

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické dovednosti. Všechny patří k těm nejvychvalovanějším, na které se dá v Evropě narazit.
Autor: HAF 932, Creative Commons
D76 je jednou z nejkrásnějších ve francouzských Alpách. Třicetikilometrová silnice s jedinečnými výhledy stoupá po nejstrmějších skalách. Za vizuálně nejsilnější se na ní počítají zážitky u Saint Jean-en-Royans a Col de la Machine, kde vede řadou krátkých úzkých tunelů.
Autor: Flylikehell, Creative Commons
Okružní trasa North Coast 500 vás provede kolem severního pobřeží Skotska. Začíná a končí u hradu Inverness, odkud se v délce 830 kilometrů se vine skotskou Vysočinou. Trasa zahrnuje klikaté silnice a náročný terén, takže je oblíbeným cílem zkušených jezdců.
Autor: Profimedia.cz
Na B500 nestraší, i když vede černými lesy. Tedy Schwarzwaldem, u břehů Rýna. Vede z Baden Badenu na severním konci do Waldshutu na jihu. A je prý tak báječná, že stojí za každý kilometr. Motoristé zmiňují, že už se trochu stala obětí svého vlastního úspěchu, a bývá to poněkud plno.
Autor: Profimedia.cz
Route Napoléon je vlastně souběhem silnic N85, D1085, D4085 a D6085. Trasa hodná císaře začíná u Golfe-juan, kde se vylodil Napoleon po návratu z vyhnanství na Elbě. A nekončí po sto dnech u Waterloo, ale v Grenoblu. Jejím nejvyšším bodem je Col Bayard.
Autor: Profimedia.cz
Pocit, že jedete mezi mraky. To je to, co motorkáře láká na legendární D918, Col du Tourmalet asi nejvíc. Kromě toho trasu činí atraktivní dlouhé nájezdy, které jsou přerušeny pouze několika zatáčkami. Vrchol na vás čeká ve výšce 2115 metrů nad mořem.
Autor: Itto Ogami, Creative Commons
Nejvyšší bod v historii Tour de France – 2862 metrů nad mořem - a údajně též nejvýše položená asfaltka v Evropě. Taková je D64, Col de la Bonnetes. Je součástí vyhlídkové trasy Route des Grandes Alps, a určitě není určena začátečníkům.
Autor: Michel Royon, Creative Commons
Je to sice „jen“ 350 kilometrů, ale na Romantické se vyplatí nespěchat. Rozpočítejte si na jízdu 4 – 6 dní, abyste si projížďku malebnou krajinou a historickými městy jižního Německa opravdu užili. Romantische Straße je prostě vyhlídková.
Autor: Holger Uwe Schmitt, Profimedia.cz
Vyrazit po norské E69 na závěrečnou etapu k nejsevernějšímu bodu Evropy, Nordkapp, samozřejmě můžete. Jestli k němu ale dorazíte, jisté není. Počasí si tu umí postavit hlavu i v létě, překvapit vás může led i sníh. Je to výzva, kterou stojí za to pokořit.
Autor: ČTK
Na šestačtyřiceti kilometrech švýcarské Klausen Pass s vámi zamává 136 zatáček, které vás vynesou do výšky 1948 metrů nad mořem. Z průsmyku, spojujícího Altdorf s Linthalem, se budete moci kochat výhledy, k čemuž vás budou ponoukat i zpomalení rychlosti.
Autor: Profimedia.cz
Island není zase tak velký, aby se nedal objet dokola. A po 1300 kilometrů dlouhém okruhu Ring Road to zvládnete za šest uspěchaných dní, anebo za 10–12 dní prokládaných scénickou pohodičkou. Trasa vede i kolem aktivních sopek, takže plánujte opatrně.
Autor: Profimedia.cz
Znalci už vědí, že na jaře je španělská AL3102 nejkrásnější. Její trasa se ubírá v nadmořské výšce 2 050 metrů nad mořem, a dá se odtud vyhlížet do dálek pouště Tabernas i za syrovými krásami národního parku Sierra Nevada.
Autor: Grazianoleni , Creative Commons
Sp 38 neboli Via della Forra je pro úchvatné výhledy na jezero Lago di Garda, klopené zatáčky i úzké skalní kaňony označována za jednu z nejkrásnějších silnic na světě. Churchill ji nazval osmým divem světa, zhlédli se v ní i filmaři natáčející bondovky.
Autor: Grazianoleni , Creative Commons
Rumunská DN67C, Transalpina nebo též Královská cesta, není pro slabé povahy. Svému názvu navzdory vede v délce 148 kilometrů přes Karpaty, a po většinu cesty přes ostré zatáčky a prudké klesání budete odkázáni sami na sebe.
Autor: Razvan Socol, Creative Commons
Na Deutsche Alpenstrasse se pějí jen slova chvály. Je to prý nejkrásnější cesta v Bavorských Alpách. Vede 484 kilometry na trase z Lindau u Bodamského jezera do Schönau u jezera Königssee. Slibuje alpinské louky, jiskřivé hladiny ledovcových jezer a spoustu nádhery.
Autor: Razvan Socol, Creative Commons
V Dolomitech je k ráji blízko. A Sella Ronda, stezka přes čtyři průsmyky - Sella Pass, Gardena Pass, Pordoi Pass a Giau Pass – je díky tomu skutečně legendární. Zažijete tu výhledy na alpskou přírodu, vzrušující jízdu a dramatickou krajinu.
Autor: Profimedia.cz
Je úzká, má ostré desetistupňové stoupání. Kromě schopností stroje prověří i vás, jedenácti ostrými zatáčkami. Odměnou za to bude série vyhlídek a vodopád Stigfossen, který padá z výšky 320 metrů. I když je Trollstigen součástí „pouhé“ norské okresky č. 63, uniknout si ji nenechejte.
Autor: Martijnvdbraak, Profimedia.cz
Kaňon černohorské řeky Tara je druhý nejhlubší v Evropě a za Grand Canyon pak třetí nejhlubší na světě. Obdivovat se jeho majestátu můžete na šestačtyřiceti kilometrech silnice P4, mezi městy Most a Djurdjevica Tara.
Autor: Cornelius Bechtler, Creative Commons
Průsmyk Col de Turini žije ozvěnami slavných rychlostní zkoušky rallye Monte Carlo a připomíná se i při těch nejnáročnějších cyklo-etapách. Na motorce je to větší pohoda. Silnice na délce dvaatřiceti kilometrů nabízí 34 prudkých zatáček, a šplhá až do výšky 1607 m.
Autor: Jérémie Forget, Creative Commons
Říká se jí Matka všech cest. Tedy, především Matkou nezpevněných cest. TET, Trans Euro Trail, měří přes 100 000 kilometrů a její etapy se táhnou přes tři desítky zemí. Počítejte s drsným terénem, odlehlými místy a adrenalinovými zážitky.
Autor: Profimedia.cz