Pondělí 23. května 2022, svátek má Vladimír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 23. května 2022 Vladimír

KTM 790 je nejlepší z oranžových naháčů. Kupte mu však jiné gumy

Tak už i KTM přechází na řadové dvouválce. Rakouský výrobce představil na podzim nový motor naháče 790 Duke se sportovní DNA. K tomu slíbil enduro, ale zatím předvedl jen koncept a na motorku si budeme muset ještě nejméně jeden rok počkat.

Káteemko jsme vyzkoušeli ve městě, na okreskách i na závodní trati. | foto: KTM

Řada Duke je tu s námi už neuvěřitelných 24 let od chvíle, kdy se objevili první dva vévodové (anglicky „duke“) 400 a 620. Nový model 790 ovšem nenahrazuje žádný ze stávajících strojů, ale zaplňuje mezeru mezi lehkým jednoválcem 690 a výrazně těžším a výkonově „nabušeným“ dvouválcem KTM 1290 Super Duke R. Bude řada 790 kompromis mezi těmito stroji, nebo svébytný stroj? To jsme tentokrát vyrazili zjistit na první jízdy do okolí Bratislavy.

Po designové stránce zapadá sedm set devadesátka mezi ostatní motocykly řady Duke. Ve srovnání s klasickými stroji jsou kátéemky tak trochu jak UFO, ale rozhodně si je nespletete s jinou značkou, a to nejen kvůli typické oranžové, ale právě i kvůli ostrým tvarům a křivkám. K rodokmenu patří i trubkový rám tvořící s motorem nosnou konstrukci biku. Přední dělené světlo s LED technologií perfektně doplňuje již tak ostré rysy, zrcátka mají tvar, na který jsme u KTM zvyklí.

Fotogalerie

Standardní výbava nabízí černobílý displej, ale v příplatkové výbavě je k dispozici i barevný TFT, doplněný o systém KTM My Ride, spolupracující přes Bluetooth s telefonem. Součástí displeje je i senzor okolního světla a zobrazení se s přicházejícím šerem přepne do inverzního nastavení.

Posaz na motocyklu je sportovní a zároveň pohodlný - jak už je u naháčů KTM dobrým zvykem. Přestože sedíte na stroji se sportovním charakterem, cítíte se pohodlně a vzpřímená poloha za širokými řídítky dává jezdci jistotu dobrého ovládání a navíc neunavuje. Sedlo je tvrdší a užší, ale to k sportovní jízdě patří a je to dobře. Standardní výška sedla 825 mm mi s mými 175 cm vyhovovala, ale na výběr jsou ještě sedla snižující výšku na 805 nebo 780 mm. Vzhledem k úzkému sedlu a vlastně i díky štíhlosti celého stroje dosáhnou na zem i jezdci (případně jezdkyně) menšího vzrůstu i ze standardního sedla.

Dvouválec je u KTM novinka

Srdcem motocyklu je motor, který nebyl zatím v jiném stroji KTM použitý. Paralelní dvouválec o zdvihovém objemu 799 ccm maximální výkon 105 koní, má sílu pěkně od spodních otáček a krouticí moment 86 Nm je využitelný od šesti do devíti tisíc otáček. KTM jej vyvíjela bez kompromisů a nastavila novou laťku nejen sama sobě, ale i ostatním výrobcům. Součástí doplňkové výbavy je i koncovka výfuku Akrapovič, ale i standardní koncovka má nejen zajímavý design, ale ani po zvukové stránce za „Akrapem“ nijak nezaostává.

Důležitou kapitolou je elektronika motocyklu. Sedm set devadesátka nabízí pokročilý balíček elektronické výbavy, který není v tomto segmentu obvyklý a už vůbec ne ve standardní výbavě!

Kromě jízdních režimů si můžete většinou v několika stupních nastavit jednotlivé asistenty, jako je kontrola trakce, cornering ABS s možností aktivace i v zatáčce v náklonu, antiwheelie, reakce plynové rukojeti. Jedná se o poslední generace těchto asistentů a skvělé je, že si jejich nastavení můžete měnit i za jízdy.

Grafika a rozložení informací na displeji se mění podle zvoleného jízdního režimu

Převodovka je dobře odstupňovaná a standardní výbavou je dokonce quickshifter řazení bez spojky. Rozsah výbavy je úctyhodný i vzhledem k tomu, že motocykl byl vyvíjen s tlakem na rozumnou cenu, která činí 254 990 korun. V rámci šetření rozpočtu jsem očekával úskalí v oblasti brzd a podvozku. Podvozek vlastní výroby (WP) není totiž nastavitelný a brzdy nesoucí logo KTM jsou od výrobce J Juan.

Výzvu mašina ustála město i okruh

Od stroje jsem měl velká očekávání a to většinou nevěstí mnoho dobrého. Jenže 790 nezklamala. Naživo je vzhledem ke svým parametrům malá a štíhlá atletka, motor pracuje skvěle a nabízí kopec zábavy. Motorka padá to zatáček sama a krájí je jako břitva, celý stroj je skvěle ovladatelný a vyvážený.

Na nové KTM jsme se vydali nejprve do noční Bratislavy a druhý den do okolí slovenského hlavního města. V městském provozu jsem ocenil kompaktnost a obratnost stroje, jen málokterá motorka by mohla být v městském provozu zábavnější - jediný problém byl hlídat si maximální povolenou rychlost.

Brzdy, kterých jsem se obával, jsou skvěle dávkovatelné a hlavně mají naprosto konstantní projev, netrpěly přehřátím a únavou. Na kvalitní vozovce byl skvělý i podvozek. Na rozbitých a zvlněných silnicích byl ale až příliš tvrdý a uskakování stroje mě občas trochu vyděsilo. Rychlořazení fungovalo výborně a spojku jsem používal jen na rozjezdy. Absence předního štítku není do rychlosti kolem 130 km v hodině překážkou, ale ve vyšších rychlostech už není dlouhodobě příjemné.

Pneumatiky Maxxis nás limitovaly, ale i tak se se 790 snadno dostanete na kolínko

V rychlostech nad 130 km/h se začne projevovat absence ochrany proti větru

Následně jsme dostali možnost vyzkoušet duka na závodní motocyklové trati a tady se cítila 790 jako ryba ve vodě. Brzdy fungovaly opět skvěle a ani tady se neunavovaly. ABS zasahovalo jen velice citlivě a moc se mi líbilo i jeho nastavení v supermoto módu, kdy ABS hlídá jen přední kolo a zadní můžete klidně pustit do zatáčky smykem. Přestože není podvozek nastavitelný, na závodní trati jsem k němu neměl žádné výhrady. Rychlořazení fungovalo s jistotou a motor ještě víc předvedl svůj potenciál. Vzhledem k objemu průběh motoru má výtečný spodek.

Pneumatiky na ostrou jízdu nestačí

Co si zaslouží kritiku, jsou pneumatiky Maxxis. Při běžné jízdě vás zřejmě nebudou limitovat, ale při sportovní agresivní jízdě je to už horší. Přestože byly vyvinuté přímo pro tento stroj, jejich přilnavost není nic moc a bez kontroly trakce bych si dát kolínko opravdu nedovolil a asi bych jako majitel zvažoval jejich výměnu. To je ale jen malá piha na kráse téhle krásné atletky, která se opravdu vydařila.

Skvělý je nejen nový motor, ale i celý komplet. Ve srovnání s 690 Duke je podstatně našláplejší, zmizely vibrace a pro běžné silnice má výkonu na rozdávání. Ve srovnání s 1290 Super Duke je podstatně hravější a lehčí. 105 koní pro normální jízdu na běžných silnicích bohatě stačí a motocykl je hodně zábavný. Za mě je právě dvouválec 790 nejlepší z celé rodiny KTM Duke.

Mezi volitelné doplňky patří i koncovka výfuku Akrapovič

Autoři:
  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

VIDEO: Traktor versus humvee. Zemědělec s vojákem zápasili v bahně

Luxusní traktor versus americké bojové vozidlo. Takovou potyčku vymyslel magazín Autosalon. Moderní vládce polí Fendt...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Harleye vyráběli i v Japonsku nebo Itálii. K vidění jsou v Praze

Exkluzivně Víc než tři desítky strojů legendární americké značky Harley-Davidson mohou od pondělí 7. března obdivovat návštěvníci...

Svět Jawa: Na plochodrážní speciály nikdo neměl. Dnes je s nimi amen

Za vznikem provozu značky Eso ve středočeském Divišově stál Jaroslav Simandl (1907–1987). V roce 1963 však benešovský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět Jawa: Pád až na dno a záchrana z Číny a Indie

Na začátku devadesátých let minulého století se Jawa ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nenašla bohatého kupce jako...

Brněnský Motovíkend startuje, nahrazuje zrušený Motosalon

Na brněnském výstavišti začíná Motovíkend. Akce potrvá do neděle a brány výstaviště se návštěvníkům otevřou vždy v...

Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy
Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy

Nemáte doma sušičku a trápíte se po každém praní se svým starým sušákem? Získejte jeden od Viledy. Právě na něm snadno usušíte ložní prádlo i...

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Po seskoku s padákem zůstala ochrnutá, nyní odešla přehlídku prádla

Dnes devětadvacetiletá Emma Carey v roce 2013 odcestovala z Austrálie do Evropy na plánovanou dovolenou. Tehdy se ve...