Motorkáři vyrážejí na silnice. Buďte ostražití, nebezpečí číhá všude

aktualizováno 
Rychlý konec zimy a nástup teplého počasí zaplnil silnice jednostopými stroji, ať už jde o motorky, nebo o skútry. Za volantem proto musíme zbystřit, ale vše je pouze o předvídání a vzájemné toleranci. Motorkář vás totiž omezovat nechce, chce zkrátka jen jet.

I malý skútr má často větší zrychlení než auto. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Motocykly většinou vzbuzují mezi řidiči automobilů silné emoce. Buď mají strach, že je řidič motocyklu nějakým způsobem ohrozí, nebo se nedokážou plně vyrovnat s větší mobilitou a zrychlením motocyklů. Důležitá je hlavně vzájemná tolerance, pak se bude oběma skupinám účastníků silničního provozu jezdit mnohem lépe.

Hlídejte zrcátka

Výhodou motorky je schopnost proplétat se městskými zácpami rychleji než auta, což nás za volantem může překvapit. Ač se někdy může zdát, že motorka zbytečně riskuje vaše zrcátka, většinou má jezdec ještě dost místa a ví, co dělá.

V kolonách bude skútrista vždy rychlejší, ale ve výsledku šetří čas i vám.

V kolonách bude skútrista vždy rychlejší, ale ve výsledku šetří čas i vám.

Přesto však obezřetně koukejte do zrcátek hlavně při změně směru, motorka už může být vedle vás a malér může být na světě. V předpisech je projíždění kolonou oficiálně zakázáno, ale jde o běžně tolerovaný manévr, který i vám paradoxně šetří čas, protože motorkář neprodlužuje frontu aut čekajících na zelenou, a provoz je tak plynulejší.

V některých evropských zemích už je dokonce projíždění kolony legalizováno a auta mají povinnost nechat mezi sebou motorkářům místo.

Pozor v zatáčkách

Častou chybou motorkářů je špatný průjezd levých zatáček, kdy motorka sice jede celá ve vyhrazeném jízdním pruhu, ale jezdec svým tělem už překračuje do protisměru. Pokud proti vám v zatáčce motorka vyjede, buďte na tuto možnost připraveni.

Větší zrychlení

Motorka má podstatně lepší poměr výkonu a hmotnosti, což platí i pro většinu skútrů. Má tak vyšší zrychlení než většina aut. S tím je třeba v provozu počítat a pokud si myslíte, že to před motorkou "ještě stihnete", může nastat pravý opak.

Fotogalerie

Vždy raději předvídejte variantu, kdy vám motorka stihne vjet do cesty. Podobné je to i na semaforech. Pokud si motorka najede až ke stop čáře křižovatky, zbytečně motorkáře nezdržujte, protože pravděpodobně bude daleko za křižovatkou dříve, než se stačíte pořádně rozjet.

Předjíždění skútru

Ve stoupání nebo na rychlých komunikacích malý skútr nedosahuje takové rychlosti jako osobní auta. Při předjíždění buďte k jezdci na skútru tolerantní a nepředjíždějte se zbytečně malým odstupem. Velkým zlozvykem řidičů je také předjíždění malého motocyklu, i když je jiné auto v protisměru. Jezdec na skútru má na jízdní pruh stejný nárok jako řidič auta.

Při předjíždění pomalého skútru buďte opatrní.

Při předjíždění pomalého skútru buďte opatrní.

Nezávoďte s motorkou

Motorkář je za běžných podmínek na silnici zpravidla rychlejší než osobní auto. Díky zrychlení stroje také dokáže předjet za podstatně kratší dobu než řidič automobilu. Předjetí, které vám z auta může připadat jako nebezpečné, může být pro motorku rutinním manévrem. Pokud vás motorka předjede, nebo se k tomu chystá, nemá smysl v tom motorkáři bránit, nebo ho jinak školit. Většinou ho uvidíte jen pár dalších sekund.

Pozor na nezkušené

S novelou zákona vyráží na silnice řada jezdců na skútrech, kteří nemají s řízením téměř žádné zkušenosti. Berte na ně ohled a zároveň buďte obezřetní, jezdec může kdykoliv ztratit rovnováhu, zamotat se, nebo dokonce spadnout třeba při ostrém brzdění.

Vzájemná tolerance je v provozu nezbytná.

Vzájemná tolerance je v provozu nezbytná.

Ostřikovače a cigarety

Do kategorie ohleduplnosti patří i naše poslední rada. Na motorce může způsobit hodně nebezpečnou situaci například saponát z ostřikovačů v očích, nebo oharek cigarety v obličeji, či na výstroji. Než vyhodíte cigaretu z okna, či si umyjete sklo, podívejte se do zrcátka.

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

Na Šestidenní sbírali Češi tituly s jawami, dnes mají zahraniční stroje

Byla ro nejnáročnější Šestidenní, kterou jsem jel, řekl v cíli Jaromír Romančík

Od roku 1913, do dnešních dnů se technika na Motocyklové šestidenní proměnila stejně výrazně, jak šel během posledního...

Najdete na iDNES.cz