Sobota 25. června 2022, svátek má Ivan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. června 2022 Ivan

Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s elektrickým motocyklem, pustila se do segmentu cestovně-terénních strojů a vedle tradičních „vzducháčů“ vyrábí i výkonnější kapalinou chlazené dvouválce.

Harley-Davidson Nightster 975T | foto: Harley-Davidson

Poslední novinka Nightster 975T přichází i s poměrně odvážnými konstrukčními změnami. Nový model nemá klasický trubkový rám, místo toho jsou tu jen malé pomocné rámy, které jsou uchycené přímo na motor. Díky tomu má tento model provozní hmotnost se všemi náplněmi 221 kilogramů, a to není na litrový cruiser vůbec špatná hodnota.

Nový Nightster má v nabídce amerického výrobce zastávat roli modelu pro začátečníky, jezdce menších postav i slabší dámy. K tomu patří co nejjednodušší a nejlehčí ovládání, kvůli kterému konstruktéři přesunuli nádrž z klasické pozice před jezdcem a dali ji dolů pod sedlo. Když je třeba natankovat, sedlo se po odemčení vyklopí do strany a odhalí tankovací víčko nádrže. Také baterie se přestěhovala dolů pod chladič, těsně za devatenáctipalcové přední kolo.

Výsledkem je maximálně snížené těžiště, a na jízdních vlastnostech je to hodně znát. Motocykl se ochotně a s překvapivou lehkostí vrhá do zatáček a působí jako stopadesátikilová motorka. Dovolí i pořádně razantní svezení se sportovním nádechem. Obratné řízení se pak výborně uplatní i ve městě při proplétání dopravní špičkou.

Nový model, stejně jako dřívější Sportster, používá kombinaci 19palcového předního kola a 16palcového zadního kola a klasické odpružení. Vepředu nenastavitelnou 41mm vidlicí Showa a dvojici bočních jednotek s nastavením předpětí. Díky dobrému rozložení hmotnosti motocykl velmi slušně filtruje nerovnosti na rozbitějších úsecích a dává dobrou odezvu do řízení při svižnějším protahování utažených zatáček. Nightster také dovoluje mnohem větší úhly náklonu, než je to u H-D zvykem, takže zvuk škrtající stupačky o zem se dostaví až u odvážnějších průjezdů zatáček.

Harley-Davidson Nightster 975T

I přes výrazné konstrukční změny proti předchozím modelům a netradiční kapalinou chlazený dvouválec má nový Nightster klasický design s charakteristickými tvary předchozí řady Sportster. To znamená dvojici klasických tlumičů po stranách vedle zadního kola, k tomu kulatý světlomet s malým černým štítkem, vzadu useknutý blatník a nad předním kolem jen miniaturní blatník.

Harley-Davidson Nightster 975T v číslech

  • výška sedla: 705 mm
  • rozvor: 1 545 mm
  • pneu vepředu: 100/90–19 57H
  • pneu vzadu: 150/80B16 77H
  • typ: Dunlop Harley-Davidson Series
  • objem palivové nádrže: 11,7 l
  • provozní hmotnost: 221 kg
  • motor: Revolution Max 975T
  • zdvihový objem: 975 cm3
  • kompresní poměr: 12,0:1
  • výfuk: uspořádání 2-1; katalyzátor v potrubí
  • točivý moment: 95 Nm při 5 750 ot/min
  • výkon: 89 k / 66 kW při 7 500 ot./min.
  • spotřeba paliva: 5,1 l/100 km
  • přední vidlice: 41mm SHOWA Dual Bending Valve
  • cena (květen 2022): 366 tisíc korun

Přísné emisní normy si vynutily poměrně mohutný výfuk. Aby to designéři opticky skryli, krásně vyrovnali celou pravou stranu motocyklu pomocí pěkných panelů a lakovaných povrchů motoru. Naopak levá strana je možná až moc minimalistická a nechává odkryté všechny hadice, kabely a šrouby na motoru.

Po stisku startéru se ozve řezavý zvuk dvouválce Revolution Max s úhlem válců 60°, jenž kvůli podobné konstrukci připomíná spíš rakouské či italské motory než klasické dunivé harleye, na které jsme byli zvyklí. Je tu slyšet hodně mechanických projevů od sání, protože airbox je přímo před jezdcem pod kovovým krytem ve tvaru motocyklové nádrže. Zdvihový objem 975 kubíků umí na zadní kolo poslat 89 koní výkonu a má poměrně razantní zátah v první polovině otáčkového pásma.

Bohužel vstřikování ještě není úplně doladěné a v některých situacích se projeví mírné cukání do řemenu sekundárního převodu. V pásmu mezi 6–8 tisíci otáčkami umí motor roztočit i příjemnou sportovní špičku, kterou zarazí až omezovač v 9 500 otáčkách. Zajímavé je, že při stání na semaforech se motor ve standardním režimu Road nenechá vytočit „vrknutím“ plynové rukojeti. Pokud nemáte stisknutou spojku a zařazenou rychlost, omezovač nechá motor roztočit jen na 2 500 otáček.

Jednoduchost

Kromě uhlazenějšího Road jsou tu ještě režimy Rain a Sport, které si může jezdec navolit na displeji kulatého přístrojového budíku s analogovým tachometrem. Jsou tu všechny potřebné údaje včetně ukazatele zařazeného rychlostního stupně, který bohužel ukazuje jen za jízdy a neumí nahlásit zařazený „kvalt“ při stání na křižovatce.

Protože má jít o maximálně jednoduchý a nenáročný model, nejsou tu obvyklé doplňkové funkce dnešních moderních motocyklů pro konektivitu s mobilním telefonem pomocí bluetooth. Elektronické funkce zahrnují kontrolu trakce s možností vypnutí a systém ABS, které bohužel není v nejmodernější náklonové verzi.

ABS se během testu ozývalo jen v mezních situacích, jinak na vše stačily klasické brzdy s jedním kotoučem na každém kole. Brzdy jsou naladěné spíš na pohodovější ježdění, při ostřejší jízdě už byly trochu mdlé a hodila by se větší citlivost a ostřejší nástup, protože motor Nightsteru láká k vytáčení a sportovnějšímu svezení.

Harley-Davidson Nightster 975T

Nový Nightster 975T je hodně výrazným vývojovým krokem od předchozích modelů Sportster 883 a Sportster 1200, které měly o čtyřicet koní méně a o čtyřicet kilo víc. Je to výborný vstupní model do světa H-D, perfektně zvládá klidnou jízdu i svižnější tempo.

Díky skvělé ovladatelnosti a lehkému řízení nadchne i začínající jezdce. Jenže na našem trhu jsou zákazníci zvyklí, že modely pro začínající jezdce jsou také levné. To ovšem není případ Nightsteru, který si za své nadprůměrné kvality také nechává nadprůměrně zaplatit, a cena 366 tisíc korun bude na typického českého motorkáře poměrně vysoká.

Autoři:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Emisní norma Euro 7 způsobí katastrofu, varuje šéf sdružení autoprůmyslu

Vysíláme Evropský parlament odhlasoval definitivní konec výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Je to jeden z kroků,...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Natřesené sádlo bolí víc než namožené svaly, směje se přední český spolujezdec

Premium Spolujezdci jsou v rámci posádky v rallye dost často opomíjeni. Dokonce bylo období, kdy jejich jména zmizela z auta a...

Motofotka týdne: Indiáni řádili v Ostravě. Snímky obletěly celý svět

Značka ikonických amerických motocyklových svalovců Indian představila nový model Scout Rogue. Oficiální fotky...

Ducati vzpomíná na Dakar a devadesátky. Motonovinku roku už jsme zkusili

Exkluzivně Cestovní enduro od Ducati není na první pohled žádnou novinkou, protože Italové nabízí už dlouhou dobu několik verzí...

Kličkování na skútru v dopravní zácpě? Jen na vlastní riziko

Město na pokraji kolapsu, všechny objízdné trasy zablokované, všichni podráždění a vy jste se v rozpáleném autě za půl...

Hledáte čtení na léto? Sáhněte po vtipném cestovním deníku (nejen) pro rodiče
Hledáte čtení na léto? Sáhněte po vtipném cestovním deníku (nejen) pro rodiče

Známá moderátorka Tereza Tobiášová miluje cestování, a proto její první kniha Terezina dobrodružství obsahuje historky o cestování, její zážitky i...

Agáta Hanychová chodí s Jaromírem Soukupem

Bývalá modelka a moderátorka Agáta Hanychová (37) má po nedávném rozchodu se slovenským lékařem Andrejem Nikovem nový...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

RECENZE: Koncert Guns N’Roses táhl ke dnu falešně kňourající Axl

Jít na koncert kapely Guns N’Roses je jako sázka do loterie. Na instrumentální výkony se můžete spolehnout, ale co se...