Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Mechanici na Dakaru spí jen po troškách, musí vydržet dva týdny drilu

  12:32
Peru (Od zpravodaje iDNES.cz) - Dakarská rallye je náročná nejen pro závodníky, ale i pro mechaniky. O té letošní to platí dvojnásob, protože z náročných etap vozí jezdci své stroje ve značně opotřebovaném a poškozeném stavu. Strávili jsme jeden den s mechaniky týmu MRG. Spí jen pár hodin, někdy vůbec.

Spousta práce a spánku pomálu, takový je den mechanika na Dakaru. | foto: Jan Altner

Mechanici vstávají obvykle kolem čtvrté hodiny ráno, aby nastartovali stroje a naposledy je zkontrolovali před vyjetím jezdců do další etapy. Následně naloží do asistenčních vozů zbytek vybavení. Ve chvíli, kdy vyráží jezdec na trať, nasedají do aut a vyrážejí také. Pokud je v rámci etapy stanoven kontrolní bod s povolenou asistencí, míří část mechaniků sem. Pokud v etapě není asistence povolena, jedou nejrychlejší možnou cestou do dalšího bivaku.

Mechanici na Dakaru

Část týmu často míří do následujícího bivaku už ve tři hodiny ráno, aby byla na místě dříve než jezdec. Během přesunu musí i řidiči asistenčních vozidel dávat pozor na dodržování předepsané maximální rychlosti, protože jsou sledováni elektronickou navigací, která všechna jízdní data pečlivě zaznamená a následně odešle pořadatelům. Přesuny bývají dlouhé až 800 km. Mechanici se střídají v řízení a ten, kdo zrovna neřídí, spí. Je to vlastně jediná část dne, kdy mohou odpočívat.

Fotogalerie

Po přesunu do následujícího bivaku totiž staví celý tým základnu. Většinu místa zabírají stany pro servis strojů. Dále se postaví stany se stoly a lavicemi, kde si mohou jezdci i ostatní členové týmu sednout a připravovat se na další den.

Každý mechanik má pro svůj stroj pevně dané místo. Tam je umístěn servisní stůl,přívod stlačeného vzduchu, každý mechanik má svou sadu nářadí a vše potřebné. Všichni používají stejné profesionální nářadí, což je  výhodné i proto, že je mohou kdykoli navzájem sdílet, pokud nemá například při rychlé asistenci jeden z nich vše vybaleno. Také je třeba nastartovat agregát pro výrobu elektrického proudu a ve stanech nainstalovat světla, protože pracovat se bude dlouho do noci.

Když dorazí jezdci z etapy, předají stroje mechanikům a následuje krátká výměna informací o tom, co nefunguje nebo co je potřeba změnit. Po každé etapě se mění pneumatiky (včetně vložky muse nahrazující duši), olej, olejový filtr, vzduchový filtr. Je třeba umýt a zkontrolovat celý stroj, vyměnit poškozené díly a přizpůsobit vše podmínkám etapy následujícího dne. Nastavuje se tuhost podvozku, případně se mění přední blatník podle toho, zda je třeba vysoký, nebo nízký.

Čas na jídlo počítají mechanici v minutách a se servisem končí obvykle kolem půlnoci. Nechají si připravenou jen nejnutnější část vybavení a většinu věcí se snaží zabalit, aby dokázali ráno co nejrychleji vyrazit. Když jde vše hladce, končí se v noci. Pokud se však vrátí jezdci z etapy pozdě nebo je s motocyklem více práce, stává se, že se nejde spát vůbec. Takto to jde stále dokola: mechanici a celý tým musí v tomto tempu vydržet dva týdny.

dakar

Za tým MRG odstartovaly do letošního ročníku Dakaru dvě čtyřkolky a tři motocykly. Každý stroj má svého mechanika a své místo. Potřebné vybavení poberou dvě velké dodávky a jeden malý mikrobus. Vše je však nacpané k prasknutí.

Všechno má přesně dané místo a celá skládanka do sebe musí perfektně zapadat, jinak se vybavení do vozů neposkládá. Přestože tým používá profesionální materiál, je nutné většinu vybavení mít v záloze vícekrát, takže v té hromadě věcí najdete dva elektrické agregáty, dva kompresory a mnoho dalšího.

Mechanici na Dakaru
Mechanici na Dakaru

Každý z mechaniků má svůj stan na spaní a svou bednu s oblečením. Civilní věci však mechanici téměř nepoužijí. Oni i celý tým se po celou dobu rallye pohybují v týmovém oblečení, kterého mají všichni k dispozici dostatek. Tým si s sebou veze také dvě kola, která se často hodí při pohybu po bivaku. 

Střechy obou dodávek jsou naložené velkým množstvím pneumatik. Týmové vozy mají pohon všech kol, protože i ony se musí čas od času poprat s náročnějším terénem nebo rozbahněným bivakem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Zloději obrali auto k nepoznání

Vykuchané BMW v německém Hildenu, tak sama policie uvedla snímky auta, které zničili zloději. Fotky jsou hitem...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Natřesené sádlo bolí víc než namožené svaly, směje se přední český spolujezdec

Premium Spolujezdci jsou v rámci posádky v rallye dost často opomíjeni. Dokonce bylo období, kdy jejich jména zmizela z auta a...

Brněnský Motovíkend startuje, nahrazuje zrušený Motosalon

Na brněnském výstavišti začíná Motovíkend. Akce potrvá do neděle a brány výstaviště se návštěvníkům otevřou vždy v...

První jízda s elektrickou Yamahou, která přibzučí do Česka až v červenci

Exkluzivně Elektrika se do města vyplatí a motorkářské společnosti si to dávno uvědomily. Své eso z rukávu tak na začátku července...

Ducati vzpomíná na Dakar a devadesátky. Motonovinku roku už jsme zkusili

Exkluzivně Cestovní enduro od Ducati není na první pohled žádnou novinkou, protože Italové nabízí už dlouhou dobu několik verzí...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...