Jawa slaví devadesátiny. Na slavná léta vzpomíná a zkouší návrat do Indie

aktualizováno 
Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly, které nacházely kupce takřka po celém světě, patřily kdysi ke světové špičce.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Značka Jawa byla v Československu zaregistrována před 90 lety, 17. srpna 1929. O necelé dva měsíce později ji pak zakladatel firmy František Janeček nechal zapsat i u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě. Dodnes známá ochranná známka Jawa v oválu byla zaregistrována v roce 1936.

Konstruktér a podnikatel Janeček původně vyráběl především zbraně. Později koupil od německé firmy Wanderer licenci na výrobu motocyklů. Jejich značku složil z počátečních písmen svého jména a názvu německé firmy.

První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalónu 23. října 1929. Úspěch se však nedostavil ihned.

První motorka (Jawa 500 OHV „Rumpál“) byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem „Lepší stroj za méně peněz“ a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce, již bez zakladatele Janečka (zemřel v roce 1941), měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Na péráky navázaly další úspěšné modely, například tzv. kývačky a panelky nebo model Jawa 500 OHC. Komunistická byrokracie a propagované heslo, že „do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu“, bylo však počátkem pádu slavné značky. 

Kývačka, pérák, panelka i bizon

Encyklopedie motorek Jawa v obrazech

Jawa 350/354, které se na základě zadní kyvné vidlice přezdívá „Kývačka“.
Motor v řezu vlevo je motor motocyklu Manet 90. Je výjimečný tím, že jde o...
Závodní silniční motocykl Jawa 350/354 typ 04 z roku 1964, s nímž jezdec Martin...
Jawa 350 OHV z roku 1939 po kompletní renovaci
Jawa 174 Villiers z roku 1932. Tohoto typu bylo vyrobeno pouze 500 kusů, ve své...
Jawa 50/550 Pionýr z roku 1956, které se podle tvaru sedadla přezdívalo „Pařez“.
JAWA 250/559 z roku 1965 zvaná „Panelka“
Jawa 250/623 z roku 1970 zvaná „Bizon“
Manet 90 z roku 1949 se vyráběl v Povážské Bystrici. Jde o první poválečný...

Konstruktéři sice měli stále spoustu originálních nápadů, které mnohdy s chutí převzala konkurence, komunistický režim však motocyklům nepřál, a tak většina novinek končila v šuplíku a jawy se postupně staly nekonkurenceschopné.

V současnosti se motocykly Jawa v Česku stále vyrábějí, ale v malém objemu. Comeback však slaví v Indii, kde nedávno tamní společnost Mahindra začala vyrábět jawy v licenční dohodě s českou firmou Jawa Moto.

Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

KTM 690 postavili z dakarského speciálu. Dodá odvahu na silnici i v terénu

KTM 690 Enduro R a SMC R

Motocykly KTM mají svůj specifický design, který se vyznačuje hranatým světlem, ostrými rysy, vše podtrhuje oranžová...

Alpskými průsmyky na vespě. Nejlepší trasy, které stojí za pot a slzy

Karolína Hornová na vespě v Alpách: Mangartsko sedlo

Vespa není jen stylové přibližovadlo do města. S partou nadšenců z Vespa Clubu Praha jsem projela i ty nejzáludnější...

Deník začínající skútrařky: Honda PCX je skvělý sexy učitel

Honda PCX 125

Teplé a stálé počasí je přímo ideální pro cestování na skútru. V případě Hondy PCX se přesednutí od volantu za řídítka...

VIDEO: Italské vosy se šikují v Praze, centrem probzučí v sobotu

Vespa sraz

Devátý ročník tradičního srazu italských dvoukolových vos začíná na nejdelší den v roce. Nejslavnější skútry světa,...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz