Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Nejstarší česká funkční motorka dojela z Paříže do Vídně bez ztráty matičky

aktualizováno 
Řídit jeden z nejstarších pojízdných motocyklů Laurin & Klement je dobrodružství. Řítí se rychlostí až 40 km/h a špatně brzdí. Jeho majitel s ním zvládl štreku z Paříže do Vídně, nezastavily ho ani vysokohorské alpské silnice.

Na českobudějovickém Piaristickém náměstí stojí stará budova zvaná Solnice, jejíž historie sahá až do roku 1531. Samotný název však nenapovídá zdaleka vše o její minulosti. Ke skladování soli objekt sloužil pouze po dobu přibližně čtyř centrálních dekád 19. století. V dávnější historii plnil především funkci městské zbrojnice, asi ne nadarmo je vyzdoben nefunkčními klíčovými střílnami, resp. ty díry by samy o sobě funkční byly, pouze se za ně nelze nějak rozumně postavit. Svého času, a to ještě před tou solí, se zde také skladovalo obilí. Dnes má část budovy, konkrétně její severní postranní trakt zvaný Malá solnice, v užívání Jihočeské motocyklové muzeum Petra Hošťálka.

Ilustrační foto: Archeologové finišují s průzkumem pozdně-gotické Solnice, kde...

Piaristickém náměstí v Českých Budějovicích s budovou Solnice, menší dveře vpravo za zelenou lampou vedou do Jihočeského motocyklového muzea.

Mezi největší klenoty bohaté kolekce Jihočeského motocyklového muzea patří motocykl Laurin & Klement Slavia typ B s rokem výroby 1901. Jedná se tedy o hlasitého (stroj je funkční) svědka počátku výroby motorových vozidel v Mladé Boleslavi.

Tam v roce 1899 vykrystalizovaly první dva povedené stroje pro sériovou výrobu, Slavia typ A s motorem o výkonu 1,25 k a o půl koně výkonnější Slavia typ B. Slavie se nelekejte, tuto vlasteneckou značku používali Laurin s Klementem už na jízdních kolech.

Fotogalerie

Když si pan Hošťálek kolem roku 1985 tento motocykl zakoupil do své sbírky od jiného sběratele veteránisty z Prahy, byl zralý ke kompletní renovaci, navíc některé díly chyběly. Jenže práce bylo hodně i s jinými stroji a času nazbyt nezbývalo, vždy se našlo něco „přednějšího“. A léta běžela a běžela.

V polovině července 2011 se na hradě Kámen konal II. Pohár motorových dvoukolek. Organizátor poháru Libor Marčík tam tenkrát prezentoval nápad téměř bláznivý, že roku následujícího absolvuje na počest 110. výročí závodu Paříž – Vídeň spanilou jízdu mezi stejnými městy na motocyklu Rössler & Jauernig (dnes už dávno zapomenutá firma z Ústí nad Labem) z roku 1904. Pan Hošťálek nemohl zůstat stranou, sebral ze země pomyslnou rukavici, a že se prý vydá na stejnou trasu na svém motocyklu značky Laurin & Klement.

Vyřčené slovo se stalo závazkem a teď už nezbývalo než laurinku konečně zrenovovat a zprovoznit. Za to patří velký dík zkušenému mechanikovi a renovátorovi Jiřímu Musilovi. Ve dnech 9. až 19. července 2012 tak mohli pánově Marčík a Hošťálek zrealizovat plánovaný velký výlet z Paříže do Vídně o délce 1 668 kilometrů. Znovuzrozená laurinka prošla touto zatěžkávací zkouškou bez ztráty matičky.

Jak už bylo uvedeno výše, výroba motocyklu Laurin & Klement Slavia typ B začala v roce 1899, v listopadu toho roku byl představen spolu s typem A na cyklistické závodní dráze Praha – Bubny. V Mladé Boleslavi vyrobili do roku 1904 celkem 540 motocyklů Slavia typu B.

Nejstarší pojízdná motorka v ČR

K pohonu Slavie typu B sloužil vzduchem chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 240 ccm, který dával výkon 1,75 koně. Pradávné motocykly samozřejmě neměly převodovky, zadní kolo bylo poháněno plochým koženým řemenem přímo od motoru. A využití lidské síly přes šlapadla, tj. startovací a pomocný převod, řešil klasický řetěz. Motocykl dosahoval maximální rychlost 40 km/h.

Něco z technického řešení však muselo být kvůli zajištění rozumné funkčnosti (resp. uživatelského rozhraní) inovováno. Tyto motocykly se vyráběly s  odpařovacím karburátorem a benzinová nádrž byla umístěna z pohledu výškového členění až pod motorem. A protože odpařovací karburace přináší motocyklistovi za jízdy další práci navíc, byl zde místo toho použit klasický karburátorek Fichtel & Sachs. Tím se původní palivová nádrž stala funkčně nepoužitelnou (v rámu samozřejmě pro zachování autentičnosti zůstala), a tak se na horní rámové trubce objevila nádrž nová. Naštěstí ta nová nevypadá vyloženě nepatřičně, i na původním motocyklu se podobná mohla objevit jako přídavná pro zvýšení dojezdu, ze které se benzin přepouštěl do hlavní nádrže dole.

A ještě jedna zajímavost, v roce 1956 si tento motocykl zahrál ve filmu Dědeček automobil přibližující pravěk našeho motorismu, kdy předlohou scénáře byla stejnojmenná knížka Adolfa Branalda. I když je tedy pravda, že jeho role v tom filmu nebyla nijak veliká, řada jiných motocyklů tam dostala mnohem větší prostor.

Laurin & Klement T.B.
Laurin & Klement T.B.
Laurin & Klement T.B.

Petr Hošťálek na motocyklu Laurin & Klement Typ B na jičínské veteránské akci Loukotě a řemeny v roce 2016

Jihočeské motocyklové muzeum. Na snímku Hurikan - Special 350 z roku 1949.
Jihočeské motocyklové muzeum. Na snímku Stadion - soutěžní speciál z roku 1961.
Jihočeské motocyklové muzeum. Na snímku prototyp Babeta 80 ccm MMK-01 z roku...

Fotografie z Jihočeského motocyklového muzea v roce 2011, z bohaté kolekce vidíme (zleva doprava): Hurikan Special 350 z roku 1949, mopedy Stadion v soutěžní verzi a prototyp Babetta 80 ccm MMK-01 z roku 1985 z Kolárova.

Laurin & Klement, motocykl Slavia typ B
Laurin & Klement, motocykl Slavia

A na úplný závěr ještě jednou motocykly Laurin & Klement Slavia typ B, tentokrát přímo z města vzniku: vlevo exponát ŠKODA Muzea, vpravo exponát Muzea Mladoboleslavska

Zdroj: Jihočeské motocyklové muzeum

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Gentlemani s knírky opanovali města. V Praze měli základnu v pivovaru

V neděli si desetitisíce elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepily symbolický knírek na světlomet svého...

Výstava motocyklového umění se přestěhovala. Původní Továrnu zbourali

Výstava unikátních motocyklových přestaveb All Ride Show se letos koná na nové adrese. Holešovická Továrna, kde se...

Česká závodnice je se svou motorkou stále online, díky tomu je rychlejší

Závodní motorku osazenou čidly, která online snímají údaje z jízdy, jež lze okamžitě vyhodnocovat a předávat...

Konec motocyklové sezony. Nahoru vyjedou jen nejlepší, zbytek se kutálí dolů

Pády a lety vzduchem na motorce zakončily tradičně sezonu v Chýnově. Letos se pod tamním prudkým kopcem sešli jezdci...

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.

Najdete na iDNES.cz