dárky přes internet, rozhodně se vyplatí nakupovat ještě před...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...