Příliš žhavé elektromotorky. Shořely před startem šampionátu

  20:00aktualizováno  20:00
Za měsíc měl v Jerezu odstartovat nový šampionát MotoE pro elektrické motocykly, kde by všichni jezdci startovali se stejným základem, modelem Energica Ego Corsa. Při testech v Jerezu ale právě dnes po půlnoci všechny motocykly i s paddockem lehly popelem.

V Jerezu všechny motocykly pro závody elektrických superbiků i s paddockem lehly popelem. | foto: Energica Ego Corsa

Vyjádření pořadatelů zatím říká: „Požár zničil celý nově vybudovaný paddock pro MotoE a většinu materiálu pro první ročník FIM Enel MotoE Světového poháru včetně všech strojů. Naštěstí nebyl nikdo zraněn. Příčina požáru se vyšetřuje.“

V Jerezu všechny motocykly pro závody elektrických superbiků i s paddockem...

Tato událost rozhodně nepřispěje k rozvoji elektrického pohonu v motorsportu, ale posiluje také otazníky nad bezpečností provozu baterií v extrémních podmínkách. K dosažení maximální rychlosti 218 km/h totiž stroje Ego Corsa potřebují více než stokilovou baterii a s celkovou hmotností přes 260 kilogramů stroje třídy MotoE v testech v Jerezu byly zhruba o 5 sekund na kolo pomalejší než „začátečnická“ třída Moto3.

Za měsíc měl v Jerezu odstartovat nový šampionát MotoE pro elektrické...
Za měsíc měl v Jerezu odstartovat nový šampionát MotoE pro elektrické...
Za měsíc měl v Jerezu odstartovat nový šampionát MotoE pro elektrické...

Všichni jezdci měli startovat se stejným základem, modelem Energica Ego Corsa.

V šampionátu MotoE mělo startovat 12 týmů včetně účastníků z MotoGP - Tech 3, Pramac, LCR, Avintia, SIC Racing a Gresini. Na startovní listině je také vítěz osmi závodů MotoGP, španělský 46letý veterán Sete Gibernau i celá řada dalších pilotů GP - Alex de Angelis, Randy de Puniet a Bradley Smith.

Chlazení akumulátorů je věda

S péčí o akumulátory bojují týmy také ostatních „elektrifikovaných“ disciplin motorsportu.  Tým, který staví elektrický závodní speciál Cupra e-Racer, což je podle Seatu první závodní cestovní vůz na světě se zcela elektrickým pohonem, největší úsilí věnuje právě chlazení akumulátorů.

Cupra e-Racer

Cupra e-Racer

Akumulátory s hmotností 450 kg jsou jeho klíčovým prvkem. Tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti vozu a určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9000 mobilních telefonů současně. Největším problémem, se kterým se vývojový tým potýká, je uchlazení akumulátorů. Auto je podle jezdců extrémně rychlé, nejvíce jej zpomaluje právě nutnost občas zvolnit, aby se přehřívající se akumulátory ochladily.

Fotogalerie

Jezdec musí tedy pečlivě hospodařit s energií a sledovat teplotu. Samotné elektromotory jsou pak méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu v porovnání s konvenčním spalovacím motorem.

Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponent během 20 minut. Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každá komponenta má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

VIDEO. Čechoslováci byli světová extratřída na motocyklových tratích

Na pražském Jarově se potkaly legendy motocyklového sportu

Setkání bývalých motocyklových jezdců, které se konalo v showroomu Auto Jarov, bylo velkolepé a zastoupené mnoha...

Tuzemák, nebo kafíčko? V Praze je soutěž motocyklového umění

Bohemian Custom Bike 2019

Kde končí konstrukční dovednost a kde začíná umění? Co je dopravní prostředek, a kdy se jeho role mění na umělecký...

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz