Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

  15:30aktualizováno  15:30
Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s moderní čtyřtaktní konstrukcí a šestistupňovou převodovkou. Verze forty-two ukázala, že i historické tvary lze vkusně modernizovat do oblíbeného café-racer. A představila i koncept budoucího bobberu Perak.

Má to háček: nové Jawy už mají s původním českým výrobcem v Týnci společné jen jméno. Vznikly a budou se vyrábět v Indii, kde koncern Mahindra zakoupil práva na značku Jawa pro indický trh a začne je vyrábět ve své dceřiné společnosti Classic Legends. Můžeme jen doufat, že nový výrobce časem rozhodne novinku homologovat i v Evropě a týnecké Jawě se podaří začít nové modely dovážet i na náš trh.

Fotogalerie

Classic Legends Jawa 300

Hluboké blatníky, doutníkové výfuky, klasický tvar nádrže i boční kastlíky a dokonce i přístrojový budík schovaný v těle světlometu! Všechny charakteristické prvky staré kejvačky jsou tu moc pěkně ztvárněné. Přestože si je indičtí designéři vždy trochu upravili a někdy i hodně přikrášlili dalšími linkami nebo zlacením, základní podoba je jasně zřetelná.

Moderní prvky jako chladič kapalinou chlazeného čtyřválce nebo směrová světla jsou zdařile zakomponované do celku. Z retro nádechu vybočují jen ovladače na řídítkách, kde výrobce použil současné moderní tvary tlačítek. Moderní dobu prozrazuje i přední kotoučová brzda se snímači systému ABS, zadní brzdu se podařilo zachovat bubnovou.

Koncernu Mahindra se podařilo ve spolupráci s italskými designéry zakrytovat moderní jednoválec z asijského sportovního modelu Mojo do tvarů historického motoru, a přitom zachovat jeho velmi slibné výkonové parametry. Jednoválec o zdvihovém objemu 293 cm³ má maximální výkon 27 koní a točivý moment 28 Nm. Vrtání a zdvih je 76 x 65 mm, komprese 11:1, k tomu moderní rozvody DOHC a navrch šestistupňová převodovka. Se slibovanou pohotovostní hmotností 170 kilogramů a kombinací kol 18 palců vepředu a 17 palců vzadu obutými do pneumatik 90/90-18 a 120/80-17 by tak mohlo jít o docela svižné svezení.

Nová JAWA 300
Detail indické JAWY 300

Nová JAWA 300

Jawa forty-two

Druhý předvedený model nabízí modernější rysy se sportovnějšími řídítky, blatníky a jinými světly. Přístrojovka se přestěhovala do samostatného budíku nad světly a ostatní prvky se podřídily stylu café-racer, který je v dnešní době stále více vyhledáván. K tomu patří třeba zrcátka na koncích řídítek, ale i hodně bohatá nabídka barev včetně divoké tyrkysové.

Celkové pojetí modelu forty-two (pojmenovaném podle slavné odpovědi „42“ na univerzální otázku vesmíru a vůbec všeho ze Stopařova průvodce po galaxii) jasně ukazuje, že má jít o konkurenta pro modely hlavního indického rivala Royal-Enfield.

Jawa forty-two

Jawa forty-two

Koncept Jawa Perak

Na tiskové konferenci v Indii se kromě dvou produkčních modelů předvedl ještě další stroj – koncept budoucího modelu Perak. Ten přichází se style bobber a místo zadní části má jen sedlo zavěšené na rámu vycházejícího opticky přímo z nádrže. Zajímavý je jiný motor, který vypadá na větší zdvihový objem.

Koncept Perak už je jen hodně volné pokračování historického péráka, ale na druhou stranu, určitou shodnou základní křivku tam oko po chvíli snažení také najde.

Nová JAWA Perak

Nová JAWA Perak

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Zkrocení italské krásky: vyměnili jsme auto za skútr a začali od nuly

Vespa Primavera

Už šest let mohou sednout na silnější skútr i řidiči s oprávněním skupiny B, kteří jednostopé vozidlo v životě...

Stařec a motorka. Jeho tři sta kilometrů za hodinu dosud nikdo nepřekonal

Motocyklová legenda Burt Munro

Před 120 roky se na Novém Zélandu narodila motocyklová legenda Burt Munro. Muž, který ve svých sedmašedesáti letech, s...

Najdete na iDNES.cz