Hogo fogo motorkaření: Harley Electra Glide má rádio i tempomat

aktualizováno 
Na okenní parapet bubnují kapky deště, den jako "stvořený" pro výlet na motorce. Když je to ale rolls mezi motorkami, Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited, slejvák mě nerozhází. Když se rozjedu, déšť mi nevadí. Můžu si k tomu pustit rádio a jet na tempomat.

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited | foto: Harley-Davidson

Mohutná kapotáž s vysokým plexisklem, padací rámy vyplněné kryty nohou skrývajícími vodní chladiče a klapky na odvod tepla, vyhřívané rukojeti, obří plotny na místo stupaček a luxusní křeslo, možná pohodlnější, než mám doma v obýváku. Myslím, že nikdo jiný mne před nepřízní počasí nedokáže ochránit lépe. Je skoro až škoda s touhle nádherou vyjíždět do deště. Na druhou stranu lepší dvoukolový stroj na křižování Česka, když se po cestách valí potoky vody, asi nenajdete.

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Rustikálnost harleyů je minulostí. Dominantou palubní desky je u electra glide displej s úhlopříčkou 6,5 palce. Ten slouží ke kompletní komunikaci s motorkou. Využívá k tomu systém s názvem „Boom! Box“. Ten poskytuje jezdci rychlé a intuitivní ovládání. Při jízdě na motorce to asi ani jinak nejde. Jeho součástí je například navigace, možnost propojení s interkomem a vysílačkou nebo propojení s mobilním telefonem pomocí technologie Bluetooth. Při dalším průzkumu narážím například na obrazovku s údaji o okolní teplotě nebo tlaku oleje v motoru. Později se však omezím na prosté ovládání rádia. Mimochodem čtveřice reproduktorů Harman-Kardon poskytuje slušný hudební výkon, takže i za jízdy v uzavřené přilbě si dopřávám kvalitní hudební produkci.

Nad displejem v horní části palubní desky jsou klasické analogové budíky s integrovanými kontrolkami. Zleva je tu palivoměr, tachometr s displejem zobrazujícím celkovou a dílčí ujetou vzdálenost a zařazený rychlostní stupeň, dále otáčkoměr a zcela vpravo ukazatel napětí. V pravé části palubní desky je skryta schránka pro připojení USB zařízení. 

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Mezi ovladači na řídítkách je kromě standardních funkcí jako blinkry, klakson, startér a přepínání světel ještě les dalších páček a přepínačů sloužících k ovládání tempomatu, ladění rádia, kontroly hlasitosti audia nebo ovládání komunikačních systémů. Na konci levého řidítka je kolečko pro nastavení intenzity výhřevu rukojetí. Výhřev sedel je možno doobjednat. Motorka samozřejmě poskytuje kabelové připojení interkomu sloužícího ke komunikaci mezi řidičem a spolujezdcem, ale také například jako hands free pro telefon, vysílačku nebo hlasovou kontrolu systému a připojených zařízení. 

K tomu je samozřejmě zapotřebí odpovídajícím způsobem vybavená přilba. Výhodou kabelového propojení je, že se zařízení v přilbě nikdy nevybije. Trojice předních světel je vybavená LEDkami, pásem z diod je doplněné i koncové světlo lemující horní kufr, který se zde nazývá „Tour-pack“ a je mimo jiné vybaven například i zásuvkou na 12 voltů. Víko horního kufru je osazeno chromovaným nosičem a spolu s dvojicí bočních kufrů poskytuje Electra Glide více než velkorysý prostor pro zavazadla. 

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Se zatajeným dechem se dotýkám tlačítka startéru a dvě kladiva pode mnou se dávají do pohybu. Ten pocit se nikdy neomrzí. Z chromovaných koncovek výfuku se rozezní typický burácivý zvuk, na intenzitě mu rozhodně neubralo nic z úprav, kterými motor letošního modelu prošel. Patrně nejrevolučnější změnou je zcela nové kapalinové chlazení. Hlavním chladícím médiem i nadále zůstává vzduch a olej. Konstruktéři však přišli na to, že při použití přídavného vodního chlazení je možné navýšit kompresi a tím celkově posílit výkon motoru. Důvěrně známý dvouválec Twin Cam 103 se stále stejným objemem 1 690 kubických centimetrů tak aktuálně poskytuje 87 koní při 5 010 otáčkách za minutu.

Slavnost harleyů v Praze

Pokud máte chuť, náladu a trochu času, můžete si tuhle testovanou krásku i spoustu dalších nádherných mašin z továrny v Milwaukee prohlédnout a třeba i vyzkoušet na akci s všeříkajícím názvem Prague Harley Days, která se koná o víkendu 29. - 30.8. 2014 v areálu pražského výstaviště. A nemusíte přijet jenom na harleyi, můžete dorazit třeba na skútru nebo klidně i tramvají. Akce je určena všem příznivcům jedné stopy bez ohledu na značky.

Protáčím plyn a motor si brutálně zaburácí. Navzdory tomu, že na helmu stále bubnuje poměrně intenzivní déšť už patrně neexistuje nic, co by dokázalo zmařit vyjížďku. Tělem příjemně prostupují vibrace a postupně vrůstám do mašiny. Sklápím stojan a poprvé si na zlomek vteřiny říkám, jestli jsem s výběrem motorky nepřestřelil. Moje nohy právě drží motorku, která váží 400 kilo a silnice je pokryta souvislou vrstvou vody. Nečekaně snadno mačkám kapalinovou spojku a řadím jedničku. To se neobejde bez typického kovového zaklapnutí. Další kvalty už tak hlasité nejsou. 

Na prvních metrech jsou definitivně rozprášeny obavy. Bezprostředně po rozjezdu odhazuje plnotučný harley minimálně sto kilo. I při pomalém manévrování na parkovišti se motorka pohybuje s obdivuhodnou lehkostí a jistotou. Skoro to vypadá, že tuší můj respekt a dává na srozuměnou, že problémy nebudou. Pohodlně se usazuji do bohatě polstrovaného sedla a oddávám se jízdě. Muziku alespoň zatím nepouštím. Stále vychutnávám sytý zvuk, který motor produkuje zejména v nižších otáčkách. Poskytuje-li glide řidiči pohodlí, pak spolujezdec je zcela rozmazlován. Do svého sedla doslova zapadne. Ruce položí na polstrované opěrky, nohy ať směřují kamkoliv, vždy najdou rozměrnou stupačku. Po připojení na interkom si může do sluchátek pustit oblíbenou melodii a jízdu si maximálně užít.

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Při průjezdu Jižní spojkou v poměrně hustém provozu mi výhled komplikují kapky vody na hledí přilby. Dívat se na silnici před sebou přes dvě mokrá plexi není nic moc. Otevírám proto přilbu a zjišťuji, že sklo není potřeba. Díky rozměrnému štítu a promyšlené aerodynamice mi do obličeje nejenom nefouká, ale ani neprší. I ve vyšších rychlostech si tak lze dopřát jízdu s otevřeným hledím nebo rovnou v otevřené přilbě. 

Opouštíme hlavní město a najíždíme na okresku. Tempo se ustaluje někde mezi osmdesáti a devadesáti kilometry za hodinu. Tam je mašina jako doma. V pomalejších pasážích a utáhlých serpentinách o sobě přeci jenom dává vědět fyzika a je třeba počítat s větší setrvačností. V jakékoli situaci jsou však připraveny pomoci výkonné brzdy. Ty jsou u letošního modelu nově vybaveny kombinovaným systémem  ABS, který je citlivě nastaven a ani při jízdě ve zhoršených podmínkách neobtěžuje jezdce překotnými nebo nečekanými zásahy. Motorka je také nově osazena kotouči o průměru 320 mm. Přední a zadní brzdy jsou v tomto systému vzájemně propojeny. Ani při ostřejším dobržďování se předek těžkého stroje nijak dramaticky nepotápí.

Na nerovné silnici nebo rozbité dlažbě však podvozek někdy nachází své limity. U stroje těchto rozměrů se možná není čemu divit. Pokud by spolujezdec poobědval kachnu s mísou knedlíků je možné hustilkou dofouknout zadní pérování a uhánět dál. Ve spojení s váhou a velikostí je třeba také přemýšlet při parkování. Zaparkujete-li jako já před restauraci do dvora vysypaného bílým mokrým kačírkem, nezbude vám, než se obrátit s prosbou na kolemjdoucí nebo v mém případě kolegy a s pomocí minimálně dvou urostlých chlapíků mašinu dostat zpátky na pevnou zem. Zkušení jezdci sedlající Harley každý den mě ujišťují, že je to prý jen otázka cviku. Ona cenovka 29 258 eur (asi 820 tisíc), která se houpe na řídítkách téhle motorky, je také slušná motivace ji neupustit do mokrého kačírku. 

Fotogalerie

V druhé polovině dne se počasí přeci jen trochu umoudřilo. Setrvalý déšť vystřídaly přeháňky a na suchých pasážích je možno vyzkoušet i razantnější styl jízdy. Ani to není pro Electra Glilde problém. Ochotně se pokládá do zatáček a s patřičnou dávkou noblesy se řítíme krajinou. Když na rovnějším úseku vezmu za plyn, motor okamžitě bez prodlevy reaguje a za mohutného zvukového doprovodu mě i s mašinou katapultuje vpřed. Spotřeba se téměř bez ohledu na styl jízdy stále drží okolo 7 litrů. 

Po několika kilometrech svižné jízdy se vracím tam, kam tahle motorka patří. Do velké pohody. Rychlost okolo devadesátky, motor příjemně bublá. Pouštím si rádio, za tónů kultovního motorkářského hitu Born to be wild od Steppenwolf přepínám na obrazovku s navigací. Vzdálenost do cílové destinace hlásí 6,3 kilometru. Skrze díry v mracích prosvítá modrá obloha a vykouklo podvečerní sluníčko.

Autoři:

Harleje u mladých nefrčí, preferují praktičtější dopravní prostředky

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidsonová

VIDEO Slavná značka motocyklů Harley-Davidson se snaží udržet na hladině. Objem prodejů legendárních...

Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

VIDEO Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům,...

Panasonic představil první elektrickou motorku Harley-Davidson

LiveWire EV motocykl značky Harley-Davidson

Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) Japonská společnost Panasonic se stále více profiluje i jako dodavatel technologií pro třetí...

Američana podezřelého z vraždy čtyř lidí v Brně zatkli ve Washingtonu

Američan Kevin Dahlgren je podezřelý z vraždy čtyřčlenné rodiny v Brně.

VIDEO Dvacetiletého Američana podezřelého z vyvraždění čtyřčlenné rodiny v brněnských Ivanovicích dopadla...

Stíhaný Novák žije v luxusu, jeho rodina má nový dům a prodává harleye

Alexandr Novák u Krajského soudu v Ústí nad Labem (červenec 2012)

VIDEO Bývalý senátor Alexandr Novák, který je stíhaný kvůli dotačním podvodům v kauze ROP Severozápad,...

Tuto motorku z garáže nikdo nevytáhne. Mohly by z ní odpadnout miliony

Harley Davidson Blue Edition Bucherer

Že některé automobilové speciality mohou stát desítky milionů, není nic nového a překvapivého....

OBRAZEM: Podívejte se na perly pražského srazu harleyů

Harley-Davidson 115th Anniversary

VIDEO Na oslavy 115. výročí založení legendárního amerického výrobce motorek Harley-Davidson dorazilo do...

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Češi pomáhají ladit čínské čtyřkolky. Projeli jsme prototyp Gladiatora

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které...

Český trh pracovních čtyřkolek má jednu specialitu, kterou je neobvykle silná pozice čínské značky CF Moto. Zdejší...

Najdete na iDNES.cz