Kalif: českou legendu znají v Kalifornii i na Novém Zélandu

aktualizováno 
Jedním z typů, který proslavil motocykly Jawa bez přehánění po celém světě, byl Californian. V sedmdesátých let se "kalify" proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland.

Jawa 362 Oilmaster | foto: Motoinzerce

Pověst tohoto elegantního a také exportně velmi úspěšného modelu je živá i dnes, kdy se stává předmětem zájmu sběratelů. Jak tento stroj vznikl a v čem byl tak zajímavý?

Základem byly dobře známé dvoudobé motory s objemy 249 a 344 ccm a celá stavba vycházela ze základních modelů s označením 559 a 360.

Ovšem pro požadavky severoamerického trhu, pro který byl Kalif primárně konstruován, došlo k některým podstatným úpravám sportovního charakteru.

První průzkumná série Californie I vznikla v roce 1966, o rok později se již na základě nabytých zkušeností a zákaznických požadavků rodí Californian II.

Ten sklízí přes nastupující japonskou konkurenci velký úspěch díky kombinaci atraktivního vzhledu, vitality motoru a snadnosti obsluhy a údržby.

Zájem o něj je nejen ve Spojených státech, ale i v Západní Evropě, a tak další verze, Californian III, se již vyrábí v několika modifikacích, respektujících předpisy jednotlivých cílových zemí.

V závislosti na tom se lehce lišila technická data: Californian 250 (neboli typy 590/05/00-04) vážil bez paliva 128 kg, dosahoval výkonu 14-15 koní a maximální rychlosti 112-116 km/h, Californian 350 (typy 361/05/00-04) vážil 139 kg, s výkonem 18-20 koní a rychlostí 120 – 128 km/h.

Spotřeba se pak pohybovala mezi 2,5 a 3,5 litry/100 km. K zajímavostem patří i udávaná stoupavost na 1. rychlostní stupeň až 46 %!

Rok 1969 přinesl další verze třistapadesátky, Californian 362 Oilmaster a 363. Ty se pak s dalšími úpravami vyráběly do doby uvedení nového modelu 634 (1973).

Technické parametry se znovu posunuly o něco dál: výkon vzrostl na 23 koní při 5000 otáčkách, rychlost až na 135 km/h, spotřeba byla také vyšší – 4,5 l/100 km.

Verze 362 Oilmaster byla vybavena odděleným mazáním, které dovedlo podle aktuálních nároků měnit poměr oleje do paliva od 25:1 do 200:1.

To bylo na svou dobu revoluční řešení – bohužel se neuplatnilo na dalších modelech Jawy, ale až na posledních vývozních modelech typu 634 (které se u nás oficiálně neprodávaly).

Kalify se lišily od ostatních modelů Jawy řadou technických a designových změn, které většinou došly uplatnění také na ostatních modelech: štíhlé blatníky, soutěžní široká řídítka, sportovní hranatý tvar nádrže paliva, změněné sedlo a výfuky vedené vzhůru patří k těm nejzásadnějším.

Změnami prošla také elektrická soustava – kvůli homologacím byly některé kalify vybaveny např. lampami Bosch (s kterými vypadaly tak nějak lépe, a proto jsou tyto verze ceněny).

Standardním zbarvením byla kombinace černé s jasně červenou, někdy s modrou. Poslední verze kalifa jsou dodnes nejrychlejšími Jawami 350 – s výkonem 28 koní a maxilmální rychlostí 140 km/h.

V této verzi byl použit motor, původně vyvinutý pro Jawu Bizon, která se ale vyrobila jen v několika stovkách ks (řádově 2-3 tisíce, tzv. Unifikovaná sada) a zbylé motory putovaly do kalifa.

Kam se californian vyvážel? Jak již bylo napsáno, prvním cílem byl trh v USA (podle Kalifornie je ostatně pojmenován), dále Kanada, Austrálie, Nový Zéland, Spojené království, Itálie, Nizozemí, tehdější Západní Německo, Skandinávie, když vyjmenujeme ty nejvýznamnější státy.

Calif 350 se prodával i na tuzemském československém trhu (na rozdíl od 250, která zde oficiálně nebyla k mání). Ve výbavě ho měla policie několika států, včetně naší Veřejné Bezpečnosti, kde se na něm proháněli spíše ti zasloužilejší příslušníci… Jinak české policejní kalify se od těch běžných trošku lišily – kromě příslušné kamufláže měly např. 18palcová kola, výfuky vedené rovně a předek z "kejvačky“.

Sběratelský zájem o kalifa se začal projevovat v poslední době. Možná to trochu souvisí s jistou vlnou nostalgie – v některých rádiích občas slyšíme hity 70. let, na výstavě Design Blok je prezentována podoba typické československé sektorové domácnosti z té doby, mezi auty rapidně rostou ceny starých felicií nebo Tater 603 atd.

Jawa Kalif však určitě nepatří mezi nějaké normalizační ukolébavky pro deprimovaný lid a pro své kvality měla úspěch daleko za našimi hranicemi.

Jak je to s dnešními cenami? Ještě v devadesátých letech se v zachovalém stavu dala pořídit za deset tisíc korun, dnes se ceny pohybují mezi 40-100 tisíci.

O něco levnější, ale trochu pracnější je možnost koupě ve státech, kam byla exportována. Na americkém eBayi jsou k mání v relaci 1000 USD, nedávno byl zakoupen českým kupcem zachovalý exemplář kalifa z Holandska za 700 eur.

Jawa Californian

Závěrem ještě požádám všechny pamětníky, sběratele a další fajnšmekry o shovívavost, neboť není v možnostech tohoto článku popsat všechny verze, fakta, nuance a detaily…

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Čtyřkolky na pásech zvládnou závěj i led. Úzké umí něco jiného než široké

Sněžné pásy Camso T4S - ATV

Pracovní čtyřkolka na pásech se v hlubokém sněhu řítí jako malý jednomístný tank. Gejzíry sněhu létají vysoko do...

Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům, druhým pak větší pohodlí...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz