Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

aktualizováno 
Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové stoličce sedí policista, který si objednává motocykl v modré barvě, jiný, asi třicetiletý muž právě vyjíždí na testovací jízdu a další dva zájemci čekají na kožené sedačce.

Detail indické JAWY 300 | foto: presskit JAWA Classics Legends

Motorky československé značky Jawa zažívají v Indii triumfální návrat. Jawy určené pro místní trh vyrábí v licenční dohodě s českou firmou Jawa Moto spol. v současné době indická společnost Mahindra, která v listopadu představila nový stroj Jawa 300. V březnu bylo po celé Indii otevřeno přes 100 prodejen značky Jawa a tento měsíc byly zákazníkům předány první motocykly Jawa 300 a Jawa 42.

Jawa začala vyvážet motocykly do Indie po druhé světové válce. V roce 1961 se...
Jawa showroom v indickém Džajpuru

Jawa začala vyvážet motocykly do Indie po druhé světové válce. V roce 1961 se začaly v Indii vyrábět motocykly Jawa v licenci Ideal Jawa Ltd., které byly od roku 1971 do roku 1996 prodávány pod značkou Yezdi. Podle legendy je název odvozen od českého slova „jezdí“. Více čtěte zde

V říjnu 2016 zakoupila licenci na značku Jawa pro Indii a východní Asii značka Mahindra&Mahindra. Ta v současné době vyrábí klasickou verzi Jawa 300, která svým retro stylem nezapře inspiraci slavnou československou motorkou Jawa 250/353, dále pak levnější variantu Jawa 42 a také typ Jawa Perak, jenž svým jménem odkazuje na slavný československý motocykl Jawa 250 zvaný Pérák (nové jawy pro Indii si prohlédněte zde). 

Fotogalerie

Cenové rozmezí nabízených motocyklů sahá v přepočtu od 51 000 Kč do 62 000 Kč. Jawa 42 se prodává v šesti barevných kombinacích, Jawa 300 ve třech barvách, přičemž klasická tmavě červená barva je nejpopulárnější.

V Indii je podle dostupných údajů přes 200 milionů registrovaných motocyklů a jejich počet stále roste. Prodejny Jawa se otevírají nejen v Dillí nebo v Bombaji, ale i na venkově v místech, o kterých v Česku nikdo nikdy neslyšel, jako Pindžaur ve svazovém státě Harijána nebo Siliguri v podhůří Himálají. Otevření každého nového motosalonu vítají davy fanoušků.

„Všichni vědí, že Jawa je původem z Československa a velice si toho cení,“ říká Maniš Saini, který je zaměstnancem prodejny Jawa v Džajpuru a zároveň je předsedou místního Jawa Yezdi klubu a koordinuje všechny Jawa kluby v Indii.

Nová JAWA 300
Nová JAWA Perak

Srazy indických jawistů

„Náš klub se setkává jednou měsíčně na jízdu po Rádžasthánu. Máme asi 50 členů, jednou bylo na srazu 118 motocyklů Jawa nebo Yezdi. Jezdíme do Thárské pouště, kde se dá padat do písečných dun,“ pokračuje Maniš Saini. Jednou ročně v červenci se koná celoindický Jawa den. Starší generace zvuk a design slavných motorek z Československa stále pamatuje, mladší znají slávu z rodinných fotografií.

Maniš Saini, zaměstnanec prodejny Jawa v indickém Džajpuru a zároveň předseda...

Maniš Saini, zaměstnanec prodejny Jawa v indickém Džajpuru a zároveň předseda místního Jawa Yezdi klubu, se svou rodinou na motocyklu Yezdi.

Maniš Saini motorky také sbírá - na zahradě má dva motocykly Yezdi, jeden Suzuki a dva vraky Jawy, v kůlně se pak skrývají motory, karburátory, světla, nádrže, sedlo a další příslušenství se značkou Jawa. „Staré díly na Jawu sháním různě po vesnicích tady v okolí, online nebo přes kamarády v klubu,“ vysvětluje. Nyní si Saini objednal bílou Jawu 300, takže mu do sbírky přibude šestý motocykl.

„Předností Jawy je jednoduchá údržba a krásný klasický design. V Indii se mluví o znovuzrození legendy Jawa,“ říká Maniš Saini, který dříve pracoval jako lékárník a motorky měl jen jako hobby, dokud nezískal „práci snů“.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Odešla legenda československé silnice. Stašu dodnes doma nikdo nepřekonal

Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel.

V 75 letech zemřel Zemřel Bohumil Staša, poslední z generace nejúspěšnějších československých motocyklových závodníků,...

Nákup ojeté motorky: nedejte na prodejce a vášně

Deset tipů, jak správně vybrat ojetou motorku

Podle statistik dává více než polovina zájemců o motocykl při koupi přednost staršímu stroji. Musí se smířit s...

VIDEO. Čechoslováci byli světová extratřída na motocyklových tratích

Na pražském Jarově se potkaly legendy motocyklového sportu

Setkání bývalých motocyklových jezdců, které se konalo v showroomu Auto Jarov, bylo velkolepé a zastoupené mnoha...

Najdete na iDNES.cz