Airbag na motorku | foto: Dainese

Éra motocyklových airbagů začíná

  • 46
Airbagy v automobilech dnes patří do standardní výbavy. Nyní ovšem začíná také jejich éra u motocyklů.

Snahy o zajištění většího bezpečí pro jezdce na motocyklech jsou relativně nedávného data. Dlouho platilo, že motorky jsou prostě drsný sport a k dostatečné ochraně bohatě stačí kožená kombinéza, přilba, kožené rukavice a pevné boty.

S rostoucími rychlostmi se v posledních desetiletích začaly objevovat kombinézy a oděvy se zabudovanými plastovými protektory, později páteřové chrániče, které částečně snížily nejhorší rizika.

První motocyklové airbagy se v prodeji objevily počátkem tohoto století. Byly zabudovány ve vestě nebo bundě a chránily především trup, případně ruce. Aktivace byla zajištěna spojením vesty s motocyklem pomocí pojistné šňůry – při opuštění stroje nafoukla vestu se vzduchovým polštářem patrona.

Novinka stála tehdy kolem 20 tisíc korun, ale významnějšího rozšíření se u nás zatím nedočkala. Jak tyto průkopnické motoairbagy fungují, můžete vidět zde.

Další krok v tomto směru učinila Honda, která airbag zabudovala přímo do své vlajkové lodi, modelu Gold Wing. Airbag se aktivuje po příslušných impulzech do nárazových senzorů. Gold Wingy jsou tímto prvkem vybavovány už druhým rokem. I našimi médii proběhl test německého ADAC, jehož výsledky potvrdily účinnost tohoto řešení. Zde je video, kde lze porovnat, jak to vypadá s airbagem a bez něj:

Zároveň bylo konstatováno, že airbag na motocyklu je nejlépe aplikovatelný právě na strojích podobného ražení, jako je mohutný cestovatelský křižník typu Gold Wing.

Jinou cestou se pustili výrobci oblečení, kteří se snaží airbagy zabudovat do kombinéz. Lídrem je italská Dainese, která na vývoji pracuje přes deset let. Podle zdrojů z firmy je na celé věci vůbec nejobtížnější nastavit citlivost senzorů tak, aby se airbag zbytečně nenafukoval při prudkých, ale standardních pohybech jezdce (přesedání, zalehání a vztyčování za řídítky apod.) při běžné jízdě.

Vývoj u Dainese nicméně úspěšné pokročil, a tak firma oficiálně oznámila, že kombinézy s tímto bezpečnostním prvkem (technologie je nazývána D-Air) bude nabízet od sezony 2010. Video z testu airbagu je zde:

Při testování byly využity i poznatky některých jezdců GP 125 (Simon Grotzkyj, Michael Ranseder) a GP 250 (Marco Simoncelli) z ostrého nasazení během posledního loňského závodu MotoGP ve Valencii. Zde je video ze závodu s padajícím Ransederem:

Na sofistikovaném řešení Dainese je zvláště zajímavé to, že celý systém je nezávislý na motocyklu (není zde aktivační šňůra ani rádiový signál). Vyhodnocovací zařízení je umístěno aerodynamicky na zádech jezdce a obsahuje tři čidla zrychlení, tři čidla zatáčení a GPS. Má také vlastní napájení z Li-Po baterií, které vydrží v činnosti přibližně 4 hodiny. Velikost ochranného vaku chránícího krk a ramena je 37 litrů a v případě nutnosti se nafoukne během 40 milisekund.

Předběhnout Italy se ale podařilo japonské společnosti RS Taichi, která začala nabízet kombinézy s airbagem, označované T-RAPS, již od letošní sezony. V případě pádu se nafoukne - podobně jako u Dainese - vzduchový polštář kolem krku. Video s představením této kombinézy je zde:

RS Taichi založila svůj systém na spojení jezdce a stroje pomocí šňůry, podobně jako to mají již nabízené vesty a bundy, o kterých byla řeč v úvodu: v případě opuštění stroje se pojistka vytrhne a airbag se nafoukne. Pokud jsou jezdec a motorka schopni pokračovat, nafouknutý airbag se jednoduše odhodí a závodí se dál.

Do Česka se RS Taichi zatím nedováží (asi nejbližší dovozce je v Maďarsku), v přepočtu vychází cena takto vybavené kombinézy mezi 45-50 000 korun.

Do vývoje airbagu pro motorkáře se ale nepustili jen výrobci oblečení. Španělská společnost APC Systems na podzim loňského roku představila přilbu, která má vzduchový polštář uschovaný po obvodu její spodní části. Vývoj trval 3 roky a stál 2 miliony dolarů.

Celý systém pracuje takto: spouštěč a příslušná elektronika je umístěna vedle baterie motocyklu. Pokud toto zařízení vyhodnotí nehodu, vyšle rádiový signál do přilby - airbag se pak nafoukne během 0,15 sekundy, tedy v kratší době než mrknutí oka. Společnost APC chystá zahájení prodeje v evropských motoshopech od letošní sezony, údajná cena by se měla pohybovat kolem 800 eur, tedy kolem 20 000 korun. Video z prezentace je ZDE

Který z těchto směrů se nakonec masově prosadí, uvidíme asi již v blízké budoucnosti…