V Divišově zase stavějí závodní jawy. Posílají je do Ruska i Austrálie

  23:16aktualizováno  23:16
Divišovský výrobce plochodrážních motocyklů Jawa, který má od letošního dubna nového vlastníka, obnovuje výrobu a získal první větší zakázku. V příštích dnech dodá do Ruska 46 motocyklů zhruba za 12 milionů korun. Pracovníci právě v areálu továrny balí stroje do beden, plně naložený kamion by měl k zákazníkům vyrazit v pátek.

Firma D-ANA obnovila výrobu plochodrážních motocyklů Jawa v Divišově. Stroj pro Rusko předvádí zástupce firmy Ota Kmínek. | foto: ČTK

"Je to 46 motorek, z toho 23 ledových a 23 na krátkou dráhu," popisuje zástupce ředitele Ota Kmínek. Ledová plochá dráha je podle něj specialitou Ruska a severských zemí. "Stadionů, které mají umělý led, je minimum, ale třeba v tom Rusku je to národní sport," vysvětluje.

Zakázka pro Rusy podle něj není jedinou letošní výrobou od dubna, kdy továrnu koupila v dražbě společnost D-ANA. Ozývají se jezdci a kluby z celého světa, kterým chybějí náhradní díly. Kromě toho má firma objednávky na jižní polokouli, hlavně z Austrálie, kde začala sezona. Během příštích dvou týdnů tam pošle deset až 15 strojů. "Do konce roku máme určitě co dělat," řekl ředitel podniku Jaroslav Rezler.

Společnost Jawa Divišov se loni na podzim ocitla v úpadku. Věřitelům, mezi nimiž byla například Československá obchodní banka, dlužila desítky milionů korun. Nový vlastník 9. dubna získal továrnu včetně zaměstnanců a movitých i nemovitých věcí, ale bez závazků a pohledávek. "Společnost D-ANA začala po ekonomické stránce s čistým štítem," uvedl Rezler.

Náklady na obnovení výroby byly podle něj značné, problémem bylo i získat zpátky kvalifikované zaměstnance. Nyní v továrně pracuje asi 55 lidí, ale někteří jen na částečný úvazek. "Musíme zvýšit výrobu, abychom dosáhli správných poměrů pro ekonomický provoz," dodal ředitel.

Náklady podle zástupců firmy navyšuje i skutečnost, že se v tuzemsku po zániku Poldi Kladno už nevyrábějí některé speciální ocele. "Materiál teď sháníme po celém světě. Bereme za stonásobnou cenu, než byla v Čechách, ocel z Francie," uvedl Kmínek.

Výhodou pro divišovský podnik je ale skutečnost, že se mohl vrátit k tradiční značce Jawa, kterou používá výrobce motocyklů v Týnci nad Sázavou na Benešovsku vlastněný společností Jihostroj Velešín. Předchozí majitel divišovského závodu musel používat označení JRM (Jawa Racing Motors).

"Hned po nástupu někdy v květnu jsme začali jednat s Jihostrojem Velešín, který je výhradním vlastníkem ochranné známky Jawa. V říjnu jsme rozhovory slavnostně ukončili podpisem smlouvy," uvedl Kmínek. Firma podle něj může používat značku za velmi tvrdých podmínek, pokud jde o kvalitu či reklamu. "Ale jsme rádi, že jsme se vrátili k tradiční značce, kterou zná celý svět," poznamenal.

Zakladatelem Jawy byl motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody. V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu Jawa Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou Jawa. Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu Jawa Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. V roce 1994 byl zprivatizován.

Podle Kmínka jde 90 procent produkce plochodrážních motorek na export. "Hlavně Austrálie a Nový Zéland, což je kolébka ploché dráhy, Británie, Německo, skandinávské země, trochu USA. Teď čekáme na dohodu s Polskem," vyjmenoval.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

V terénu jsou kila navíc na obtíž. Nová cestovní endura proto hubnou

Yamaha Tenere 700

Motocyklové značky už se přestávají předhánět v tom, kdo použije v cestovním enduru nejvýkonnější motor. V minulosti...

Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům, druhým pak větší pohodlí...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz