Harley-Davidson Serial 1

Harley-Davidson Serial 1 | foto: Harley-Davidson

Autofotka týdne: Nejnovější Harley je šlapací a elektrický

  • 39
Moderní harleyář už nejspíš nespí pod svou milovanou mašinou a s jointem za uchem a třepotem třásní svého ohozu neláká divoženky s pírky vpletenými do vlasů a policejní hlídky. Co si budeme nalhávat, dnes potřebuje mít na účtu hlavně dost peněz, být moderním harleyářem je totiž dost drahé.

Z kultovní značky rebelů je hlavně statusová moderna z obálek lifestylových magazínů. Aby toho nebylo málo, romantice v oblaku prachu a benzinovém oparu dnešek moc nepřeje. Značka, která je symbolem Ameriky tak jde s dobou, její nejnovější kreace má jméno Serial 1.

Ano, vidíte správně: je to bicykl. A protože dnes se námaha na jízdním kole moc nenosí, má elektromotor pro výpomoc, když se šlape do kopce. Na druhou stranu: značka v posledních dekádách prošla výrazným přerodem: od otřásněné pochromované klasiky pro specifickou klientelu se posunula k trendsetterům; od loňska má H-D v nabídce i elektromotorku (jak stroj jménem Livewire jezdí, čtěte zde).

S tím, že chystá do nabídky zařadit elektrokolo, vyhrožoval Harley-Davidson už před rokem. Teď ho představil. Pravda, zatím o něm mluví jako o prototypu, ale v březnu příštího roku už půjde koupit. Zatím ovšem neprozradili jediné číslo: neznámé jsou charakteristiky motoru, kapacita baterie, dojezd i cena.

Magazín Motorbox upozorňuje, že v Americe pojímají elekrokola jinak než v Evropě, kde máme limit výkonu a rychlosti (250 W a 25 km/h), za oceánem pro ně omezení nemají. Takže se možná dočkáme něčeho svalnatějšího, než na co jsme u elektrokol zvyklí.

Na stavbu a produkci elektrobicyklů má značka dokonce speciální divizi Serial 1 Cycle. To jméno nevybrali náhodou – „Serial Number One“ se říkalo vůbec prvnímu motocyklu, který Harley s Davidsonem roku 1903 postavili.

Pravda, tehdy měly motorky ke kolům blízko, vždyť vlastně vznikaly přidáním motoru (snad úplně vždy spalovacího) na jízdní kolo. Na to ostatně novodobý Serial 1 odkazuje svým retropojetím – nejen tvarováním rámu, ale i madly řidítek omotanými kůží nebo bílými pneumatikami.

Na prvních zveřejněných fotkách je zřetelné, že elektrický šlapací Harley má klasický řemen, baterii schovanou v rámu a kotoučové brzdy. Stylová jsou světla integrovaná do rámu.

V Milwaukee také počítají s tím, že dnešní hipster, kterého nejnovější Harley zaujme asi nejvíc, má vous pěstěnější a kratší než jeho děda, kterému by se zamotal do drátů kola. 

Takže se vlastně v H-D vrací o století zpět, aby započali novou éru.

Nutno dodat, že v tom Harley-Davidson není sám, kromě tradičních cykloznaček se do nabízení elektrokol pustily i další slavné motocyklové firmy; Triumph už prodává svůj Trekker GT, v nabídce má elektrokola třeba i Ducati, Jeep nebo BMW.