Japonský transformer a svalnatá Italka. Hypernaháče krotí sílu křidélky

aktualizováno 
Okruhové superbiky už tolik netáhnou, výrobci motocyklů proto začali tvrdě soutěžit ve třídě silných a zábavných nekapotovaných modelů. Až doteď se jim říkalo naháče, ale novinky pro rok 2020 už si zaslouží označení hypernaháče s obrovským výkonem, přeplňováním nebo aerodynamickými přítlačnými křidélky.

Ducati Streetfighter V4 | foto: presskity

Japonsko přifukuje kompresorem

Jako první odkryla karty japonská Kawasaki, která z přeplňovaného litrového čtyřválce Kawasaki Z H2 vytáhla rovných 200 koní při 11 tis ot/min, ale především obrovský točivý moment 137 Nm při 8 500 ot/min. 

Kawasaki Z-H2

Jen pro srovnání, předchozí naháč Z1000 s klasickým atmosférickým čtyřválcem nabízel pouhých 142 koní a 111 Nm. O přeplňování se stará vysokootáčkový kompresor, který Kawasaki během čtyř let odladila napřed ve speciálním sportovním modelu H2 a loni v cestovně zaměřeném SX.

Ve srovnání s klasickými nekapotovanými litry od konkurence Kawasaki trumfuje točivým momentem, který se musí poprat s relativně vyšší hmotností. Motocykl s plnou nádrží vyhoupne rysku váhy až na 239 kilogramů, to je o citelných 18 kilo navíc proti loňské Z1000 a klade to větší požadavky i na elektronické asistenty, bez kterých by tak výkonný stroj byl hodně nebezpečný. U novinky se řidič může spolehnout na kontrolu trakce i systém ABS, které udrží rovnováhu i při zatáčení, kdy je motocykl v náklonu.

Fotogalerie

Po stránce designu jako by nová kawasaki vyskočila z obrazovky při sledování animovaných Transformers. Tato motorka však nemusí být hezká, je to přeci predátor z budoucnosti a jako taková musí být hlavně futuristická a agresivní. Až budoucnost ukáže, zda se Kawasaki vyplatí její sázka na přeplňovaný motocyklový motor, když ostatní značky jdou spíše cestou zvyšování zdvihového objemu a variabilního časování ventilů.

Itálie s véčkovým čtyřválcem

Po V4 superbiku Panigale logicky přichází s motorem Desmosedici Stradale i naháč a Italové ukazují, že to zvládnou i bez podvádění s přeplňováním. Streetfighter umí z jedenáctistovkového véčkového čtyřválce vytáhnout 208 koní při 12 750 ot/min a točivý moment 123 Nm při 11 500 ot/min. 

A to je zde ještě nabídka okruhových výfuků Akrapovič s finálním výkonem 220 koní a 130 Nm! To pak po přepočtu na provozní hmotnost 199 kilogramů dává ještě lepší celkovou hodnotu než výše zmíněná přeplňovaná Kawasaki.

Novým prvkem v kategorii naháčů jsou aerodynamické spoilery, které zlepšují chování stroje při vysokých rychlostech. Ducati s nimi před pár lety jako první přišla také u superbiků a podle továrních měření umí křidélka Streetfighteru v rychlosti 270 km/h přitlačit přední kolo k zemi silou 280 N (28 kilogramů), navíc ještě směřují vzduch k bočním chladičům. 

Ducati-Streetfigher V4 S

Také zde výrobce využil to nejlepší, co dodavatelé komponentů a elektroniky nabízejí, to znamená špičkové odpružení Öhlins nebo kovaná kola Marchesini.

Jak „naked“ kategorie vyžaduje, i Streetfighter dělá čest svému jménu a vypadá maximálně agresivně. Ale navrhli ho Italové, takže i přes silácký výraz je to krásná a vyvážená motorka, snad jen sedlo spolujezdce je zbytečně opticky výrazné a Ducati na něj pravděpodobně nabídne ještě aerodynamický kryt.

Co na to konkurence?

V kategorii překoňovaných naháčů měla v minulosti silné slovo i BMW s modelem S1000R, která však podle neoficiálních signálů zatím inovaci nechystá. Stejně tak Aprilia inovovala své Tuono 1100 loni a na další posílení zatím nenadešel čas. 

Naopak podle posledních náznaků z rakouské továrny by kartami mohla zamíchat ještě značka KTM s připravovaným naháčem Super Duke 1290 R. Ten v minulosti s výkonem 177 koní patřil mezi nejvýkonnější nekapotované stroje, další zvyšování výkonu jeho véčkového dvouválce už naráží na konstrukční limity tohoto motoru.

Autoři:
  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Indická jawa dorazí do Česka příští rok. Už jsme na ní jeli

Snili jsme o ní dvacet let, a když se teď nad ní skláníme, najednou nějak nevíme, kam s myšlenkami. První opravdovou...

Novinkám z Milána vládnou jednostopé crossovery, SUV má i Harley

Podobně jako u aut ovládly zvýšené podvozky také novinky 2020 na motocyklové výstavě EICMA v Miláně. A podobně jako u...

Výstava motocyklového umění se přestěhovala. Původní Továrnu zbourali

Výstava unikátních motocyklových přestaveb All Ride Show se letos koná na nové adrese. Holešovická Továrna, kde se...

Česká závodnice je se svou motorkou stále online, díky tomu je rychlejší

Závodní motorku osazenou čidly, která online snímají údaje z jízdy, jež lze okamžitě vyhodnocovat a předávat...

Najdete na iDNES.cz