Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Česká závodnice je se svou motorkou stále online, díky tomu je rychlejší

Závodní motorku osazenou čidly, která online snímají údaje z jízdy, jež lze okamžitě vyhodnocovat a předávat závodníkovi, představila na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu firma Siemens. Čidla a řídicí jednotka jsou propojené s cloudovou platformou pro internet věcí MindSphere.

Závodní motorku osazenou čidly, které on-line snímají údaje z jízdy a které lze okamžitě vyhodnocovat a předávat závodníkovi, představila 7. října 2019 na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu firma Siemens. Čidla a řídicí jednotka jsou propojené s cloudovou platformou pro internet věcí MindSphere. Pomáhají zlepšit jízdu a dokážou také předcházet rizikovým situacím. | foto: ČTK

Čidla pomáhají zlepšit jízdu a dokážou také předcházet rizikovým situacím. „Zatím data zpracovávají základní aplikace, do budoucna by se měly zapojit neuronové sítě a umělá inteligence,“ řekla na veletrhu konzultantka pro digitální podnik a MindSphere Petra Fuchsíková.

Platforma nyní slouží především továrnám, které usilují o digitalizaci výroby a efektivnější využití získaných dat. Fuchsíková je amatérská motocyklová závodnice a rozhodla se spojit svou profesi se svým koníčkem a zároveň tak prezentovat to, co platforma umí a co s její pomocí lze dokázat. „Může být užitečná i mimo klasický průmysl,“ předvedla široký záběr platformy Fuchsíková na své „chytré“ motorce Hondě CBR 600RR .

Na motorce jsou čidla snímající rychlost, zrychlení a zpomalení, náklon, aktuální polohu, ponor přední i zadní vidlice, teplotu zadní pneumatiky a okolní teplotu. Data se posílají pomocí SIM karty přímo do cloudu MindSphere a jsou zobrazována online při jízdě jezdce.

„Udělala jsem si například teplotní mapu celé jízdy a díky tomu jsem zjistila, kde můžu jet rychleji. Také díky datům mohu rychleji projíždět zatáčky a zlepšení se projevilo někde i o několik sekund, což je hodně,“ popsala Fuchsíková.

Na okruzích nikdo z jejích soupeřů podobnou technologii nevyužívá. Fuchsíková začala závodit teprve nedávno, v roce 2015. Přesto má již na svém kontě řadu vítězství – v kategorii evropských jezdců bez licence skončila v celkovém hodnocení sezony dvakrát po sobě na prvním místě.

Data odeslaná senzory z motorky si může závodní tým zobrazit už v průběhu jízdy online, nebo následně kdykoli offline. Sama závodnice tyto údaje pozorovat nemůže – s rychlou jízdou to nejde dohromady. V případě nebezpečí ji umí kolegové z depa informovat do reproduktoru v přilbě. „Mohou mi dát zprávu, že je třeba málo nahřátá zadní pneumatika pro extrémní brzdění nebo velký náklon do zatáčky,“ říká závodnice.

„Maximálku Hondy CBR 600RR mám kolem 270–280 kilometrů za hodinu. To je opravdu extrém vzhledem k tomu, že po rovince bývá většinou ostrá zatáčka, do které se musí člověk „poskládat“. Ze šestky tak na pár metrech musím zařadit do dvojky, a z takto vysoké rychlosti jdu třeba až na 50 kilometrů v hodině,“ popisuje závodnice. „Zde je právě důležitý ponor vidlice, který sledujeme v parametrech v MindSphere pro správné nastavení motorky,“ vysvětluje. 

Rychlá analýza dat přímo na okruhu je velkým přínosem i v situacích, kdy žádné bezprostřední nebezpečí nehrozí. Mechanikům dává šanci reagovat na zobrazená data a okamžitě poté, co závodnice přijede z tréninku, vhodně nastavit motorku, aby dosahovala co nejlepších výsledků.

Hloubkovou analýzu dat provádí závodnice se svým týmem v klidu v kanceláři, kde je možné vidět daleko více souvislostí k dané jízdě.

Díky snímání dat lze také s předstihem odhalit různé závady a naplánovat opravu či výměnu některých dílů. Využití tak může platforma získat i v závodním či civilním autoprůmyslu.

„U běžných aut je využití mnohem jednodušší, protože je v nich dostatek prostoru pro montáž čidel i řídicí jednotku. Prediktivní údržba je teď největší tahák pro továrny, protože spoří hodně peněz. Oprava či výměna dílů se dělá ve chvíli, kdy je to potřeba,“ míní Fuchsíková.

Kdyby si chtěl nějaký zákazník na motorku nainstalovat stejný systém, jako má ona, musel by za hardware zaplatit zhruba deset tisíc korun. A aby data mohl analyzovat, stálo by ho to za přístup do MindSphere měsíčně 350 eur (asi devět tisíc korun).

Obecně je zájem o platformu čím dál větší a souvisí se snahou firem digitalizovat výrobu. Ta je přesnější, spolehlivější a ve výsledku efektivnější.

Chytrá motorka

Veličiny, které se sledují

  • Rychlost
    Záznam rychlosti z celého závodního okruhu umožňuje porovnávat jednotlivé úseky – zatáčky i rovinky a následně vypočítat, jak dráhu projet co nejrychleji. To může přinést zrychlení v každém kole až o několik sekund.
  • Zrychlení a zpomalení
    Motorka je osazena senzorem, který měří zrychlení a zpomalení. Akcelerace a brzdění motocyklu musí být co nejkratší. Na to jsou navázány další senzory, které měří ponor přední a zadní vidlice. Čím méně se ponoří vidlice na předním kole, tím je motorka při brzdění stabilnější. Při zrychlení se měří ponor zadní vidlice, kdy se motorka může stavět na zadní kolo.
  • Náklon motorky
    Když se jezdec a motorka vhodně nakloní, mohou projet zatáčku ve vysoké rychlosti. Tímto senzorem je možné analyzovat maximální a minimální náklon a porovnat ho s akcelerací a bržděním. Čím menší je její náklon, tím větší je třecí plocha pneumatiky na vozovce – a tím větší je i možné zrychlení při výjezdu.
  • GPS pozice
    Informace o místě, kde se stroj s jezdcem nachází, jsou důležité pro identifikaci daného okruhu. Díky automatickému načtení mapy okruhu lze nastavit správně převodovku a sekundární převod motocyklu pro ideální využití potenciálu motoru.
  • Ponor přední a zadní vidlice
    Přesné sledování výškového posunu vidlic horizontálním směrem při akceleraci a zpomalování dovoluje optimálně nastavit jejich pohyby podle toho, zda se jede po technickém nebo rychlém okruhu. Je vhodné najít kompromis mezi ponořením vidlice v zatáčkách, kde je to přínosné pro odpružení nerovností, a naopak při extrémním brzdění, kdy je velký ponor vidlice nežádoucí a nebezpečný.
  • Teplota zadní pneumatiky
    Nahřátí pneumatiky je pro okruhové ježdění velmi důležitý parametr. Díky senzoru mohou mechanici jezdce upozornit na málo nebo příliš nahřátou pneumatiku, což je důležité hlavně při extrémních náklonech, kdy by mohlo dojít k pádu. Přehřátí pneumatiky také snižuje přilnavost a životnost.
  • Okolní teplota
    Při nízkých nebo vysokých teplotách vzduchu a vozovky je potřeba přizpůsobit jízdu a tlak v pneumatikách aktuálním podmínkám. Špatně nastavený tlak v pneumatikách zvyšuje riziko pádu při náklonu, prodlužuje brzdnou dráhu, snižuje stabilitu v zatáčkách i v přímém směru a dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky.
Autoři: , ,
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Tak trochu jiná plochá dráha. Americký flat track se prosazuje i v Česku

Premium Plochá dráha má v Česku dlouhou tradici – měli jsme velice úspěšné závodníky, Jawa je stroj, který dovezl řadu jezdců k...

Ducati Streetfigher se čtyřválcem je nový král naháčů

Nový Streetfighter byl jednou z nejočekávanějších novinek letošní sezóny. Stroj představila Ducati před rokem, my ho...

Awaj je jawa s kapotáží z překližky. Postavil ji student od Turnova

Překližkovou kapotou se od jiných na první pohled liší malý motocykl, který vyvinul letošní absolvent Střední...

Relikt socialistické motorizace. Fichtl je skvělý pro kochající se hipstery

Premium Nejlepší výhled na Prahu je… zpoza řídítek fichtlu. Nevěříte? Vyzkoušejte si to sami. Po městě se můžete projet na...

Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy
Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy

Chvíle strávené nad knížkou jsou pro děti velmi důležité. Pořiďte dětem adventní kalendář plný kouzelných vánočních příběhů. Zkraťte si čekání na...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...