Diagnóza: mopedista

aktualizováno 
Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a mopedů české výroby má tento grafik a fotograf pět. Do Prahy nejčastěji vyráží skoro šedesátiletou Jawou Stadion S11.

Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a mopedů české výroby má tento grafik a fotograf pět. Do Prahy nejčastěji vyráží skoro šedesátiletou Jawou Stadion S11. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

„Stadion jede i šedesátkou,“ chlubí se. Závodní provedení umí uhánět až kolem stovky. Řídit ho chce zkušenost, protože má specifické ovládání: rychlosti se řadí na rukojeti. Je potřeba mít cit a umět poslouchat motor.

„Stadion nemá ani tachometr, ale poznáte, kdy zařadit, je třeba motor pořádně vytočit a pak to tam kopnout,“ líčí.

Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a...

Jiří Felcman hledal něco, u čeho by se odreagoval. Věděl, že chce mít klasickou jawu. Jeden z jeho kousků si prohlédněte zde.

Skútraři

Pražský provoz se v létě skútry jen hemží. Jezdí na nich pestrá směs lidí a všichni se shodnou na jednom: skútr je parádní kámoš do města, který ušetří spoustu času. A také skvělý módní doplněk. Téma „Já a můj skútr“ čtěte v Magazínu City Life MF DNES, který je právě na stáncích. Koupit ho můžete i on-line zde

„Nejdřív jsem se učil léčit klasické bolístky, čištění svíce a karburátoru, nastavování předstihu a odtrhu,“ vypráví. Veškerou údržbu zvládá sám, jednodušší motor prý nenajdete.

Naposledy, když musel den před focením pro City Life motor rozebrat a zase složit, to nezabralo ani dvě hodiny. Podobnou generálku už dnes dělá ve vlastní garáži.

První stroj mu totiž ukradli přímo před domem, když jej spravoval. Mopedy stavěl i ve svém fotoateliéru. „Bylo to magické místo, v temné komoře se vůně vývojek a ustalovače mísila s odérem benzinu a vyjetého oleje. Čirá krása,“ vzpomíná zasněně. O své zálibě vede i fotoblog (zde).

Občas se stane, že se motorka zkrátka zastaví. „Sedím na chodníku a řeším, proč nejede. Většinou je to banalita, kterou odstraním do 30 minut,“ popisuje. „Kolemjdoucí pánové se zastavují, radí a vzpomínají, jak přesně na takovém stadionu jezdili jako kluci a jak se na tom vyřádili, přihodí vzpomínku z mládí a občas i radu, co by to mohlo být.“

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Najdete na iDNES.cz