Česká závodnice je se svou motorkou stále online, díky tomu je rychlejší

aktualizováno 
Závodní motorku osazenou čidly, která online snímají údaje z jízdy, jež lze okamžitě vyhodnocovat a předávat závodníkovi, představila na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu firma Siemens. Čidla a řídicí jednotka jsou propojené s cloudovou platformou pro internet věcí MindSphere.

Závodní motorku osazenou čidly, které on-line snímají údaje z jízdy a které lze okamžitě vyhodnocovat a předávat závodníkovi, představila 7. října 2019 na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu firma Siemens. Čidla a řídicí jednotka jsou propojené s cloudovou platformou pro internet věcí MindSphere. Pomáhají zlepšit jízdu a dokážou také předcházet rizikovým situacím. | foto: ČTK

Čidla pomáhají zlepšit jízdu a dokážou také předcházet rizikovým situacím. „Zatím data zpracovávají základní aplikace, do budoucna by se měly zapojit neuronové sítě a umělá inteligence,“ řekla na veletrhu konzultantka pro digitální podnik a MindSphere Petra Fuchsíková.

Platforma nyní slouží především továrnám, které usilují o digitalizaci výroby a efektivnější využití získaných dat. Fuchsíková je amatérská motocyklová závodnice a rozhodla se spojit svou profesi se svým koníčkem a zároveň tak prezentovat to, co platforma umí a co s její pomocí lze dokázat. „Může být užitečná i mimo klasický průmysl,“ předvedla široký záběr platformy Fuchsíková na své „chytré“ motorce Hondě CBR 600RR .

Na motorce jsou čidla snímající rychlost, zrychlení a zpomalení, náklon, aktuální polohu, ponor přední i zadní vidlice, teplotu zadní pneumatiky a okolní teplotu. Data se posílají pomocí SIM karty přímo do cloudu MindSphere a jsou zobrazována online při jízdě jezdce.

„Udělala jsem si například teplotní mapu celé jízdy a díky tomu jsem zjistila, kde můžu jet rychleji. Také díky datům mohu rychleji projíždět zatáčky a zlepšení se projevilo někde i o několik sekund, což je hodně,“ popsala Fuchsíková.

Na okruzích nikdo z jejích soupeřů podobnou technologii nevyužívá. Fuchsíková začala závodit teprve nedávno, v roce 2015. Přesto má již na svém kontě řadu vítězství – v kategorii evropských jezdců bez licence skončila v celkovém hodnocení sezony dvakrát po sobě na prvním místě.

Data odeslaná senzory z motorky si může závodní tým zobrazit už v průběhu jízdy online, nebo následně kdykoli offline. Sama závodnice tyto údaje pozorovat nemůže – s rychlou jízdou to nejde dohromady. V případě nebezpečí ji umí kolegové z depa informovat do reproduktoru v přilbě. „Mohou mi dát zprávu, že je třeba málo nahřátá zadní pneumatika pro extrémní brzdění nebo velký náklon do zatáčky,“ říká závodnice.

„Maximálku Hondy CBR 600RR mám kolem 270–280 kilometrů za hodinu. To je opravdu extrém vzhledem k tomu, že po rovince bývá většinou ostrá zatáčka, do které se musí člověk „poskládat“. Ze šestky tak na pár metrech musím zařadit do dvojky, a z takto vysoké rychlosti jdu třeba až na 50 kilometrů v hodině,“ popisuje závodnice. „Zde je právě důležitý ponor vidlice, který sledujeme v parametrech v MindSphere pro správné nastavení motorky,“ vysvětluje. 

Rychlá analýza dat přímo na okruhu je velkým přínosem i v situacích, kdy žádné bezprostřední nebezpečí nehrozí. Mechanikům dává šanci reagovat na zobrazená data a okamžitě poté, co závodnice přijede z tréninku, vhodně nastavit motorku, aby dosahovala co nejlepších výsledků.

Hloubkovou analýzu dat provádí závodnice se svým týmem v klidu v kanceláři, kde je možné vidět daleko více souvislostí k dané jízdě.

Díky snímání dat lze také s předstihem odhalit různé závady a naplánovat opravu či výměnu některých dílů. Využití tak může platforma získat i v závodním či civilním autoprůmyslu.

„U běžných aut je využití mnohem jednodušší, protože je v nich dostatek prostoru pro montáž čidel i řídicí jednotku. Prediktivní údržba je teď největší tahák pro továrny, protože spoří hodně peněz. Oprava či výměna dílů se dělá ve chvíli, kdy je to potřeba,“ míní Fuchsíková.

Kdyby si chtěl nějaký zákazník na motorku nainstalovat stejný systém, jako má ona, musel by za hardware zaplatit zhruba deset tisíc korun. A aby data mohl analyzovat, stálo by ho to za přístup do MindSphere měsíčně 350 eur (asi devět tisíc korun).

Obecně je zájem o platformu čím dál větší a souvisí se snahou firem digitalizovat výrobu. Ta je přesnější, spolehlivější a ve výsledku efektivnější.

Chytrá motorka

Veličiny, které se sledují

  • Rychlost
    Záznam rychlosti z celého závodního okruhu umožňuje porovnávat jednotlivé úseky – zatáčky i rovinky a následně vypočítat, jak dráhu projet co nejrychleji. To může přinést zrychlení v každém kole až o několik sekund.
  • Zrychlení a zpomalení
    Motorka je osazena senzorem, který měří zrychlení a zpomalení. Akcelerace a brzdění motocyklu musí být co nejkratší. Na to jsou navázány další senzory, které měří ponor přední a zadní vidlice. Čím méně se ponoří vidlice na předním kole, tím je motorka při brzdění stabilnější. Při zrychlení se měří ponor zadní vidlice, kdy se motorka může stavět na zadní kolo.
  • Náklon motorky
    Když se jezdec a motorka vhodně nakloní, mohou projet zatáčku ve vysoké rychlosti. Tímto senzorem je možné analyzovat maximální a minimální náklon a porovnat ho s akcelerací a bržděním. Čím menší je její náklon, tím větší je třecí plocha pneumatiky na vozovce – a tím větší je i možné zrychlení při výjezdu.
  • GPS pozice
    Informace o místě, kde se stroj s jezdcem nachází, jsou důležité pro identifikaci daného okruhu. Díky automatickému načtení mapy okruhu lze nastavit správně převodovku a sekundární převod motocyklu pro ideální využití potenciálu motoru.
  • Ponor přední a zadní vidlice
    Přesné sledování výškového posunu vidlic horizontálním směrem při akceleraci a zpomalování dovoluje optimálně nastavit jejich pohyby podle toho, zda se jede po technickém nebo rychlém okruhu. Je vhodné najít kompromis mezi ponořením vidlice v zatáčkách, kde je to přínosné pro odpružení nerovností, a naopak při extrémním brzdění, kdy je velký ponor vidlice nežádoucí a nebezpečný.
  • Teplota zadní pneumatiky
    Nahřátí pneumatiky je pro okruhové ježdění velmi důležitý parametr. Díky senzoru mohou mechanici jezdce upozornit na málo nebo příliš nahřátou pneumatiku, což je důležité hlavně při extrémních náklonech, kdy by mohlo dojít k pádu. Přehřátí pneumatiky také snižuje přilnavost a životnost.
  • Okolní teplota
    Při nízkých nebo vysokých teplotách vzduchu a vozovky je potřeba přizpůsobit jízdu a tlak v pneumatikách aktuálním podmínkám. Špatně nastavený tlak v pneumatikách zvyšuje riziko pádu při náklonu, prodlužuje brzdnou dráhu, snižuje stabilitu v zatáčkách i v přímém směru a dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky.
Autoři: , ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Tipy na prázdninový výlet: deset zastavení v muzeích motorek

Sláva nadšencům do motorek. Díky nim je v Česku hodně muzeí s unikátními exponáty. Která z nich stojí za návštěvu?

Jawa slaví devadesátiny. Na slavná léta vzpomíná a zkouší návrat do Indie

Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly,...

Gentlemani s knírky opanovali města. V Praze měli základnu v pivovaru

V neděli si desetitisíce elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepily symbolický knírek na světlomet svého...

První jízda harleyem na baterky: technika budoucnosti a raketové rozjezdy

Co uslyším po otočení rukojetí první velké elektrické motorky od zavedené značky? Budou to podmanivé tóny tiché a...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz