Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Mechanici na Dakaru spí jen po troškách, musí vydržet dva týdny drilu

  12:32
Peru (Od zpravodaje iDNES.cz) - Dakarská rallye je náročná nejen pro závodníky, ale i pro mechaniky. O té letošní to platí dvojnásob, protože z náročných etap vozí jezdci své stroje ve značně opotřebovaném a poškozeném stavu. Strávili jsme jeden den s mechaniky týmu MRG. Spí jen pár hodin, někdy vůbec.

Spousta práce a spánku pomálu, takový je den mechanika na Dakaru. | foto: Jan Altner

Mechanici vstávají obvykle kolem čtvrté hodiny ráno, aby nastartovali stroje a naposledy je zkontrolovali před vyjetím jezdců do další etapy. Následně naloží do asistenčních vozů zbytek vybavení. Ve chvíli, kdy vyráží jezdec na trať, nasedají do aut a vyrážejí také. Pokud je v rámci etapy stanoven kontrolní bod s povolenou asistencí, míří část mechaniků sem. Pokud v etapě není asistence povolena, jedou nejrychlejší možnou cestou do dalšího bivaku.

Mechanici na Dakaru

Část týmu často míří do následujícího bivaku už ve tři hodiny ráno, aby byla na místě dříve než jezdec. Během přesunu musí i řidiči asistenčních vozidel dávat pozor na dodržování předepsané maximální rychlosti, protože jsou sledováni elektronickou navigací, která všechna jízdní data pečlivě zaznamená a následně odešle pořadatelům. Přesuny bývají dlouhé až 800 km. Mechanici se střídají v řízení a ten, kdo zrovna neřídí, spí. Je to vlastně jediná část dne, kdy mohou odpočívat.

Fotogalerie

Po přesunu do následujícího bivaku totiž staví celý tým základnu. Většinu místa zabírají stany pro servis strojů. Dále se postaví stany se stoly a lavicemi, kde si mohou jezdci i ostatní členové týmu sednout a připravovat se na další den.

Každý mechanik má pro svůj stroj pevně dané místo. Tam je umístěn servisní stůl,přívod stlačeného vzduchu, každý mechanik má svou sadu nářadí a vše potřebné. Všichni používají stejné profesionální nářadí, což je  výhodné i proto, že je mohou kdykoli navzájem sdílet, pokud nemá například při rychlé asistenci jeden z nich vše vybaleno. Také je třeba nastartovat agregát pro výrobu elektrického proudu a ve stanech nainstalovat světla, protože pracovat se bude dlouho do noci.

Když dorazí jezdci z etapy, předají stroje mechanikům a následuje krátká výměna informací o tom, co nefunguje nebo co je potřeba změnit. Po každé etapě se mění pneumatiky (včetně vložky muse nahrazující duši), olej, olejový filtr, vzduchový filtr. Je třeba umýt a zkontrolovat celý stroj, vyměnit poškozené díly a přizpůsobit vše podmínkám etapy následujícího dne. Nastavuje se tuhost podvozku, případně se mění přední blatník podle toho, zda je třeba vysoký, nebo nízký.

Čas na jídlo počítají mechanici v minutách a se servisem končí obvykle kolem půlnoci. Nechají si připravenou jen nejnutnější část vybavení a většinu věcí se snaží zabalit, aby dokázali ráno co nejrychleji vyrazit. Když jde vše hladce, končí se v noci. Pokud se však vrátí jezdci z etapy pozdě nebo je s motocyklem více práce, stává se, že se nejde spát vůbec. Takto to jde stále dokola: mechanici a celý tým musí v tomto tempu vydržet dva týdny.

dakar

dakar

Za tým MRG odstartovaly do letošního ročníku Dakaru dvě čtyřkolky a tři motocykly. Každý stroj má svého mechanika a své místo. Potřebné vybavení poberou dvě velké dodávky a jeden malý mikrobus. Vše je však nacpané k prasknutí.

Všechno má přesně dané místo a celá skládanka do sebe musí perfektně zapadat, jinak se vybavení do vozů neposkládá. Přestože tým používá profesionální materiál, je nutné většinu vybavení mít v záloze vícekrát, takže v té hromadě věcí najdete dva elektrické agregáty, dva kompresory a mnoho dalšího.

Mechanici na Dakaru
Mechanici na Dakaru

Každý z mechaniků má svůj stan na spaní a svou bednu s oblečením. Civilní věci však mechanici téměř nepoužijí. Oni i celý tým se po celou dobu rallye pohybují v týmovém oblečení, kterého mají všichni k dispozici dostatek. Tým si s sebou veze také dvě kola, která se často hodí při pohybu po bivaku. 

Střechy obou dodávek jsou naložené velkým množstvím pneumatik. Týmové vozy mají pohon všech kol, protože i ony se musí čas od času poprat s náročnějším terénem nebo rozbahněným bivakem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Londýňané objevili Itálii: v době covidu ve velkém vykupují skútry

Londýňané přišli na elegantní řešení, jak se v době pandemie koronaviru netlačit s ostatními v MHD a zároveň neprosedět...

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Dvoukolový bombardér z Berlína je parádní retromoderní rokenrol

V černé barvě s bílými linkami na nádrži verze First Edition a odkrytým kardanem vypadá BMW R18 jako předválečný stroj,...

Elektromotorky by mohly vozit baterie v sajdkáře

El Solitario je zatím jen koncept na počítačové obrazovce, ale ukazuje zajímavou, i když trochu děsivou vizi...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...