Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec nostalgie. Guzzi s adaptivní aerodynamikou má výkonu víc než Japonci

Kdo by to byl řekl, že právě Moto Guzzi ze svého véčkového dvouválce dokáže pomocí nových materiálů, technologií a kapalinového chlazení vymáčknout tak vysoké parametry i projev. A navíc jako první přichází s novým přístupem k aerodynamice.

Vyzkoušeli jsme přelomový model V100 Mandello, který si značka Moto Guzzi nadělila ke svému stoletému výročí. A kde jinde než přímo v Alpách kolem historického sídla v Madello del Lario.

Den strávený v sedle přelomového modelu Moto Guzzi V100 Mandello předvedl, jak bude vypadat budoucnost této značky. Posledních několik let už to vypadalo, že tradiční italský výrobce po sto letech skončí jen u malosériové produkce krásně nostalgických, ale technologicky zastaralých motocyklů.

Stačí nasadit kufry do připravených drážek a z V100 Mandello je cesťák.

Jako by její hlavní chlouba a charakteristická koncepce, véčkový dvouválec s válci vystrčenými nahoru do stran, ustrnul v historii a v dnešní Euro 5 době už se s ním nedalo nic dělat. Jenže nový kapalinou chlazený litrový dvouválec vykouzlil parametry, které předstihly třeba i japonské dvouválce v této objemové třídě!

Nový motor

Nová V100 má pořád typický odhalený dvouválec Guzzi, kvůli kterému vypadá jako naháč. Přední část je ale oblečená do malé polokapotáže s elektrickým výsuvným štítkem, to spolu s širokým dvoumístným sedlem zase připomíná cestovní kategorii. Nový design je spíš konzervativní, žádné divoké kreace, na jaké jsme poslední dobou zvyklí hlavně u japonské konkurence.

Za zmínku stojí i poměrně mohutná podsedlová část, díky které jakoby V100 měla něco z osmdesátých let minulého století. Ve spojení s širokým světlometem s LEDkovým orlem denního svícení to je design, který navazuje na historii i styl Guzzi. Moderní dobu prozrazuje pětipalcový TFT přístrojový panel a ovladače, které Moto Guzzi převzala od sesterské značky Aprilie, obě totiž patří do stejného koncernu Piaggio.

Ale zpět k tomu hlavnímu, tedy k motoru. Ze zdvihového objemu 1 042 cm3 italská fabrika naladila výkon 115 koní při 8 700 ot/min a vzorně stejnoměrný točivý moment s maximem 105 Nm při 6 750 ot/min. To je přibližně o deset koní víc, než kolik dávají podobně zaměřené dvouválce od konkurence! Předchozí vzduchem chlazené dvouválce Guzzi se probouzely k životu se syčivým hlasitým zvukem převalující klikové hřídele a citelným cuknutím do strany kvůli klopnému momentu.

U kapalinou chlazené V100 se ozve jen krátké a kultivované zatočení startéru a okamžité dunění uhlazeného dvouválce V 90° DOHC. Nový odlehčený motor se čtyřmi ventily na válec konstruktéři nazývají „Compact Block“ kvůli hodně krátké stavbě. I přes vyšší objem je víc než o deset centimetrů kratší než blok předchozí osm set padesátky a kvůli jiné orientaci sání a výfuku motor neomezuje prostor pro nohy jezdce.

Nastartování nedoprovází žádné cuknutí do strany, žádné zvuky sání, žádné cvakání ventilů ani mechanické zvuky předchozích OHV vzducháčů. Z předchozích Guzzi tady ale zůstalo hlasité kovové klapnutí při zařazení jedničky s mírným cuknutím celé motorky, řadicí páčka je navíc poměrně tuhá. Ale to je jediný pozůstatek neduhů minulosti, na další kvalty je už převodovka přesná a rychlá a motor se ochotně nechává vytáčet. Dole v pásmu kolem čtyř tisíc se tváří jako cestovní dvouválec s trochu podobným projevem jako V85 a dá se ním jet poklidné cestovní tempo a snese i vyložené podtáčení.

Jenže stačí vyhnat digitální stupnici otáčkoměru přes šest tisíc otáček a z cestovního modelu je rázem zábavný a obratný stroj na krájení zatáček. Po letech první Moto Guzzi, která miluje vytáčení až k omezovači. Při sportovnějším tempu také přijde ke slovu i obousměrný quickshifter, při ostřejší jízdě a důsledných povelech do řadičky funguje dokonale.

Pokud ale přestanu důrazně šlapat na řadičku nebo ho zkouším používat v nižších otáčkách, občas ho nachytám na nedořazení nebo necitlivém cuknutím dopředu při zařazení vyššího kvaltu. Při běžném cestování se jednoznačně vyplatí řadit klasicky se spojkou a quickshifter si nechat jen na sportovní jízdu s pořádným tlakem na řadicí páčku.

Rychlořazení umožňuje řadit pod plným plynem a bez spojky.

Stejně jako motor je i celková ergonomie jezdce přesně na té správné hranici mezi cestovním využitím a zábavnou jízdnou s lehce sportovním nádechem. Proti neutrální pozici jsou tady stupačky maličko posunuté dozadu, a to posílá část váhy jezdce na řídítka. To se projeví dobrou odezvou od řízení a vnímáním celé motorky, ale ani po dni stráveném v sedle to není únavné. V100 je přitom díky novému motoru mezi nohama překvapivě úzká a nechává hodně místa pro jezdce, takže velmi dobře vyhoví dlouhánům i menším jezdcům.

Moderna z Mandella

V100 je pocitově překvapivě lehká a úzká motorka a provozní hmotnost 233 kilogramů byste jí za jízdy vůbec neřekli. Díky novému motoru a dole uložené zadní kyvce má hodně nízko těžiště, k čemuž přispívá i umístění vlastní palivové nádrže pod sedlem. Ochotně se vrhá do zatáček a při průjezdu vzorně drží stopu. Také odpružení snese nejpřísnější kritiku, při testu jsme jezdili na nejvyšší „S“ verzi s elektronickým semiaktivním podvozkem Öhlins Smart EC 2.0 a náklonovým ABS.

Standardní verze má nastavitelné odpružení Kayaba, a přitom váží jen o jediný kilogram méně. Jediné, co jsem tak úplně nedocenil, je mohutná zadní stodevadesátková pneumatika. Kvůli ní byla motorka při manévrování po městě v některých situacích trochu neochotná do zatáčení, osobně bych uvítal spíše stoosmdesátku a při ostřejší jízdě v alpských zatáčkách i o trochu měkčí pneumatiky než obuté Pirelli Angel GT II.

Sekundární převod s novým kardanem je perfektně kultivovaný, žádné škubnutí při reakci na plyn. A to platí i pro vzorně vyladěné vstřikování, které jsem za celý den nenachytal na jediném zacukání nebo podivném chování. Málokdy se výrobci podaří hned u první verze tak dobře zvládnout třeba jízdu po městě nebo v koloně aut stálou rychlostí.

Plyn už není přímo ovládaný lankem, ale elektronicky, přesto funguje intuitivně a vůbec nemá takové to nepříjemně odtažité ovládání jako u některých modelů konkurence. Elektronický plyn umožnil přepínání mezi různými jízdními režimy Strada/Sport/Touring/Rain, které mění kromě reakce vstřikování i celé nastavení podvozku a úroveň zásahů všech elektronických asistentů.

Největší rozdíl je při přepnutí z radikálního nastavení Sport s hodně razantní odezvou na plyn a tuhým podvozkem na umírněný Touring. Všechny režimy si může jezdec sám nastavit a upravit, ale změnu jednotlivého parametru poznáte až při pečlivém sledování. Ale když přepnete celý režim, všechny ty drobné změny se nasčítají a najednou jak když jedete na jiné motorce. A to doslova, protože s jízdními režimy souvisí i nastavení adaptivní aerodynamiky, která například na Touring v rychlosti nad 60 km/h vysune boční „křidélka“ na nádrži a automaticky zvedne plexištít do vyšší polohy.

Bohužel naše testovací trasa vedla po horách a na dálnici jsme se dostali minimálně a novou funkci jsme vyzkoušeli jen okrajově. Výšku plexištítu si ale může jezdec kdykoli nastavit pomocí ovladačů na levém řídítku. Milovníci dálkového cestování si mohou motocykl objednat také s větším plexištítem, případně i s bočními kufry, které elegantně zapadnou do připravených otvorů v podsedlové kapotáži. A na dlouhé cesty se bude hodit také na dnešní dobu poměrně velká nádrž o objemu 17 litrů. S udávanou průměrnou spotřebou 4,7 l/100 km by měla nabídnout bezpečný kolem 350 kilometrů.

Jen nerad se navečer vracím do historické továrny Moto Guzzi, protože nová V100 Mandello se moc povedla a v Alpách umí nabídnout skvělou porci zábavy. Je to dobře poskládaný crossover v tom smyslu, že nabídne sportovní zábavu i cestovní vlastnosti, navíc s poměrně velkým sedlem zacílený i na jízdu se spolujezdcem. A hlavně je to důkaz, že Moto Guzzi nezůstává pozadu za konkurencí a dokáže nabídnout plně moderní motor i jízdní vlastnosti s podmanivým charakterem dvou válců vystrčených do stran.

Design motocyklu s mohutnými podsedlovými plasty v sobě nese náznak historie.

Moto Guzzi V100 Mandello v číslech

  • Motor: kapalinou chlazený 90° podélně uložený vidlicový dvouválec DOHC, 4 ventily na válec
  • Objem motoru: 1042 cm3
  • Vrtání a zdvih: 96 × 72 mm
  • Maximální výkon: 115 k (84,6 kW) při 8 700 ot./min
  • Max. toč. moment: 105 Nm při 6 750 ot./min
  • Převodovka: 6 rychlostí
  • Koncový převod: Hnací hřídel
  • Přední odpružení: Semi-aktivní obrácená 43mm vidlice Öhlins Smart EC 2.0, plně nastavitelná
  • Zadní odpružení: Semi-aktivní tlumič Öhlins Smart EC 2.0
  • Přední brzda: dva 320mm plovoucí kotouče, radiální třmeny Brembo se 4 protilehlými písty
  • Zadní brzda: 280mm kotouč, třmen Brembo se 2 samostatnými písty
  • ABS: Náklonové ABS Continental
  • Přední kolo: 17” × 3.5” - TPMS
  • Zadní kolo: 17” × 6” - TPMS
  • Výška sedla: 815 mm
  • Objem nádrže: 17 l (včetně rezervy 3,5 l)
  • Provozní hmotnost: 233 kg
  • Spotřeba: 4,7 l/100 km
Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...