Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvoukolové skútr-SUV je po právu bestsellerem Hondy. Král dálnic i polňaček

Skútry se těší velké oblibě především proto, že na ně nepotřebujete „motorkářský“ řidičák, jsou lehké a ve srovnání s motocykly jsou i levné. Honda X-ADV je skútr, který překvapivě nesplňuje žádnou z těchto výhod.

Vlastně je to takový kříženec mezi skútrem a motocyklem, takže na něj potřebujete řidičák na motorku, a to dokonce na velkou. Není to žádný drobek, váží 237 kg (pohotovostní hmotnost) a na skútr stojí celkem balík, tedy přesněji 299 900 korun českých. Dává tato kombinace vůbec smysl?

X-ADV je na pomezí mezi skútrem a motocyklem.

Evidentně ano, protože se v loňském roce stalo X-ADV druhým nejprodávanějším modelem Hondy v Evropě. To, co X-ADV vymezuje proti konkurenci, jsou hlavně terénní geny, a to už stojí za vyzkoušení této hračky. Pokud vám offroad nevoní, nabízí Honda i sesterský model Forza 750, který je laděný primárně pro silnici, nikoliv do terénu. Honda navíc přichází po čtyřech letech s inovací a my jsme měli možnost nový model vyzkoušet.

Forza nabídne víc pohodlí na silnici.

Změny nejsou na první pohled moc viditelné a také technický základ je stále stejný. Design přišel s ostřejšími rysy, jiné je přední světlo a linka denního svícení přechází v případě potřeby na směrovku, osvětlení se zkrátka přiblížilo designovému jazyku automobilů. Nový je pětipalcový displej a ovládání elektroniky. Na výběr je z pěti jízdních režimů, a protože je X-AVD drsňák, nechybí ani „G“ režim pro jízdu v terénu.

Samozřejmě je tu i možnost propojení s telefonem. Ovládací prvky na řídítkách jsou dobře zpracované. Vypadají trochu složitě, ale jsou celkem intuitivní. Za tempomat už není třeba připlácet, stal se totiž součástí standardní výbavy. Přední štítek je polohovatelný i za jízdy snadno jednou rukou. Sedlo je ještě komfortnější než dřív a místo na nohy si můžete vybrat mezi klasickou spodní polohou anebo nakloněnými předkopnutými plotnami vpředu.

Technický základ obou skútrů je stejný.

Motor o objemu 745 ccm má stále stejný výkon 58 koní, ale plní normu Euro 5+. Automatická dvouspojková převodovka byla přepracovaná a je teď ještě kultivovanější než dřív, a to hlavně při rozjezdech a v nízkých rychlostech. Základem je trubkový rám a 17palcové kolo vpředu a 15palcové kolo vzadu. Vpředu dva brzdové kotouče o průměru 296 mm s čtyřpístkovými třmeny. Zdvihy odpružení jsou 153 mm vpředu a 150 mm vzadu.

Při manipulaci se strojem na místě si uvědomíte vyšší hmotnost, ale hned po rozjezdu je tento pocit pryč. Skútr se výborně ovládá a čtyřpístkové brzdy odvádějí skvělou práci a zastavit i z vyšších rychlostí je hračka. Akcelerace je skvělá a konkurenci mezi skútry budete hledat obtížně a potrápíte běžné motocykly, maximálka se blíží 180 km/h. Výborně funguje i automatická převodovka, ale musím ocenit i její manuální režim.

Při agresivnější akceleraci se na vás rozbliká otáčkoměr, ale i když se dostanete do omezovače, elektronika vám do toho nekecá a respektuje vaši volbu. V automatickém režimu výrazně záleží na tom, jaký jízdní režim si vyberete. Zatímco na jízdu po městě jsem si vybral traktorový režim, kde se motor moc netočil a v klidu se převaloval, na jízdu v horských serpentinách jsem přivítal sportovní režim s vysokými otáčkami a agresivnějším charakterem.

Pokud si nevyberete žádný z pěti přednastavených režimů, máte možnost ještě dvou individuálních nastavení. To se hodí především v terénu, kde si můžete v několika stupních ladit citlivost ABS (nebo ho i vypnout), kontrolu trakce, motorovou brzdu, reakci plynu nebo omezit výkon. V terénu se hodí i (standardně sklopené) zubaté stupačky. Jízda v terénu je specialitou X-ADV, takže potěšilo nastavení v jízdním režimu „G“, kdy mi skútr dovoloval i lehčí driftování a další chuligánské kousky.

Jízda v terénu má svůj vlastbí režim „G“.

V terénu jsou fajn i vyšší a široká řídítka a také podvozek dobře pobíral rozbitou kamenitou cestu. Takže sečteno podtrženo, X-ADV je skvělý skútr, který nemá žádné výrazné slabiny, kromě hmotnosti a ceny. Pokud nemáte hluboko do kapsy a milujete skútry pro jejich hravost a praktičnost, chcete si občas i zakrosit mimo silnici, budete jen těžko hledat něco lepšího…

Autoři:
  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

19. ledna 2025

Do Bruselu dorazily krabice od bot, francouzská voňavka i symbol štěstí

V Belgii ostře startuje nový automobilový rok. Evropská komise tam s výrobci v nejbližších dnech zahájí „strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě“. Ještě předtím lednový...

18. ledna 2025

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

18. ledna 2025

Tatru na Dakaru nic nezastaví, ani strom. Takto to vidí pilot

Sedmačtyřicátý ročník dakarské rally je v cíli. A skončil trumfem českých závodníků se závodními obry, speciály odvozenými od nákladních aut. První dojel Martin Macík, třetí Aleš Loprais. Tomáš...

17. ledna 2025

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...