Chýnovský strmý vrch navazuje na podobný závod v pražském Břevnově. Tam vždy na závěr sezony přijížděla celá naše motokrosová špička. O zdolání padesátimetrového kopce se snažily světové hvězdy, typu Vlastimila Válka, Petra Dobrého, Jaroslava Falty a dalších jeho souputníků.
Po zrušení pražského závodu převzal tradici Evžen Zadražil starší a do podobného padesátimetrového vrchu se začalo závodit v Chýnově. Závod se původně ještě konal na jiném chýnovském kopci, teprve později si pořadatelé našli stráň nad místním koupalištěm, blízko centra, a ze závodu se stalo vítané zpestření končící motocyklové sezony.
Na podzim se už ani ti nejlepší nemuseli tolik obávat případných zranění, k nimž při nebezpečně vypadajících pádech mohlo docházet. Přijížděli nejen místní závodníci, ale stejně jako kdysi do Břevnova i ti nejlepší jezdci motokrosových, enduro a trialových disciplín. A přijížděli do Chýnova rádi, protože tu ještě více než o samotné závody vždy šlo o příjemnou atmosféru a legraci.
Pod kopcem i kolem něj se potom pokaždé nashromáždilo až pět tisíc diváků. Zdolat prudké převýšení se opakovaně pokoušeli například trialisté Pavel Balaš, Martin Křoustek, Roman Körber, soutěžák a historicky nejúspěšnější chýnovský jezdec František Hrobský, motokrosaři Ervín Krajčovič, Petr Bartoš nebo Martin Michek. Mnozí z nich, včetně současného mistra republiky v motokrosu prestižní třídy MX1 Martina Michka, v chýnovském závodu nechyběli ani letos.
Zajímavé ovšem bývá, že sláva z motocyklové sportovní disciplíny automaticky neznamená úspěch v Chýnově. Mnozí místní závodníci se českým terénním motocyklovým reprezentantům stávají těžkou konkurencí. Nic není rozhodnuto předem. Záleží také na počasí, v mokru a blátě je výjezd ještě těžší, navíc pořadatelé zpestřují relativně krátkou trať různými výkopy a kládami přes cestu. Pořadatelskou štafetu po svém otci v posledních letech převzal Evžen Zadražil mladší a jeho Motosport Chýnov.
„Do profilu padesátimetrového příkrého kopce letos přibyla jedna nová překážka – zabudovaná menší kláda přímo v cíli, kde se v minulosti vždy vyhrabalo od zadních kol motocyklů koryto a výjezd až na samý vrchol pak byl o něco snazší,“ popisuje Zadražil.