Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

  15:30aktualizováno  15:30
Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s moderní čtyřtaktní konstrukcí a šestistupňovou převodovkou. Verze forty-two ukázala, že i historické tvary lze vkusně modernizovat do oblíbeného café-racer. A představila i koncept budoucího bobberu Perak.

Má to háček: nové Jawy už mají s původním českým výrobcem v Týnci společné jen jméno. Vznikly a budou se vyrábět v Indii, kde koncern Mahindra zakoupil práva na značku Jawa pro indický trh a začne je vyrábět ve své dceřiné společnosti Classic Legends. Můžeme jen doufat, že nový výrobce časem rozhodne novinku homologovat i v Evropě a týnecké Jawě se podaří začít nové modely dovážet i na náš trh.

Fotogalerie

Classic Legends Jawa 300

Hluboké blatníky, doutníkové výfuky, klasický tvar nádrže i boční kastlíky a dokonce i přístrojový budík schovaný v těle světlometu! Všechny charakteristické prvky staré kejvačky jsou tu moc pěkně ztvárněné. Přestože si je indičtí designéři vždy trochu upravili a někdy i hodně přikrášlili dalšími linkami nebo zlacením, základní podoba je jasně zřetelná.

Moderní prvky jako chladič kapalinou chlazeného čtyřválce nebo směrová světla jsou zdařile zakomponované do celku. Z retro nádechu vybočují jen ovladače na řídítkách, kde výrobce použil současné moderní tvary tlačítek. Moderní dobu prozrazuje i přední kotoučová brzda se snímači systému ABS, zadní brzdu se podařilo zachovat bubnovou.

Koncernu Mahindra se podařilo ve spolupráci s italskými designéry zakrytovat moderní jednoválec z asijského sportovního modelu Mojo do tvarů historického motoru, a přitom zachovat jeho velmi slibné výkonové parametry. Jednoválec o zdvihovém objemu 293 cm³ má maximální výkon 27 koní a točivý moment 28 Nm. Vrtání a zdvih je 76 x 65 mm, komprese 11:1, k tomu moderní rozvody DOHC a navrch šestistupňová převodovka. Se slibovanou pohotovostní hmotností 170 kilogramů a kombinací kol 18 palců vepředu a 17 palců vzadu obutými do pneumatik 90/90-18 a 120/80-17 by tak mohlo jít o docela svižné svezení.

Nová JAWA 300
Detail indické JAWY 300

Nová JAWA 300

Jawa forty-two

Druhý předvedený model nabízí modernější rysy se sportovnějšími řídítky, blatníky a jinými světly. Přístrojovka se přestěhovala do samostatného budíku nad světly a ostatní prvky se podřídily stylu café-racer, který je v dnešní době stále více vyhledáván. K tomu patří třeba zrcátka na koncích řídítek, ale i hodně bohatá nabídka barev včetně divoké tyrkysové.

Celkové pojetí modelu forty-two (pojmenovaném podle slavné odpovědi „42“ na univerzální otázku vesmíru a vůbec všeho ze Stopařova průvodce po galaxii) jasně ukazuje, že má jít o konkurenta pro modely hlavního indického rivala Royal-Enfield.

Jawa forty-two

Jawa forty-two

Koncept Jawa Perak

Na tiskové konferenci v Indii se kromě dvou produkčních modelů předvedl ještě další stroj – koncept budoucího modelu Perak. Ten přichází se style bobber a místo zadní části má jen sedlo zavěšené na rámu vycházejícího opticky přímo z nádrže. Zajímavý je jiný motor, který vypadá na větší zdvihový objem.

Koncept Perak už je jen hodně volné pokračování historického péráka, ale na druhou stranu, určitou shodnou základní křivku tam oko po chvíli snažení také najde.

Nová JAWA Perak

Nová JAWA Perak

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

K úspěchu na Šestidenní je klíčem také chytrá hlava manažera

I po čtvrtém dni je v Chile náš Trophy tým na sedmé pozici

V Chile se tento týden jede motocyklová olympiáda. Na slavné Šestidenní, ve které patří české týmy mezi nejúspěšnější...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz