Kalif: českou legendu znají v Kalifornii i na Novém Zélandu

aktualizováno 
Jedním z typů, který proslavil motocykly Jawa bez přehánění po celém světě, byl Californian. V sedmdesátých let se "kalify" proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland.

Jawa 362 Oilmaster | foto: Motoinzerce

Pověst tohoto elegantního a také exportně velmi úspěšného modelu je živá i dnes, kdy se stává předmětem zájmu sběratelů. Jak tento stroj vznikl a v čem byl tak zajímavý?

Základem byly dobře známé dvoudobé motory s objemy 249 a 344 ccm a celá stavba vycházela ze základních modelů s označením 559 a 360.

Ovšem pro požadavky severoamerického trhu, pro který byl Kalif primárně konstruován, došlo k některým podstatným úpravám sportovního charakteru.

První průzkumná série Californie I vznikla v roce 1966, o rok později se již na základě nabytých zkušeností a zákaznických požadavků rodí Californian II.

Ten sklízí přes nastupující japonskou konkurenci velký úspěch díky kombinaci atraktivního vzhledu, vitality motoru a snadnosti obsluhy a údržby.

Zájem o něj je nejen ve Spojených státech, ale i v Západní Evropě, a tak další verze, Californian III, se již vyrábí v několika modifikacích, respektujících předpisy jednotlivých cílových zemí.

V závislosti na tom se lehce lišila technická data: Californian 250 (neboli typy 590/05/00-04) vážil bez paliva 128 kg, dosahoval výkonu 14-15 koní a maximální rychlosti 112-116 km/h, Californian 350 (typy 361/05/00-04) vážil 139 kg, s výkonem 18-20 koní a rychlostí 120 – 128 km/h.

Spotřeba se pak pohybovala mezi 2,5 a 3,5 litry/100 km. K zajímavostem patří i udávaná stoupavost na 1. rychlostní stupeň až 46 %!

Rok 1969 přinesl další verze třistapadesátky, Californian 362 Oilmaster a 363. Ty se pak s dalšími úpravami vyráběly do doby uvedení nového modelu 634 (1973).

Technické parametry se znovu posunuly o něco dál: výkon vzrostl na 23 koní při 5000 otáčkách, rychlost až na 135 km/h, spotřeba byla také vyšší – 4,5 l/100 km.

Verze 362 Oilmaster byla vybavena odděleným mazáním, které dovedlo podle aktuálních nároků měnit poměr oleje do paliva od 25:1 do 200:1.

To bylo na svou dobu revoluční řešení – bohužel se neuplatnilo na dalších modelech Jawy, ale až na posledních vývozních modelech typu 634 (které se u nás oficiálně neprodávaly).

Kalify se lišily od ostatních modelů Jawy řadou technických a designových změn, které většinou došly uplatnění také na ostatních modelech: štíhlé blatníky, soutěžní široká řídítka, sportovní hranatý tvar nádrže paliva, změněné sedlo a výfuky vedené vzhůru patří k těm nejzásadnějším.

Změnami prošla také elektrická soustava – kvůli homologacím byly některé kalify vybaveny např. lampami Bosch (s kterými vypadaly tak nějak lépe, a proto jsou tyto verze ceněny).

Standardním zbarvením byla kombinace černé s jasně červenou, někdy s modrou. Poslední verze kalifa jsou dodnes nejrychlejšími Jawami 350 – s výkonem 28 koní a maxilmální rychlostí 140 km/h.

V této verzi byl použit motor, původně vyvinutý pro Jawu Bizon, která se ale vyrobila jen v několika stovkách ks (řádově 2-3 tisíce, tzv. Unifikovaná sada) a zbylé motory putovaly do kalifa.

Kam se californian vyvážel? Jak již bylo napsáno, prvním cílem byl trh v USA (podle Kalifornie je ostatně pojmenován), dále Kanada, Austrálie, Nový Zéland, Spojené království, Itálie, Nizozemí, tehdější Západní Německo, Skandinávie, když vyjmenujeme ty nejvýznamnější státy.

Calif 350 se prodával i na tuzemském československém trhu (na rozdíl od 250, která zde oficiálně nebyla k mání). Ve výbavě ho měla policie několika států, včetně naší Veřejné Bezpečnosti, kde se na něm proháněli spíše ti zasloužilejší příslušníci… Jinak české policejní kalify se od těch běžných trošku lišily – kromě příslušné kamufláže měly např. 18palcová kola, výfuky vedené rovně a předek z "kejvačky“.

Sběratelský zájem o kalifa se začal projevovat v poslední době. Možná to trochu souvisí s jistou vlnou nostalgie – v některých rádiích občas slyšíme hity 70. let, na výstavě Design Blok je prezentována podoba typické československé sektorové domácnosti z té doby, mezi auty rapidně rostou ceny starých felicií nebo Tater 603 atd.

Jawa Kalif však určitě nepatří mezi nějaké normalizační ukolébavky pro deprimovaný lid a pro své kvality měla úspěch daleko za našimi hranicemi.

Jak je to s dnešními cenami? Ještě v devadesátých letech se v zachovalém stavu dala pořídit za deset tisíc korun, dnes se ceny pohybují mezi 40-100 tisíci.

O něco levnější, ale trochu pracnější je možnost koupě ve státech, kam byla exportována. Na americkém eBayi jsou k mání v relaci 1000 USD, nedávno byl zakoupen českým kupcem zachovalý exemplář kalifa z Holandska za 700 eur.

Jawa Californian

Závěrem ještě požádám všechny pamětníky, sběratele a další fajnšmekry o shovívavost, neboť není v možnostech tohoto článku popsat všechny verze, fakta, nuance a detaily…

Autoři:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Poklady z indiánské rezervace. V Brně vystavili utajené české skvosty

Motorky Indian na Brněnském okruhu

Osm motocyklů značky Indian, které se společně jen tak nesejdou, ukazovala výstava na víkendovém festivalu Brno Revival...

Tipy na prázdninový výlet: deset zastavení v muzeích motorek

Muzeum Moto & Velo Přerov nad Labem

Sláva nadšencům do motorek. Díky nim je v Česku hodně muzeí s unikátními exponáty. Která z nich stojí za návštěvu?

Praha patří harleyům, k vidění je i elektrická novinka

Prague Harley Days 2019

Pražské holešovické výstaviště opět patří milovníkům legendárních amerických strojů značky Harley-Davidson. V sobotu...

Alpskými průsmyky na vespě. Nejlepší trasy, které stojí za pot a slzy

Karolína Hornová na vespě v Alpách: Mangartsko sedlo

Vespa není jen stylové přibližovadlo do města. S partou nadšenců z Vespa Clubu Praha jsem projela i ty nejzáludnější...

Najdete na iDNES.cz