Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Nové harleye se neklepou: skrytá americká revoluce s osmiventilem

Je to ještě vůbec ten starý dobrý Harley-Davidson? Ta tradiční cestovní mašina s lehce obstarožním humpoláckým motorem, která vám při stání na semaforech dokázala vibracemi uvolnit zubní plomby a při jízdě na rozbité okresce pořádně naklepat zadek?

Vyzkoušeli jsme nové touringové modely Harley-Davidson 2017. | foto: Jan Altner

Pro sezonu 2017 přišli Američané s řadou nenápadných modernizací motoru i odpružení a výsledkem je úplně jiný zážitek z jízdy.

Výkon se stále měří odhadem

Měli jsme nečekanou příležitost vyzkoušet nové touringové modely Harley-Davidson 2017. Americký výrobce totiž před největším evropským srazem Faaker See letecky dopravil sadu nových strojů do putovní testovací flotily, shodou okolností přesně před českou akcí Prague Harley Days. A svezení na dvou modelech Road Glide s modernizovanými osmiventilovými dvouválci Milwaukee-Eight a úplně novým odpružením bylo hodně působivé, přestože po designové stránce na první pohled vypadají téměř stejně jako loni.

Přestože H-D maximální výkon ze zásady neměří, z neoficiálních zdrojů je jasné, že by nový motor měl jako první Big-Twin pokořit hranici 100 koní. Pod názvem Milwaukee Eight 107 a 114 se skrývá již devátá generace legendárního motoru Big-Twin s úhlem válců 45°, se kterým v roce 1903 firma nastartovala svoji úspěšnou historii. Číslovka Eight označuje hlavní letošní konstrukční změnu, kterou je přechod na osm ventilů v hlavách válců.

Díky nárůstu kapacity sání a výfuku a také díky částečnému kapalinovému chlazení okolí výfukových ventilů Twin-Cooled představeného před třemi lety dostaly nové harleye pořádnou porci výkonu i krouticího momentu navíc. Zajímavý je i přechod z dvouvačkové na jednovačkovou konstrukci, kdy je vačkový hřídel těsně za klikovkou a ventily se zvedají pomocí tyček ukrytých v efektních trubicích na boku motoru.

Podle údajů výrobce je nový motor oproti předchůdci o 11 procent výkonnější a současně má o 11 procent nižší spotřebu. Novinkou je i nový vyvažovací hřídel, který má jediný úkol: snížit vibrace na volnoběžné otáčky, údajně až o 75 procent.

Symfonie na cestě sebrala kouzlo dravosti

Po nastartování je okamžitě znát, že je něco jinak. Motor s navýšeným zdvihovým objemem na 1 750 kubíků se na volnoběh skoro netřese a mašina skoro není slyšet. Naštěstí po protočení plynu se ozve to charakteristické dunivé brumlání, které harleye tolik proslavilo. Ale nemůžu si pomoci, trochu toho kouzla tradiční Ameriky se ztratilo a nový haryk začíná znít čím dál víc jako jeho japonské napodobeniny.

A platí to i za jízdy. Nový agregát Milwaukee Eight má v porovnání s loňskými modely úžasně hladký chod a podstatně energičtější zátah. Rychle reaguje na povely plynu, necuká se ani v nízkých otáčkách a na dálnici mu dojde dech až daleko za legální maximálkou.

Jenže se ztratilo trochu té neurvalosti a dravosti, která jezdce nutila přesně řadit a citlivě zacházet s plynem a díky které byla každá jízda současně tak trošku zápas se čtyřistakilovým strojem. Naštěstí zůstal ten podmanivý zvuk vytočeného obrovského dvouválce, cvakání převodovky a cinkání ventilů, zvuk z airboxu je trochu odlišný kvůli jeho zvýšené kapacitě. Zátah v rozmezí 50 až 120 km/h je neskutečně pružnější a hutnější než u předchozích generací a velká hmotnost touringu i s mohutnými kapotážemi a kufry vůbec není cítit.

Fotogalerie

Je jedno, jestli mám zařazenou trojku, nebo pětku, mašina po přidání plynu pokaždé začne pružně zrychlovat a nechá si líbit i vysoké otáčky. A přitom maximální hodnota točivého momentu u nového motoru ještě klesla na 3 250 otáček za minutu.

Nový motor je velká změna, ale za jízdy na nás udělalo snad ještě větší dojem nové odpružení. Americké touringy totiž po dlouhých letech opustily klasickou konstrukci a přešly na přední tlumiče Showa s kazetovou konstrukcí a pružinami vymezujícími pohyb pístku z obou stran. Také zadní odpružení už nemá vzduchovou komoru s nastavením intenzity pomocí vzduchového ventilu, místo něj přichází klasická konstrukce s hydraulickým nastavením předpětí pomocí otočného regulátoru.

A modernizace na současné trendy je hodně znát. Až teď při přímém srovnání je znát, jak moc už byla předchozí konstrukce zastaralá. Tam, kde jsme loni v hrbolaté zatáčce bojovali s řídítky, najednou mašiny vzorně a s jistotou drží stopu a plavně žehlí nerovnosti pod koly. Jistější řízení a lepší chování na rozbitém asfaltu díky větším zdvihům se přitom nijak negativně neprojevilo na brzdění.

Přední vidlice v sobě skrývá řešení proti ponořování při brzdění a chování těžké mašiny při razantním stisku brzdové páčky skoro jako by popíralo fyzikální zákony. Díky propojenému účinku přední a zadní brzdy si celý stroj trochu „přičapne“ k zemi a jen minimálně se nakloní na předek, takže jezdec může nerušeně navést motorku do náklonu a vystřihnout si zatáčku přesně podle plánu. Až si říkám, že to je skoro stejně dobré řešení jako přepákovaný Telelever od BMW, a přitom jde o jednodušší a lehčí řešení.

Vyzkoušeli jsme nové touringové modely Harley-Davidson 2017.

Vyzkoušeli jsme nové touringové modely Harley-Davidson 2017

Vracíme mašiny k předváděcímu kamionu a musíme poslat velkou pochvalu konstruktérům. Nové modely opravdu výrazně lépe fungují, nabídnou více výkonu, plynulejší jízdu v zatáčkách i lepší spotřebu a díky bezúdržbovému hydraulickému seřizování ventilů mají také menší nároky na servis. Ten posun je hodně znatelný. Dovedu si představit, že řada majitelů touringových H-D bude po zkušební jízdě zvažovat koupi nového modelu, přestože navenek vypadá stejně jako ten, který už mají pár let v garáži.

Ale na druhou stranu se z nabídky zase ztratil kousek z toho klasického mechanického kouzla obrovského dvouválce, který o sobě dává bouřlivě vědět i při stání na semaforech a za jízdy se s jezdcem občas trochu popere a nedá si všechno jen tak líbit.

Autoři:

Autofotka týdne: Nejnovější Harley je šlapací a elektrický

Harley-Davidson Serial 1

VIDEO Moderní harleyář už nejspíš nespí pod svou milovanou mašinou a s jointem za uchem a třepotem třásní...

Já a můj tank Sherman. Z Argentiny jsem ho vezl tři a půl roku, říká sběratel

Pavel Rogl z Klubu vojenské historie 16. obrněné divize US Army si legendární...

Byl ikonou americké armády, vedle jeepu a motocyklu Harley-Davidson. Třicetitunový střední tank...

Tatérem jsem již více než pět let, říká Daniel Bárta

67tattoo

Svůj pracovní čas si řídím sám, Daniel Bárta ze studia 67tattooshop

První jízda harleyem na baterky: technika budoucnosti a raketové rozjezdy

S modelem FXDR také Livewire sdílí přední světlomet. Ve tvarech přední...

VIDEO Co uslyším po otočení rukojetí první velké elektrické motorky od zavedené značky? Budou to...

Panasonic představil první elektrickou motorku Harley-Davidson

LiveWire EV motocykl značky Harley-Davidson

Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) Japonská společnost Panasonic se stále více profiluje i jako dodavatel technologií pro třetí...

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Fešácký elektroskútr jezdí skoro zadarmo. Za městem mu dochází dech

Motorismus zažívá elektroboom. Jestliže je to s bateriovým pohonem u aut na rozsáhlou diskuzi, skútry jsou pro...

Autofotka týdne: Papouščí vespa falešného Itala mluvícího Ruppertovštinou

Že se po vespách každý druhý otočí, není žádná novinka. Z této ale oči už spustit nedokážete. Italové letos vypustili...

Božský Agostini. Brno bylo jako jeho věčná milenka

Premium Nejúspěšnější jezdec všech dob. První motocyklová superstar světového formátu. To je Giacomo Agostini. Brno pro něj...

Nádrž jako fazole a poctivý vzducháč. Pět tisíc kilometrů s Harleyem

Harley Davidson je legendární značka, která často polarizuje motorkářskou obec. Pro jedny jsou stroje z Milwaukee...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...