Hra na pouštního velblouda končí: Honda Transalp v novém

aktualizováno 
Co nového budou sedlat motorkáři v příští sezoně, bylo k vidění na motosalonu v Paříži. Poslední díl zpravodajství z města na Seinou se zaměří na stroje do terénu, supermotardy a na závěr přijde špetka skútrů.

Yamaha T-max | foto: Yamaha

ENDURO & FUNBIKE
Po supersportech asi nejživější kategorie, zvláště kvůli stále populárnější skupině motardů. Novou Yamahu Ténéré jsme již představili samostatně, přesto byla k vidění řada jiných premiér.

Bezpochyby nejzásadnější novinkou Hondy je XL700V Transalp. Populární cestovní enduro se vyrábí už téměř 20 let. Nejvíce diskusí vyvolává přední kapota s kulatým světlem – ne každý staromilec ji zkousne, mně se jako bývalému (a spokojenému) majiteli transalpa velmi líbí.

Honda TransalpHonda TransalpHonda Transalp



Honda TransalpHonda TransalpHonda Transalp




Mezi někdy trochu usedlejším designem hondy pro všechny jde každopádně o odvážnější podobu. Další podstatné změny směřují ke skutečnému použití Transalpa, přední kolo nemá 21 palců, ale 19, palivová nádrž má zmenšen objem na 17,5 litru.

Jinými slovy, hra na pouštního velblouda je minulostí, většina majitelů totiž Transalpa používá na každodenní ježdění a dlouhé jízdy po zpevněných cestách. Potěšujícím zlepšením je nasazení motoru s objemem zvýšeným na 680 ccm, pocházejícího z cestovního modelu Deauville.

Výkon vidlicového dvouválce je 60 koní @ 7750, krouticí moment vzrostl na 60 Nm, pohotovostní hmotnost se mírně snížila na 214 kg. I u takto pohodové motorky Honda nasazuje své moderní technologie, vstřikování PGM-FI, volitelně ABS a duální brzdový systém.

Jednou z pozitivních věcí na motocyklech je fakt, že řada z nich je přímo odvozena ze závodních, ostrých strojů a zákazník se může poměrně lacino (na rozdíl třeba od aut) dostat ke špičkové technice.

Příkladem ze stáje Yamahy může být nové duo WR250R (enduro) a 250X (motard).

Yamaha WR250XYamaha WR250X




Stačí pohled do technických dat motoru: krátkozdvihová konfigurace (stejná jako u vítězů GP, strojů WRF a YZF), vysoká komprese, 4 ventily na válec, z toho sací z titanu, ostré vačky, keramika na stěnách pístu, zesílené písty, vstřikování, výkon zvyšující výfuková přívěra EXUP, šestistupňová převodovka, skorozávodní odpružení... Prostě dobrá koupě.

Na stánku rakouské KTM  se vyrojila kupa modelů, postavených kolem již existujícího motoru LC4 690 (ccm). Za prvé se tento motor dostal do jednoho z prvních sériově vyráběných motardů vůbec (nebo spíše funbiků), modelu Duke. Výsledkem je 66 koní a 148 kg, což už zní dobře, navíc zabalené v atraktivním a moderním hranatém KTM designu.

 Dále je tento motor k nalezení u příbuzné dvojice 690 SMC a 690 Enduro, které se odlišují především příslušným obutím a pérováním dle svého určení. A za třetí je tu opět motard - s označením 690 SMR, kde „R“ znamená Racing neboli opravdu ostré nářadí. Tady si vybere snad už každý…

Suzuki DR125SMSuzuki DR125SM




Samurajský výrobce Suzuki zase připravil něco pro mladé supermotardisty, kterým se tak stále zvětšuje výběr - do městské pranice lze nyní vyrazit i na DR125SM.

SKÚTRY
Některé skútry byly již představeny s předstihem, několika letošních premiér se dozajista dočkáme v jejich rodišti – Itálii. Takže jen tak zlehka se podívejme na:

Yamaha T-max 500 patří již několik let k největším rychlíkům (160 km/h) a také druhá generace jeho sportovní buňky dále rozvíjí. Ještě „rychlejší“ vzhled, minus 5 kg hmotnosti, Euro 3 – když to podáme v dnes moderní zkratce.

Yamaha Neo´s

Z nových skútrů Yamahy ještě zmiňme sympatický Neo`s 50, který dostal aktuálnější „look“ – toto slovo je použito záměrně, neboť jde o ideální skútr pro slečny a dámy. A s bezvadnou cenou, v ČR už je k dostání za cenu těsně pod 48 000 korun.

Suzuki tentokrát nechalo své proslulé Burgmany na pokoji, zato trend velkých a pohodlných ráfků přinesl hezkou novinku nazvanou Sixteen – rozměr kol vyčte z názvu snad i analfabet. 

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Staré motorky se mu začaly hromadit, tak otevřel muzeum

Motocykl ČZ 150 C z roku 1951 na snímku pořízeném 22. ledna 2019 v Malém muzeu...

Desítky motocyklů, ale také historická jízdní kola, osobní automobil Wartburg, stará rádia, pletací stroj a další...

Na motocyklové olympiádě si jezdci opravují motorky sami

Na úvod Šestidenní jedou naši na osmé pozici

V posledních několika letech se motocyklová olympiáda proměnila. Šestičlenné týmy v hlavní soutěži o Světovou trofej se...

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Najdete na iDNES.cz