Motofoto týdne: Dakarské speciály měly i pohon obou kol

První ročník Dakaru byl především velkou neznámou pro všechny zúčastněné. Na startu se tak objevilo vše, co mělo dvě kola. Od tehdejších sportovních endur až po neohrabané cesťáky. Například BMW R80 a další. Závodníci v podstatě nevěděli, do čeho jdou, a podle toho taky soutěž vypadala: hodně se bloudilo, hodně se opravovalo a pro jezdce to bylo víc dobrodružství než závodění.
Současná špička: KTM 450 Rally Replica, Cyril Despres

Současná špička: KTM 450 Rally Replica, Cyril Despres | foto: KTM

Stejně jako všude jinde v motorsportu, i na Dakaru se vyvíjí technika a pravidla. Cesta motorek od prvního závodu amatérů až k dnešním speciálům byla hodně spletitá. Na startu legendárního závodu se objevili i opravdoví exoti.

Začali to dobrodruzi

Prvním vítězem v roce 1979 byl Cyril Neveu na Yamaze XT 500. Motorka byla v podstatě sériovým strojem s minimem úprav.

V dalších letech se už továrny začaly soustředit na stavbu speciálů a legendární je souboj Yamahy a Cagivy. To byla doba dvouválců, které daly vzniknout cestovním endurům pro běžné zákazníky. Veleúspěšná byla rovněž Yamaha se svým modelem Teneré, který měl řadový dvouválec o objemu 850 cm³.

Zde se bavíme o strojích s hmotností hodně přes 200 kg, které měly v těžkém terénu velké problémy. Pokud je jezdec několikrát za den zvedal ze země, měl toho opravdu dost. Motorky musely být vybavené velkými nádržemi na palivo, aby měly dostatečný dojezd, to je dělalo hodně těžké a neohrabané.

Slavnou éru si před rokem 2000 prožilo i BMW s dvouválcovými boxery GS, ale především s lehkými a spolehlivými jednoválci GS 650. Pak už ovšem začala éra rakouské KTM, která vítězí již 13 let v řadě.

Pro KTM je Dakar velice důležitý a na rozdíl od většiny značek staví motocykl speciálně pro tento závod. Je tak uzpůsobený pro dobré rozložení váhy v nádržích a hlavně aby zaručil spolehlivost v extrémně dlouhém a náročném závodě.

Od dvouválců ke 450

S technikou se vyvíjely i předpisy. Původně byla kategorie motorek zcela bez předpisů, ale s pokračujícím vývojem bylo nutné dělat omezení. Vrcholu dosáhly motorky v roce 2003, kde se jednalo o víceválce s objemem často přes
1 000 cm³ a výkonem dost přes sto koní. To se bohužel podepsalo na úmrtích a těžkých zraněních jezdců, kteří na motorkách jeli pouští rychlostí dost přes 200 km/hod.

V roce 2005 tak nastal zákaz dvouválců a omezení na 700 cm³ objemu. Vývoj šel však dál a speciály rakouské značky dokázaly i za těchto podmínek dosahovat až neuvěřitelných rychlostí. V honbě za ovladatelností a rychlostí vznikly i zajímavé stroje, jako například Yamaha s náhonem obou kol, která byla jako jediná schopná držet krok s KTM.

Poslední změna pravidel nastala po přesunu Dakaru do Jižní Ameriky, kde byl objem omezen na 450 cm³ a motorky se tak měly přiblížit sériovým strojům.

Voda, benzin a elektronika

Závodní speciál na dnešní Dakar vyžaduje velkou spoustu specifických vlastností. První z nich je dojezd. Závodní speciály mají okolo 60 až 70 koní a ty je třeba zásobit dostatkem paliva. Motorka musí mít dojezd 250 km, což si žádá 30 až 40 litrů paliva. Většinou je v přední nádrži a dvou podsedlových. Nádrže nejsou navzájem propojené, takže při zničení jedné po pádu je možné jet na ty zbylé.

Dále s sebou jezdec musí mít tři litry vody, umístěné většinou v menší nádržce na motorce kombinované s vakem na pití. Zajímavý je také kokpit. Musí pojmout přistroj pro navigaci, ve kterém má jezdec papírovou roli s itinerářem trati. Převíjí se tlačítky na řídítkách.

KTM 950. Itinerář má jezdec na řídítkách.

Dále jsou tu dva přístroje pro měření ujeté vzdálenosti (jeden je záložní) a pořadatelská GPS, která kontroluje rychlost a dodržování trasy, zároveň slouží pro vyslání nouzového signálu.

Na horní straně kapotáže jsou antény k těmto systémům. Poslední nezbytností je nářadí, pár náhradních dílů a balíček pro případ nouze. Je menší než u aut, ale musí obsahovat nezbytné věci, jako je lékárna, signální světlo nebo třeba tepelnou fólii pro případ nutného přespání v poušti. Část jezdců s sebou vozí také satelitní telefon pro kontakt se svým doprovodem nebo asistencí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...