Pondělí 30. ledna 2023, svátek má Robin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. ledna 2023 Robin

Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s elektrickým motocyklem, pustila se do segmentu cestovně-terénních strojů a vedle tradičních „vzducháčů“ vyrábí i výkonnější kapalinou chlazené dvouválce.
Harley-Davidson Nightster 975T

Harley-Davidson Nightster 975T | foto: Harley-Davidson

Poslední novinka Nightster 975T přichází i s poměrně odvážnými konstrukčními změnami. Nový model nemá klasický trubkový rám, místo toho jsou tu jen malé pomocné rámy, které jsou uchycené přímo na motor. Díky tomu má tento model provozní hmotnost se všemi náplněmi 221 kilogramů, a to není na litrový cruiser vůbec špatná hodnota.

Nový Nightster má v nabídce amerického výrobce zastávat roli modelu pro začátečníky, jezdce menších postav i slabší dámy. K tomu patří co nejjednodušší a nejlehčí ovládání, kvůli kterému konstruktéři přesunuli nádrž z klasické pozice před jezdcem a dali ji dolů pod sedlo. Když je třeba natankovat, sedlo se po odemčení vyklopí do strany a odhalí tankovací víčko nádrže. Také baterie se přestěhovala dolů pod chladič, těsně za devatenáctipalcové přední kolo.

Výsledkem je maximálně snížené těžiště, a na jízdních vlastnostech je to hodně znát. Motocykl se ochotně a s překvapivou lehkostí vrhá do zatáček a působí jako stopadesátikilová motorka. Dovolí i pořádně razantní svezení se sportovním nádechem. Obratné řízení se pak výborně uplatní i ve městě při proplétání dopravní špičkou.

Nový model, stejně jako dřívější Sportster, používá kombinaci 19palcového předního kola a 16palcového zadního kola a klasické odpružení. Vepředu nenastavitelnou 41mm vidlicí Showa a dvojici bočních jednotek s nastavením předpětí. Díky dobrému rozložení hmotnosti motocykl velmi slušně filtruje nerovnosti na rozbitějších úsecích a dává dobrou odezvu do řízení při svižnějším protahování utažených zatáček. Nightster také dovoluje mnohem větší úhly náklonu, než je to u H-D zvykem, takže zvuk škrtající stupačky o zem se dostaví až u odvážnějších průjezdů zatáček.

I přes výrazné konstrukční změny proti předchozím modelům a netradiční kapalinou chlazený dvouválec má nový Nightster klasický design s charakteristickými tvary předchozí řady Sportster. To znamená dvojici klasických tlumičů po stranách vedle zadního kola, k tomu kulatý světlomet s malým černým štítkem, vzadu useknutý blatník a nad předním kolem jen miniaturní blatník.

Harley-Davidson Nightster 975T v číslech

  • výška sedla: 705 mm
  • rozvor: 1 545 mm
  • pneu vepředu: 100/90–19 57H
  • pneu vzadu: 150/80B16 77H
  • typ: Dunlop Harley-Davidson Series
  • objem palivové nádrže: 11,7 l
  • provozní hmotnost: 221 kg
  • motor: Revolution Max 975T
  • zdvihový objem: 975 cm3
  • kompresní poměr: 12,0:1
  • výfuk: uspořádání 2-1; katalyzátor v potrubí
  • točivý moment: 95 Nm při 5 750 ot/min
  • výkon: 89 k / 66 kW při 7 500 ot./min.
  • spotřeba paliva: 5,1 l/100 km
  • přední vidlice: 41mm SHOWA Dual Bending Valve
  • cena (květen 2022): 366 tisíc korun

Přísné emisní normy si vynutily poměrně mohutný výfuk. Aby to designéři opticky skryli, krásně vyrovnali celou pravou stranu motocyklu pomocí pěkných panelů a lakovaných povrchů motoru. Naopak levá strana je možná až moc minimalistická a nechává odkryté všechny hadice, kabely a šrouby na motoru.

Po stisku startéru se ozve řezavý zvuk dvouválce Revolution Max s úhlem válců 60°, jenž kvůli podobné konstrukci připomíná spíš rakouské či italské motory než klasické dunivé harleye, na které jsme byli zvyklí. Je tu slyšet hodně mechanických projevů od sání, protože airbox je přímo před jezdcem pod kovovým krytem ve tvaru motocyklové nádrže. Zdvihový objem 975 kubíků umí na zadní kolo poslat 89 koní výkonu a má poměrně razantní zátah v první polovině otáčkového pásma.

Bohužel vstřikování ještě není úplně doladěné a v některých situacích se projeví mírné cukání do řemenu sekundárního převodu. V pásmu mezi 6–8 tisíci otáčkami umí motor roztočit i příjemnou sportovní špičku, kterou zarazí až omezovač v 9 500 otáčkách. Zajímavé je, že při stání na semaforech se motor ve standardním režimu Road nenechá vytočit „vrknutím“ plynové rukojeti. Pokud nemáte stisknutou spojku a zařazenou rychlost, omezovač nechá motor roztočit jen na 2 500 otáček.

Jednoduchost

Kromě uhlazenějšího Road jsou tu ještě režimy Rain a Sport, které si může jezdec navolit na displeji kulatého přístrojového budíku s analogovým tachometrem. Jsou tu všechny potřebné údaje včetně ukazatele zařazeného rychlostního stupně, který bohužel ukazuje jen za jízdy a neumí nahlásit zařazený „kvalt“ při stání na křižovatce.

Protože má jít o maximálně jednoduchý a nenáročný model, nejsou tu obvyklé doplňkové funkce dnešních moderních motocyklů pro konektivitu s mobilním telefonem pomocí bluetooth. Elektronické funkce zahrnují kontrolu trakce s možností vypnutí a systém ABS, které bohužel není v nejmodernější náklonové verzi.

ABS se během testu ozývalo jen v mezních situacích, jinak na vše stačily klasické brzdy s jedním kotoučem na každém kole. Brzdy jsou naladěné spíš na pohodovější ježdění, při ostřejší jízdě už byly trochu mdlé a hodila by se větší citlivost a ostřejší nástup, protože motor Nightsteru láká k vytáčení a sportovnějšímu svezení.

Harley-Davidson Nightster 975T

Nový Nightster 975T je hodně výrazným vývojovým krokem od předchozích modelů Sportster 883 a Sportster 1200, které měly o čtyřicet koní méně a o čtyřicet kilo víc. Je to výborný vstupní model do světa H-D, perfektně zvládá klidnou jízdu i svižnější tempo.

Díky skvělé ovladatelnosti a lehkému řízení nadchne i začínající jezdce. Jenže na našem trhu jsou zákazníci zvyklí, že modely pro začínající jezdce jsou také levné. To ovšem není případ Nightsteru, který si za své nadprůměrné kvality také nechává nadprůměrně zaplatit, a cena 366 tisíc korun bude na typického českého motorkáře poměrně vysoká.

Autoři:
  • Nejčtenější

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

KVÍZ: Sníh zasypal Česko. Poznáte, jaké auto je pod sněhovou peřinou?

Zima je období, které nás motoristy dokáže potrápit, ale taky potěšit. Ti odvážnější si vyzkoušejí skluzy na sněhu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Premium Počátkem roku otřásla Tesla trhem s elektromobily v cenové hladině nad milion korun, když své nejmenší modely radikálně...

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští řidiči nedodržují pravidla a z pokut si nic nedělají

Česká asociace pojišťoven (ČAP) si mezi českými motoristy nechala zpracovat průzkum týkající se pocitu bezpečí na...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Když rameno „zmrzne“ a uvolní se za dva roky. Na vině je i stres, říká ortoped

Premium Rameno je unikátní součást lidského těla, anatomicky i funkčně nesmírně komplikovaná. Tvoří ho propojení čtyř kloubů a...

Kličkování na skútru v dopravní zácpě? Jen na vlastní riziko

Město na pokraji kolapsu, všechny objízdné trasy zablokované, všichni podráždění a vy jste se v rozpáleném autě za půl...

Když Prahou táhly harleye, krásky řádily v bahně a u tyče nejlíp tančil muž

Prague Harley Days proběhly tradičně první zářiový víkend společně s Burgerfestem na výstavišti v pražských...

Nová Vespa GTS v akci. Jedno táhlo ji vylepšilo k dokonalosti

Nová „velká“ Vespa je na první pohled skoro k nerozeznání od té současné. Na ten druhý ale každého dostane hromadou...

Nádherný harley ležel rozebraný na půdě. Teď je hvězdou pražské aukce

„Představte si, že máte dům, bydlíte v něm a nosíte postupně nepotřebné věci na půdu. Jak dítě postupně odrůstá,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...