VIDEO: Z korporátu do dílny plné fichtlů. Unikátní půjčovna funguje v Praze

  • 20
Fichtl, pincek, fechtl... se v československé Považské Bystrici vyráběl od padesátých do osmdesátých let minulého století. Řidičský potěr se na nich na polňačce za vsí zasvěcoval do tajů motorismu. A pak se donekonečna opravovalo, vylepšovalo, ladilo. Dnes motorkářů a nadšenců do vůně benzinu a čištění svíček a karburátorů ubývá.

Změnit se to snaží Honza Dostál, který chce pražským hipsterům – a nejen jim – odhalit kouzlo jízdy (a opravování) skútru, který vládl československým cestám dávno před vespami, hondami a kymky. 

Jeho unikátní fichtlpůjčovna ale nabízí svezení i na dalších legendárních strojích československé motocyklové produkce. Ovládnout padesátikubíkový motor chce přece jen fištrón a zkušenosti získané pády, kilometry tlačení porouchané stroje a obývákových generálek motoru. Na druhou stranu, když fungoval, uměl fichtl pelášit tak, že by dnešním malým skútrům s uměle přidušenými motory ujel, nejsrdnatější jezdci rozjeli ty nejlepší kousky až na osmdesátku, s větrem v zádech.

Jawa 20 byl plnohodnotný dopravní prostředek sloužící k cestování za prací i na dovolenou. Mezi lidmi koluje bezpočet legend na téma: jak daleko a kolik toho pincek uvezl. Byl to často nikdy nesplněný sen mnoha kluků.

Příběh Honzy Dostála a jeho fichtlpůjčovny a reportáž z jízdy Prahou na motocyklové legendě čtěte zde Dozvíte se třeba, co je nakopávačka a revmaplech.

Jawa 50 typ 20 měla nespočet přezdívek. Řidičský potěr se na ní na polňačce za vsí zasvěcoval do tajů motorismu. A pak se donekonečna opravovalo, vylepšovalo, ladilo. Dnes motorkářů a nadšenců do vůně benzinu a čištění svíček a karburátorů ubývá. Vášeň pro motorismus vytlačily z hlav puberťáků počítače.