Motorky na naftu: vojenské speciály i supersporty

aktualizováno 
Spojení, nad kterým ortodoxní motorkář ohrne nos. Není jich moc, ale existují. Klasikem a jediným opravdu sériově vyráběným dieselovým motocyklem byl Royal Enfield z Indie, ale v poslední době se objevilo několik dalších zajímavých pokusů...

Neander 1400 TD | foto: Neander

Proč motorky nejezdí na naftu? Ve zkratce proto, že naftové motory jsou těžší a nedosahují takových maximálních výkonů jako benzinové. Jejich známou výhodou je ale nízká spotřeba (a tím delší dojezd) a také tah od spodních otáček.

Zmíněné nevýhody ovšem neodradily Indy z továrny Enfield v Madrásu. Vedle licenčně vyráběného archaického benzinového modelu Bullet v několika modifikacích (původem z Velké Británie), implantovali do totožné konstrukce dieselový agregát s objemem 325 ccm.

Model s názvem Taurus má výkon zhruba 7 koní. Pokud je jezdec dostatečně trpělivý a především odolný (silné vibrace), při průměrné spotřebě kolem 2 litrů na 100 km může ujet na nádrž až 1 000 km.

Existuje také ještě o něco silnější, 8koňový model Enfield Robin s motorem 410 ccm původem od japonské Fuji. Kvůli zpřísňujícím se předpisům byla ovšem výroba vznětových modelů před časem zastavena.

Vedle těchto motorizací především v sousedním Německu můžete narazit na enfielda s motorem bavorského výrobce Hatz (objem 462 ccm a výkon 11 koní), který je spolehlivější, ovšem podstatně dražší. Také se už nejmenuje Enfield, ale Sommer Diesel − designově je nicméně kopií enfielda, ovšem zpracovaný s německou důkladností. 

Kawasaki KLR diesel

Speciální kapitolou v dějinách dieselových motocyklů je enduro Kawasaki KLR s naftovým dvouválcem britského původu JP8, vyvinuté firmou Hayes Diversified Technologies. Objem motoru je 584 ccm a dosahuje výkonu 24 koní.

Stroj je používán jednotkami americké námořní pěchoty, které údajně objednaly 440 kusů, další stroje si objednaly některé armády NATO. Spotřeba se prý pohybuje i při jízdě v terénu lehce nad dvěma litry na sto. Vedle armádní verze by měly existovat i civilní modifikace.

Track T-800CDI

Další aplikace vznětového motoru do endura vznikla v Nizozemí. Stavba jménem Track T-800CDI se může pochlubit mnoha moderními technologiemi a zvláštnostmi. Elektronickým plynem (fly-by-wire), volitelně ABS nebo pomocným pohonem předního kola, poloautomatickou převodovkou…

Základem je ale vznětová jednotka se 3 válci a objemem 800 ccm. Udávaný výkon je kolem 50 koní, kroutící moment 130 Nm, spotřeba 2,5 l/100 km. Masovému rozšíření asi bude bránit cena tohoto unikátu: výrobce E.V.A. Rroducts BV si ho cení na 17 500 eur.

Star Twin Thunder Star 1200 TDI

Jiná nizozemská firma, Star Twin, dokonce postavila dieselový supersport Thunder Star 1200 TDI. Motor je rovněž tříválcový a jeho původní pracoviště se nachází ve Volkswagenu Lupo. Základní parametry nevypadají špatně, hmotnost 205 kg, výkon až 120 koní.

Další technickou lahůdkou je v současnosti stále dolaďovaný stroj německé provenience – Neander. Ten se na rozdíl od výše popisovaných samohybů řadí někam do kategorie muscle biků.

Motor Neander

Objem dvouválce je 1 340 ccm, výkon 112 koní při 4 200 otáčkách a kroutící moment 216 Nm při 2 600 otáčkách (!). Ještě větší překvapení ale skýtá pohled do útrob motoru – nejenže se jedná o turbodiesel, ale kvůli eliminaci vibrací má motor dvě klikové hřídele, otáčející se proti sobě…

Nádrž o velikosti 14 l by měla postačit podle údajů výrobce na ujetí 300 km, maximální rychlost je někde kolem 220 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. V plánu je výroba 250 kousků a omezené produkci odpovídá také cena 95 000 eur. Za to se dá pořídit několik kontejnerů enfieldů…

Changzuki Project

Cesta k dieselovému motocyklu ale nemusí být nutně tak nákladná. Trochu obskurně vyhlížející čínská firma Crazy Jerry nabízí zaslání instruktážního CD Changzuki Project, na kterém je údajně konverze Suzuki GS550 na dieselový pohon. Sám majitel však na stránkách www.diesel-bike.com na úvod všechny varuje, že je to na vlastní riziko…

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Holanďan sestrojil motorku ze dřeva. Jezdí na palivo z mořských řas

Dřevěná motorka: nápad šílených vynálezců, nebo cesta, jak změnit budoucnost...

Lidé zatím neví, jak bude za třicet let vypadat budoucnost dopravy. S jedním zajímavým vynálezem nedávno přišel...

Jednostopý chameleon, který na silnici mění barvy podle světla

Agresivní chameleon: nový barevný design motocyklů pracuje se světlem.

Možností k vizuálnímu tuningu nabízí motocykly výrazně méně než auta. Přirovnávat práci mnichovského studia impuls.xyz...

Odešla legenda československé silnice. Stašu dodnes doma nikdo nepřekonal

Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel.

V 75 letech zemřel Bohumil Staša, poslední z generace nejúspěšnějších československých motocyklových závodníků, do...

Najdete na iDNES.cz