náhledy
Snili jsme o ní dvacet let, a když se teď nad ní skláníme, najednou nějak nevíme, kam s myšlenkami. První opravdovou retro jawu vyrobili Indové. Jaká tedy ve skutečnosti je? Naše, a přitom tak exotická motorka s prostým názvem Jawa 300.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Za základ nové Jawy posloužil aktuální moderní model Mahindra Mojo 300.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Indická jawa zaujme propracovanými detaily.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
V náklonu je Jawa 300 na výši doby a vaším limitem nebudou ani tak no name pneumatiky jako spíš stojánek a hned po něm výfuky.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Proti původní kývačce je stroj samozřejmě výrazně robustnější
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Zvukový projev motoru a jeho doutníkových výfuků je příjemný.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Plastové ovladače na řídítkách nejsou žádná krása, ale není to nic, co bychom neznali i z jiných retro strojů evropského původu.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Kořeny čtyřventilového agregátu lze prostřednictvím Mahindra Racing vystopovat až do Moto3.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Odpružení není moc nastavitelné. Vzadu s oddělenými plyno-kapalinovými zásobníky trochu vybočuje z retro role, ale neuráží, a má pět poloh předpětí pružiny.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Původní motor je úhledně zabalen do řady hliníkových odlitků evokujících klasické kapkovité tvary starých dvoutaktů Jawy a kapalinové chlazení má docela zdařile zamaskováno.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Pro Jawu, která rozhodně při pronájmu práv na značku Indům nečekala takový úspěch jejich produktu, je teď prvořadým úkolem dohnat čas a protlačit stroj evropskými homologacemi, především emisemi.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Výkon 27 koní je víc, než měl půllitr Jawa OHC, bez ohledu na objem, a šestistupňová převodovka vždycky dovolí výběr takového převodu, aby to adekvátně jelo.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Jemné bublání doplňuje tichý svist dvouvačkových rozvodů.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Třístovka vám loudavým tempem dovolí poklidné brouzdání krajinou, není uhrkaná, a když jde do otáček, nevyluzuje protivný klapotavý zvuk tolik častý u moderních motorů s krátkým zdvihem.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Brzdy s jednokanálovým ABS mají přední kotoučovku ByBre a zadní mechanický buben. ByBre patří do skupiny Brembo Group.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Jawa 300
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Jawu 300 pro iDNES.cz projel cestovatel a novinář Pavel Suchý.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Na indické jawě zaujmou propracované detaily, loga značky jsou úplně všude.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Budík tachometru je krásné retro. Kontrolky nejsou na přímém slunci vidět, stejně jako u původní kývačky.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Indická jawa příjemně překvapuje kvalitou zpracování.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Zadní brzda je bubnová.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Blatníku jsou klasicky jawácké.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Na klasické jawy odkazuje indický stroj i zbarvením.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz
Spojka, řazení, plyn nepotřebují komentář – všechno funguje tak, jak jsme u moderních motorek zvyklí.
Autor: Ivo Helikar, iDNES.cz